buffringsförmåga

#1 - 17 mars 2008 09:40
Om man kör med co controller behöver jag även då ha minst 4 kh eller kan man ställa in ph efter kh i vattnet i stället?
jag brukar höja mitt till en 4a med bikarbonat men jag funderade på om man kunde slippa det?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 17 mars 2008 09:48
Det beror på vilken mätutrustning du har - jag skulle dock vilja påstå att för de som används för akvariebruk så måste man ha ett buffrat vatten.
Annars kommer pH att slå i för stora intervaller. Om du har utrustning för laboratoriebruk så kan det dock funka (mer exakta, men också mycket dyrare).
På den tiden jag var grossist så översatte jag en del instruktioner för pH-mätare och där angavs alltid att de inte fick användas om KH låg under 4.
#3 - 17 mars 2008 09:52
jag brukar få tillsätta bikarbonat varje vecka i samband med VB.
finns det något bättre sätt att få ett stabilt kh?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 17 mars 2008 10:03
Jag föredrar själv att använda kalk
#5 - 17 mars 2008 11:13
hur gör man med kalk?
Ska man bara ha kalkhaltigt sten i karet?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 17 mars 2008 11:20
Paroonen skrev:
hur gör man med kalk?

Ska man bara ha kalkhaltigt sten i karet?

Ja, men hellre grus eller kalkmjöl
#7 - 17 mars 2008 11:47
hur länge håller det?
mitt vatten ligger på ca 4kh i kranen men sänks till 2 i karet
så jag vill ju upp till en 4a igen!
hur mycket kalkgrus behöver jag tillsätta på ett ungefär i mitt 540 kar?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 17 mars 2008 12:35
Kalkmjölet löser sig ju efterhand så man ser när man behöver fylla på.
Några liter kalkmjöl borde räcka i ditt akvarium om det är placerat på ett ställe där vattnet cirkulerar mycket.
#9 - 17 mars 2008 12:40
kan det påverka växter och fiskar?
måste tacka för alla svar!
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 17 mars 2008 12:50
Paroonen skrev:
kan det påverka växter och fiskar?

måste tacka för alla svar!

På sin höjd att inte äggen kläcks för vissa mjukvattenarter - å andra sidan så kör man väl sällan CO2 i ett odlingsakvarium
#11 - 17 mars 2008 14:08
Stendamm har jag hört kan skada fiskens gälmembran men hur är det med kalkdamm?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 17 mars 2008 14:38
åheim skrev:
Stendamm har jag hört kan skada fiskens gälmembran men hur är det med kalkdamm?

Det är ju inte meningen att det skall flyta runt som ett dammoln i akvariet;)
Själv brukar jag placera det i en nätpåse.
#13 - 17 mars 2008 15:08
Häll för guds skull inte ner en massa olöst kalk i akvariet! Koldioxiden du tillsätter kommer att lösa upp kalken och ditt KH kommer att stiga dag för dag. Eftersom du måste kalibrera pH-kontrollerns setpoint efter ett känt (och fast) KH-värde så kommer denna KH-höjning göra din pH-kontroller helt oanvändbar, då KH-värdet hela tiden ändras.
#14 - 17 mars 2008 21:03
Förstår vad du menar med att kalken löser upp sig - det gör den alltid i PH under 7,6 men jag förstår inte vad du menar med att kallibreringen av setpointen och hur det gör kontrollern värdelös. Själva koldioxidtillsättningen kommer ju att göra att ditt KH stiger (det är ju själva mekanismen bakom pH sänkningen med koldioxid och anledningen till att detta är det enda sättet som det går att upprätta ett stabilt vatten med lågt pH - alla andra metoder innebär ju att KH sänks medans koldioxidmetoden medför att KH höjs) Vad Kjell är ute efter är ju att få fram det utgångs KH på 4 som många rekommenderar vid koldioxidtillsättning.

MVH Lasse
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 17 mars 2008 21:09
petnym skrev:
Häll för guds skull inte ner en massa olöst kalk i akvariet! Koldioxiden du tillsätter kommer att lösa upp kalken och ditt KH kommer att stiga dag för dag. Eftersom du måste kalibrera pH-kontrollerns setpoint efter ett känt (och fast) KH-värde så kommer denna KH-höjning göra din pH-kontroller helt oanvändbar, då KH-värdet hela tiden ändras.

