Bukvattensot ?!!

#1 - 12 maj 2014 04:03
Har idag via en välrenommerad importör fått reda på att min sjuka diskus troligen fått bukvattensot.
Som en följd av tidigare flagellat angrepp.
Blev rekommenderad att köra ytterligare en kur med Octasin.
Men det finns inga garantier, när väl magen/buken svullnat upp.
Hå, hå, ja ja....
Någon som till äventyrs haft Diskusar som råkat ut för liknande ?!!:confused:

Med vänlig hälsning Robban "HAJEN1234"
#2 - 12 maj 2014 12:26
Peppa peppa ta i trä så har bukvattensot inte satt sin fot hos mig på flera år. Men när det gäller diskus så råkade jag ut för diskuspest när jag fick hem nya individer en gång. X antal tusen gick upp i rök (det som är så surt som diskusägare ;) ) Av sex individer hade jag en kvar. Jag har haft någon släng av mineral/vitaminbrist, framförallt hos lekande honor. Haft någon flagellat eller HIH diskus men dessa har jag lyckats klara. Vissa säger att har man väl fått ett ordentligt flagellat angrep kan det vara svårt att få en grupp frisk igen. Och det kan ta tid. Matar man mycket med oxhjärta så är det ofta förekommande med flagellater. Och vissa diskus är helt enkelt klenare än andra individer. Det gäller att försöka plocka hem de diskus som har rätt storlek och är feta över pannan. Undvika dem som är små till växten, kinkiga i maten och de som har sjuka individer i samma kar. Man lär så länge man lever. :) Håller tummarna att det blir ordning i burken tillslut!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 12 maj 2014 16:33
Det jag VET om bukvattensot är att om buken svullnar upp så är den räddningslöst förlorad eftersom då tarmsystemet har "frätts" sönder och allt inne i buken är en varig massa som inte luktar allt för gott om man skär upp fisken:p

Dock så kan buken svullna upp även vid andra sjukdomar (t.ex. vid förstoppning) och då kan ju fisken själklart krya på sig
#4 - 12 maj 2014 19:28
Har du sett om den skiter överhuvudtaget? För diskus kan ha förmågan att se svullna ut när de ätit massor och/eller blivit förstoppade som Kjell skriver.
#5 - 12 maj 2014 19:39
Ål rajt.....så uppsvullen mage/buk behöver alltså inte betyda att det ÄR bukvattensot ?!!
Nåväl...nu går 2 av mina Blue Snakeskins i ett karantän kar som jag införskaffade igår. ( 54L)
Blev "tvungen" att plocka med en till efter det att jag sett, genom ett belyst förstoringsglas, hur det bildats små gråvita "piggar" som tycktes sticka ut ur skinnet på rygg och sidor !!

Den har inte någon uppsvälld buk, ännu iaf.

Och jag tänker INTE dissekera någon av dem. Även om det kanske hade gett svar på "gåtan"......[xx(]

Fortsättning följer gott folk !!
#6 - 12 maj 2014 19:42
Njaeää.............Den har inte ätit på 10 dgr nu. Svullnade upp först på 6:e dan. Och då hade den inte skitit nått innan heller.

[QUOTE=C.Ciklid;bt35681]Har du sett om den skiter överhuvudtaget? För diskus kan ha förmågan att se svullna ut när de ätit massor och/eller blivit förstoppade som Kjell skriver.[/QUOTE]
#7 - 13 maj 2014 06:27
Piggar säger du... hmm.... Lernaea (ankarmask)? Är ett kräftdjur som förankrar sig i fiskens hud och suger blod. Skadar fisken svårt och det blir oftast bakteriella infektioner i huden där kräftdjuret setat. Honan har två äggsäckar på rumpan (ser ut som ett Y) och när dessa kläckts är larverna i sin tur också parasiter som sätter sig i gälarna för att suga blod. Hondjuret dör efter äggens kläckning. De är könsmogna redan i larvstadiet.
http://www.koiquest.co.uk/54659_anchor_worm.jpg

Nu ska vi prata mediciner... jag hade ju totalt glömt bort dessa preparat! Dessa kan vara knepiga att få tag på i handeln men går att beställa.
http://www.bldiscus.com/webshop/mediciner/tapeworm-fluke-care/

När jag hade diskus så innehöll mitt fiskapotek: Supercin, Bacteria killer och Super killer. Dessa preparat är grymma att ha hemma om man har diskus.

Annons