Buffra osmosvatten med bikarbonat?

#1 - 22 april 2006 20:12
Hej

Har väldigt dåligt vatten med mycket metaller och gödningsämnen där jag bor (på landet).
Tänkte höra med er kemikunniga. Har funderingar på att köra med hög andel osmosvatten och buffra upp det med bikarbonat. Är detta en möjlig väg för att inte få ett väldigt instabilt vatten med snabba Ph förändringar?

Kan man tillsätta salt för att ersätta delar av det man tagit bort genom filtret? Har läst någon artikel om någon som "konstruerade" en saltblandning som skulle motsvara vatten från Tanganyikasjön.

MVH Peter
#2 - 22 april 2006 23:08
Ja, bikarbonat och lite bordssalt (*helst* med jod! jod i små mängder är *bra* för fisken!) funkar fint för att göra RO vatten lämpligt för t.ex. tanganyika.
Vill du gå totalt över bord så köp saltblandning för saltvattensakvarier och använd 1/50 av dosen, du får då en mycket mer "normal" sammansättning av salter, men kan behöva tillsätta extra bikarbonat.
#3 - 23 april 2006 21:08
azur: hur mkt jod behöver fiskar för att må bra? och vid vilka halter blir joden farlig för dem?
#4 - 23 april 2006 21:49
[quote=plorozen]vid vilka halter blir joden farlig för dem?[/quote]

den halten som finns i bordsalt ska va dödligt giftig efter vad jag läst.
#5 - 24 april 2006 02:15
raven: som jag skrev till bland annat azur i en annan tråd(dock utana tt få svar på samma fråga) http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=87223 det är ca 250ggr mer jod i bordssalt än i havssalt.
#6 - 24 april 2006 21:14
kaliumjodid som är den sortens jod som finns i mitt salt här hemma är inte tillräckligt för att skada några fiskar, 12,5ppm gav enligt DOSE (kemibok) inte några förgiftningar alls. och om man saltar med det saltet jag har (som innehåller 50mg/kg) så att man får saltvatten (5%) så finns det ändå bara 2,5ppm.
#7 - 25 april 2006 08:42
averater: hur höga halter jod är det i naturen?
#8 - 25 april 2006 09:26
det vet jag inte, jag är kemist, inte biolog... :-)

kollade på vattenverket i göteborg, men där hade dom inte med jod så man kan se hur mycket det finns.
#9 - 25 april 2006 23:27
averater: halvretorisk fråga, jag lurades lite granna =)
jod förekommer i extremt små mängder i vatten, och tas upp genom föda, snarare än från vattnet i sig, vilket snarare göra förekomsten av jod(och förhindrandet av struma hos fiskar) till en fråga om födokvalitet än vattenkvalitet.

vad jag förstått av att läsa om förekomsten av struma hos fiskar, så var det att det var något som förekom på 70:talet hos fiskar, pga bristfällig kost, snarare är jodbrist i vattnet.

nu vet vi inte säkert om jodöverskott är giftigt för fiskar, men det är det hos människor(och vi är ganska känsliga för ett överskott, ca 3ggr rdi så riskerar vi hälsan). på skepticalaquarist.com skriver man ""Iodized salt has 77 ppm iodide for the prevention of goiter. Ocean water typically contains 0.006 ppm iodide, so sea salt is typically 0.2 ppm iodide. So if iodized salt were used in the pond, the iodide concentration would be roughly 400 times higher than if sea salt were used to produce the same salinity."
(i sverige har vi lägre halter av jod i saltet, så vi hamnar kring 250 ggr så hög halt jod i vattnet än om vi använt saltvattenssalt).

bör påpekas att havssalt som inte är jodBERIKAT fortfarande innehåller jod.
#10 - 26 april 2006 03:07
[QUOTE=plorozen]averater: halvretorisk fråga, jag lurades lite granna =)
jod förekommer i extremt små mängder i vatten, och tas upp genom föda, snarare än från vattnet i sig, vilket snarare göra förekomsten av jod(och förhindrandet av struma hos fiskar) till en fråga om födokvalitet än vattenkvalitet.

vad jag förstått av att läsa om förekomsten av struma hos fiskar, så var det att det var något som förekom på 70:talet hos fiskar, pga bristfällig kost, snarare är jodbrist i vattnet.
[/QUOTE]

Har fiskar sköldkörtel? Jag är apkass på fiskanatomi, så jag är nyfiken?
Anledningen till att jag frågar är att struma just är en sköldkörtelsjukdom hos människor...

Sedan läste jag på fishbase.org att "goiter" är "a dietary disease of fish caused by a lack of iodine", och jag vill minnas att "goiter" betyder just struma. Men kanske är det tänkbart att "goiter" har två (eller fler) betydelser beroende på om det handlar om människa eller djur... (Fast alla däggdjur har väl sköldkörtel?)

Jäklar vad långt och invecklat det blev...
#11 - 26 april 2006 04:25
[quote=Glajdarn]Men kanske är det tänkbart att "goiter" har två (eller fler) betydelser beroende på om det handlar om människa eller djur...[/quote]
http://lexikon.nada.kth.se/cgi-bin/sve-eng
Engelskt uppslagsordgoiter
Svensk översättning{medicinskt} struma {amerikansk engelska; i brittisk engelska goitre} (substantiv)
#12 - 27 april 2006 14:27
en sak till jag kom att tänka på, kan fiskarna ta upp jod från vattnet öht? i havsvatten så är det ju alger som tar upp jodet från vattnet.

Annons