Bukvattensot

#1 - 23 augusti 2007 19:57
Hej, jag har en skalare med bukvattensot, tror jag. Den har lite rött från avföringshålet och en liten bula där också. Den tar in maten i munnen men sen spottar den ut den igen. Så här har det varit i kanske någon vecka nu. Den har även växt lite. Jag lade över den i ett annat akvarium och hällde i cicka 0.5 dl fint salt. Ökade temperaturen till cirka 30 grader. Nu har den varit där under dagen och inget har hänt.

Den är bara väldigt chockad. Ska jag flytta tillbaka den till dem andra skalarerna igen eller? Smittar bukvattensot?

MVH Jack
#2 - 24 augusti 2007 10:29
Du får nog springa till närmaste zoo affär o köpa medicin för bukvattensot är jätte smittsamt och saltbad hjälper inte.Förklara symtomen för någon i affären så vet dom vad du behöver. Lycka till!
#3 - 24 augusti 2007 14:00
Bukvattusot är smittsamt som fasen, och det är få fiskar som klarar att bli friska från det. Vad jag har hört, så kommer det ifrån bakterier som fiskarna normalt har i tarmen, men som förökar sig våldsamt om fisken får lägga energi på andra saker - som att kompensera för dålig vattenkvalitet, dåligt foder mm. Enklaste sättet att få bort det är då att se till att byta vatten, hålla rätt pH och så vidare.

När väl fiskarna blivit sjuka, är det väldigt svårt att komma tillrätta med. :(
#5 - 25 augusti 2007 11:06
Okay

Jag börjar tveka på att det är bukvattensot, det röda har varit på fisken ganska länge nu, kanske 3 - 4 veckor. Ingen annan fisk har blivit smittad. Jag kollade temperaturen på klistertermometern och såg att den var runt 26 - 28 grader (svårt att läsa av eftersom 3 olika temperaturer har 3 olika färger).

Det är för varmt och jag har inte ens doppvärmaren igång.

MVH Jack
#6 - 25 augusti 2007 14:36
Bukvattensot

Vad är det röda som sticker ut från skalarens avföringshål?
Den har dessutom inte svällt än, det kanske är en annan sjukdom.
Det bästa är kanske att avliva den. Hur gör jag det?

Hur lång tid efter att en fisk har blivit smittad kan man se symptom, t. ex att den spottar ut maten?
#7 - 25 augusti 2007 22:01
SharcBite skrev:
Vad är det röda som sticker ut från skalarens avföringshål?

Den har dessutom inte svällt än, det kanske är en annan sjukdom.

Det bästa är kanske att avliva den. Hur gör jag det?

Hur lång tid efter att en fisk har blivit smittad kan man se symptom, t. ex att den spottar ut maten?

hur ser det röda ut? funderar på om det kan vara mask. Det finns en otäck sort som ser ut som tunna röda streck/trådar som hänger ut ur analen, kan även bli svullet runtom. Man måste titta väldigt noga och nära för att se att det är olika små trådar
#8 - 25 augusti 2007 22:20
Läs om Camalanus.
#9 - 25 augusti 2007 22:29
Kramfors skrev:
Läs om Camalanus.

precis
#10 - 26 augusti 2007 13:10
Det kan det vara

Det är några stycken korta "strån" och dem har blivit fler med tiden. Det är en liten bula där dem sitter också.
Dem är tjockare än hår och sitter lite spretigt.

Om det är mask vad ska jag då göra? Smittar det snabbt/enkelt?
Och hur får dem det?

Tack för svaren. MVH Jack
#11 - 26 augusti 2007 13:20
Jag läste lite på Internet. Det enda konstiga är att den har samma symptom som bukvattensot. Den spottar ut maten igen.

Jag hjar märkt att när fisken blir rädd så försvinner det röda men kommer ut igen efter en stund.

Om fisken har haft parasiten i en månad, är dem andra fiskarna i riskzoonen nu? Eller kan jag avliva fisken och vara säker på att dem andra inte får det?

MVH Jack
#12 - 26 augusti 2007 16:19
Sök på blodmask hittar du råd på svenska.
Jag har läs att behandling är med Fenbendazolbaserade preparat.
#13 - 26 augusti 2007 16:57
Blodmask

Jag gjorde mig av med den sjuka fisken. Parasiten har varit där från början när jag köpte den, hoppas nu inte att den angriper mina andra fiskar. Den äldsta är 4 år och är ganska stor nu.

Ska jag koka alla stenarna? Ska jag byta sand? (Tänkte ändå göra det, eftersom jag håller på att bygga en bakgrund + inreda om där)
Vad gör jag med filter och växter?

Finns det nån garanti för parasiter i nyinköpta fiskar?

MVH Jack
#14 - 26 augusti 2007 19:30
SharcBite skrev:

Finns det nån garanti för parasiter i nyinköpta fiskar?

MVH Jack

Nej därför karantän.
#15 - 27 augusti 2007 12:58
SharcBite skrev:
Jag läste lite på Internet. Det enda konstiga är att den har samma symptom som bukvattensot. Den spottar ut maten igen.

Jag hjar märkt att när fisken blir rädd så försvinner det röda men kommer ut igen efter en stund.

Om fisken har haft parasiten i en månad, är dem andra fiskarna i riskzoonen nu? Eller kan jag avliva fisken och vara säker på att dem andra inte får det?

MVH Jack

Ja, det stämmer ju perfekt in på Camalanus :( Att spotta ut maten är ett symptom som kommer även av den här masken.

Det röda som hänger ut är maskhonorna. De lägger ägg så att masken kan spridas till andra fiskar, du har nog rätt stor risk för att fler kan ha fått smittan
#16 - 27 augusti 2007 12:59
Kramfors skrev:
Nej därför karantän.

precis, lång karantän om man är rädd för den här masken. Minst 6 veckor har jag läst
#17 - 27 augusti 2007 19:33
Symptom

Jag har inte märkt något symptom på mina andra fiskar. Hur lång tid tar det innan äggen kläcks och att fisken blir smittad?
Vad är det första symptomet?

MVH Jack
#18 - 27 augusti 2007 19:54
Camalanus föder levande ungar och varje hona kan få tusentals larver som den släpper ut i akvariet. Parasiten sprider sig genom att fisken äter upp dessa. Det dröjer en viss tid innan honan är färdig att föda ungar i den nya värdfisken. Det kan uppskattning ta ca 1- 2 månader innan nästa generation kommer. Man kan lätt lura sig och tro att man blivit av med besväret. Enligt uppgift kan masken fortplanta sig, utan mellanvärd i två generationer i akvariet.
Källa: nätet
#19 - 27 augusti 2007 20:16
Jag bör alltså vänta och se om dem få parasiten och sen avliva dem :(
Sen måste jag byta allt. Men jag har en rot, räcker det att koka den?
Bilagor:
#20 - 28 augusti 2007 00:19
Kramfors skrev:
Camalanus föder levande ungar och varje hona kan få tusentals larver som den släpper ut i akvariet. Parasiten sprider sig genom att fisken äter upp dessa. Det dröjer en viss tid innan honan är färdig att föda ungar i den nya värdfisken. Det kan uppskattning ta ca 1- 2 månader innan nästa generation kommer. Man kan lätt lura sig och tro att man blivit av med besväret. Enligt uppgift kan masken fortplanta sig, utan mellanvärd i två generationer i akvariet.

Källa: nätet

ojdå, i så fall hade jag fel där om att det var ägg [:o]

Annons