Det är möjligt att du har rätt - men jag har i alla fall inte drabbats av några sådana problem med de pH-kontrollers jag använt.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 20 mars 2008 09:24
Hallå Petnym, förklaring efterlyses. Ditt inlägg är mycket intressant och om det stämmer så får jag ändra min rekommendation för hur CO2 skall användas i vårt mjuka vatten, därför är jag väldigt intresserad av att det utreds
#17 - 20 mars 2008 10:25
Det jag säger är att Paroonen borde tillsätta löst kalk i sitt akvarievatten, för om det ligger en massa lättlöst kalk i gruset så kommer den tillsatta koldioxiden att forsätta lösa denna och därmed höja både KH och CO2-halten i akvariet så att båda blir skyhöga.

Det är ju i allmänhet olämpligt med koldioxidnivåer över 30ppm och om man först ställer in sin pH-kontroller för pH 6,5 för ett KH-värde på 2 och sätter dess setpoint (vilket motsvarar 19ppm CO2) och KH-värdet sedan sticker iväg till 10+ så är ju setpoint fortfarande oförändrad vilket nu motsvarar en för fiskar klart osund (dödlig?) koldioxidhalt på över 100 ppm.

Kort sagt: En pH-kontroller kräver ett konstat KH-värde för att fungera som det är tänkt. Om man häller i kalk i pulverform i ett akvarie med koldioxidtillsats så har man inte längre detta.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 2 april 2008 08:36
Jag tycker att det låter lite underligt eftersom jag (vet även andra) har kört med CO2 och kalkmjöl i akvariet och det har funkat utan problem.
Jag har inte haft problem med att att vare sig KH eller CO2 har skenat. Tvärtom har det varit mycket stabilt.
Kanske var kalken jag använde inte lättlöst nog - det är ju egentligen inte "mjöl" man använder utan små, små kalkstenar.
#19 - 2 april 2008 11:50
Kjell

Du la ju också "mjölet" i en påset vilket minskar det "effektiva" genomstömda ytan....


Sprids det ut ivattnet och på alla ytor kan det vara annorlunda...

Men i ett sådant fall är det väl bättre att se till att utrustningen inte kan ge mer än en väldigt liten volym koldioxid per timma oavsett pH.

Så jag tror båda av er faktiskt har rätt...
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 2 april 2008 11:59
Xul skrev:
Kjell



Du la ju också "mjölet" i en påset vilket minskar det "effektiva" genomstömda ytan.....

Ja men samtidigt var nätpåsen placerad på ett ställe där vattnet cirkulerar mycket. Jag har också haft det utspritt i gruset (inte på ytan) utan problem.
Av naturliga häller man ju inte ut det direkt i vattnet för då ser akvariet ut som dimman i Lutzen[:o]
#21 - 2 april 2008 16:25
jag kör med controllar, har dhk 3,5, har aldrig mixtrat med kalk ell lik
har aldrig haft problem
mvh janne
#22 - 2 april 2008 18:23
petnym skrev:
Det jag säger är att Paroonen borde tillsätta löst kalk i sitt akvarievatten, för om det ligger en massa lättlöst kalk i gruset så kommer den tillsatta koldioxiden att forsätta lösa denna och därmed höja både KH och CO2-halten i akvariet så att båda blir skyhöga.



Det är ju i allmänhet olämpligt med koldioxidnivåer över 30ppm och om man först ställer in sin pH-kontroller för pH 6,5 för ett KH-värde på 2 och sätter dess setpoint (vilket motsvarar 19ppm CO2) och KH-värdet sedan sticker iväg till 10+ så är ju setpoint fortfarande oförändrad vilket nu motsvarar en för fiskar klart osund (dödlig?) koldioxidhalt på över 100 ppm.



Kort sagt: En pH-kontroller kräver ett konstat KH-värde för att fungera som det är tänkt. Om man häller i kalk i pulverform i ett akvarie med koldioxidtillsats så har man inte längre detta.


Att justera KH med bikarbonat till 4 före starten vore det bästa i så fall - jag förstår ditt resonemang som är logiskt men måste säga att jag inte är helt övertygad för jag vet ju att Kjell med flera har gjort på detta sätt innan utan större problem.

MVH Lasse
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 2 april 2008 19:50
jag kör med controllar, har dhk 3,5, har aldrig mixtrat med kalk ell lik

har aldrig haft problem

mvh janne

Men problemet är ju om man inte har någon (eller minimal) buffringsförmåga i akvariet och vill köra med CO2.
Är buffringsförmågan (KH) redan tillräckligt hög så finns det ju ingen anledning till att använda kalk.











Annons