Bujurquina moriorum

#1 - 13 september 2006 07:11
[FONT=Verdana]Hej[/FONT]

[FONT=Verdana]Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter om [COLOR=#606420]Bujurquina moriorum[/COLOR]?[/FONT]

[FONT=Verdana]Går det bra att ha två par i ett 400 – 500 liters akvarium? [/FONT]
[FONT=Verdana]Kan man se skillnad på hanne och hona på unga fiskar?[/FONT]
[FONT=Verdana]Hur aggressiva är dom mot andra fiskar, skalar till exempel?[/FONT]
[FONT=Verdana]Gräver dom? Hur klarar sig växterna?[/FONT]

[FONT=Verdana]Denna art ska ju lägga rommen på ett löv. Vilket är bäst, eklöv eller boklöv?[/FONT]

[FONT=Verdana]PS: Är inte GOLD medlem ännu, så jag kan inte läsa artikeln som finns under artbeskrivningarna:( [/FONT]
#2 - 13 september 2006 07:29
Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter om Bujurquina moriorum?

Ska försöka. Har haft arten i två år, och mitt VF par har rätt många avkommor runt om i Sverige.
Går det bra att ha två par i ett 400 – 500 liters akvarium?

Troligen, framförallt om fiskarna vuxit upp tillsammans. Men man måste förstås hålla koll på att ingen blir mobbad.
Kan man se skillnad på hanne och hona på unga fiskar?

Har inte sett någon skillnad. Däremot blir hanarna betydligt större.
Hur aggressiva är dom mot andra fiskar, skalar till exempel?

Måttligt. Hade Bujurquina-paret tillsammans med ett par flaggciklider i 250 liter, och det gick bra tills Bujurquina-paret började leka och vakta yngel. Då fick flaggorna hålla sig undan.
De motar vänligt men bestämt undan malar & tetror från rommen/ynglen. Kan dock äta små tetror.
Gräver dom? Hur klarar sig växterna?

De varken gräver eller rör växterna (fast ibland kan de försöka rycka loss ett blad för att leka på). Dock kan de gräva ner sig blixtsnabbt om fara (=håven) hotar.
Denna art ska ju lägga rommen på ett löv. Vilket är bäst, eklöv eller boklöv?

Tror inte att sorten spelar nån roll för fiskarna. Däremot håller boklöv längre.
#3 - 13 september 2006 09:34
Tackar

[COLOR=black]Tack för svaren, framförallt att det var "rätt" svar. [/COLOR]

[COLOR=black]Odlar du fortfarande så att du kan leverera fyra exemplar någon gång under hösten?[/COLOR]

[COLOR=black]Är de snabbväxande? Jag undrar eftersom akvariet de ska bo i inte är inköpt ännu. Men jag har ett 180 liters som dom kan få växa till sig i.[/COLOR]
#4 - 13 september 2006 09:43
Har bara paret och en ungfisk kvar hemma (den hade grävt ner sig när jag tömde akvariet...). Men paret kommer säkert att leka igen snart.
180 liter räcker väldigt länge.

Annons