Om man kör med co controller behöver jag även då ha minst 4 kh eller kan man ställa in ph efter kh i vattnet i stället?
jag brukar höja mitt till en 4a med bikarbonat men jag funderade på om man kunde slippa det?
Paroonen skrev:hur gör man med kalk?
Ska man bara ha kalkhaltigt sten i karet?
Paroonen skrev:kan det påverka växter och fiskar?
måste tacka för alla svar!
åheim skrev:Stendamm har jag hört kan skada fiskens gälmembran men hur är det med kalkdamm?
petnym skrev:Häll för guds skull inte ner en massa olöst kalk i akvariet! Koldioxiden du tillsätter kommer att lösa upp kalken och ditt KH kommer att stiga dag för dag. Eftersom du måste kalibrera pH-kontrollerns setpoint efter ett känt (och fast) KH-värde så kommer denna KH-höjning göra din pH-kontroller helt oanvändbar, då KH-värdet hela tiden ändras.
Xul skrev:Kjell
Du la ju också "mjölet" i en påset vilket minskar det "effektiva" genomstömda ytan.....
petnym skrev:Det jag säger är att Paroonen borde tillsätta löst kalk i sitt akvarievatten, för om det ligger en massa lättlöst kalk i gruset så kommer den tillsatta koldioxiden att forsätta lösa denna och därmed höja både KH och CO2-halten i akvariet så att båda blir skyhöga.
Det är ju i allmänhet olämpligt med koldioxidnivåer över 30ppm och om man först ställer in sin pH-kontroller för pH 6,5 för ett KH-värde på 2 och sätter dess setpoint (vilket motsvarar 19ppm CO2) och KH-värdet sedan sticker iväg till 10+ så är ju setpoint fortfarande oförändrad vilket nu motsvarar en för fiskar klart osund (dödlig?) koldioxidhalt på över 100 ppm.
Kort sagt: En pH-kontroller kräver ett konstat KH-värde för att fungera som det är tänkt. Om man häller i kalk i pulverform i ett akvarie med koldioxidtillsats så har man inte längre detta.
janne dansk skrev:jag kör med controllar, har dhk 3,5, har aldrig mixtrat med kalk ell lik
har aldrig haft problem
mvh janne