Buffra mitt akvarievatten med bikarbonat?

#1 - 14 maj 2006 10:28
Jag har precis dragit igång min Co2 mäsk blandning. Och har mätt Kh o Ph värderna. Mäsken har ännu ej kommit igång.
Kh = 2 - 2,5
Ph = 7 - 7,2

Jag vill få ett ökat Kh värde i karet, har läst lite att man skall tillsätta bikarbonat 2-3 g / 100 L. Jag har ett 350 L kar. Det skulle alltså behövas 9 gram bikarbonat för att öka mitt Kh med en punkt i karet. Har jag uppfattat det korrekt?

Har också läst att man ska ta det lugnt med att tillsätta bikarbonat, jag vill helst ha ett Kh på 6-10 hur ska jag gå till väga för att nå denna nivå?

Det kanske finns andra metoder till att buffra mitt kars vatten. Ge mig tips!
#2 - 14 maj 2006 23:43
till att börja med ska du ALLTID göra ett ordentligt vattenbyte innan du har i bikarbonat.
är nämligen så att ammonium övergår mer och mer till ammoniak ju högre ph är och ammoniak är mycket giftigt.

sen får du prova dej fram till hur mycket bikarbonat som behövs.
med ditt låga ph/kh behövs små mängder för att höja mycket.

kör med bikarbonat själv och när jag höjer blandar jag bikarbonat i lite vatten och har i lite och väntar ett par minuter och mäter sen ph tills jag är nöjd.
om du kör samma metod bör du nog vänta 5min så vattnet hinner blanda sej.

att hälla i pulvret rent är inget jag skulle rekommendera, fiskarna kan se det som mat.
#3 - 15 maj 2006 17:03
Ett ordentligt vattenbyte menar du 50 % eller ?

Hur många punkter i Kh tabellen är lämpligt att höjja på en o samma gång ? Alltså hur många ggr kan man upprepa processen, att blanda ut bikarbonaten i vatten o vänta 5 min o sedan mäta kh nivån.

Mätte nivåerna idag efter mitt vanliga veckovis vattenbyte. Lika värden som tidigare.

Tillsätter jag Co2 nu, så skulle ph sjunka rätt så snabbt, tror jag, eftersom Kh är så lågt.
Har dock problem med den perfekta mäsk blandningen.
#4 - 15 maj 2006 18:35
[quote=RealStuff]Ett ordentligt vattenbyte menar du 50 % eller ?[/quote]
typ ja.

Hur många punkter i Kh tabellen är lämpligt att höjja på en o samma gång ?

alltså hur många ggr kan man upprepa processen, att blanda ut bikarbonaten i vatten o vänta 5 min o sedan mäta kh nivån.

hur känsliga fiskarna är för kh ändring kan jag inte svara på men däremot ändrar du ph när du har i bikarbonat och själv håller jag mej till max 0.5ph i timmen och har funkat hittills.

använder du dropptest eller stickor för att mäta ?
#5 - 15 maj 2006 18:57
Jag använder dropptest. Ph höjs väl när man har i bikarbonat och därmed höjd också Kh right?

Så 0,5 Ph i timmen alltså. Hur mycket bikarbonat använder du per 100 L vatten?
#6 - 15 maj 2006 19:00
[quote=RealStuff]Jag använder dropptest. Ph höjs väl när man har i bikarbonat och därmed höjd också Kh right?[/quote]
japp MEN ph höjs till max 8-8.3 med bikarbonat som mest.
ph höjs snabbare ju lägre det är men när du kommer upp i 8 kanske du kan slänga i 1kg och bara komma upp i 8.3 typ.

Hur mycket bikarbonat använder du per 100 L vatten?

lite svårt att säga då ja bara sitter med 37 liters ;) men tror jag hade runt en tredjedels kryddmått i halvliters flaska som ja hällde i av lite åt gången tills ph va uppe runt 7.2-7.4
#7 - 15 maj 2006 19:02
OK
Mitt Ph ligger i som sagt 7-7,2. Jag vill få ett förhöjt Kh, vet du hur man ska gå till väga då?
#8 - 17 maj 2006 08:58
Jag har aldrig i bikabonat eller natriumkarbonat direkt i vattnet utan bara vatten som jag häller i vid vattenbyten.

Alkaliniteten, KH, och pH är direkt sammankopplade. Höjningen av pH är ett resultat av höjningen av KH(inte tvärt om). Jag satstar på ett KH på ~10 men det är ok med 8-12 och då har jag i motsvarande 2 kryddmått bikarbonat per 10L vatten. Jag har alltid bara hällt i vattnet. Den pH pendling som blir när man häller i vatten går nog inte att komma ifrån. Jag har pH 7 precis innan "solen går upp" och kan ha 8.5 efter ett vattenbyte. Mitt kranvatten har KH 0, verkligen 0 ppm HCO3-, och behandlat med NaOH, lut, så det har pH 9 ur kranen. Så det är lite klurigt :)

Prova att göra ett 50%igt vattenbyte och ha i två kryddmått/10L. Mät sen KH se vad det blir.
#9 - 17 maj 2006 09:40
Jo jag vet att man ska tillsätta bikarbonat vid vatten byte, Men 2 kryddmått / 10L vatten, ouggh jag har 350 L kar. Kommer bli en sjuhelsikes massa kryddmått då. Detta med 2-3 gram /100 L det har du aldrig testat då elr?
#10 - 17 maj 2006 09:59
Ska räkna lite på det, har inte tid just nu!
#11 - 17 maj 2006 10:03
hehe Tack =)

Hur stort kar har du själv?

Men om jag tillsätter Co2, då kommer mitt låga Ph (7,2) sjunka o tillsätter jag bikarbonat, kommer mitt Kh höjas, så även Ph. Det gäller att hitta det perfekta måttet.

Kör du med Co2 ?
#12 - 17 maj 2006 11:39
1 krm = 1 milliliter ml,
5 ml = 1 tsk,
1 ml bikarbonat väger ca 1,25 g
1 g bikarbonat = ca 0,8 ml
#13 - 18 maj 2006 18:11
Anledningen till att jag inte fick ihop det var att wikipedia anger densiteten för bikarbonat till 2.2g/cm3 (1cm3=1ml) Alltså 1 helt gram mer än Kramfors angivelse. Mina 2ml/10L motsvarar alltså 2.5g/10L eller totalt 25g/100L. Detta låter fortfarnde som väldigt mycket med tanke på att 1 påse från affären räcker en eller ett par veckor.

Prova att börja med att ha i 1krdm/10L och se vad du får. Anpassa dig därefter. Det ska hursomhelst göras sakta om du inte har i det i bytvattnet.

Kom ihåg att växter och bakterier "äter" kabonater så att alkaliniteten kan gå ner med tiden.

Tycker du fortfarande att det är för mycket kan du dubbla effekten genom att göra om bikarbonaten till natriumkarbonat. Natriumkarbonat är dock farligt att ha med att göra.

edit: glömde en sak
#14 - 18 maj 2006 18:35
tror densiteten angiven i wikipedia själva ämnet medan det kramfors gav är för pulver där det är massa luft mellan kristallerna.

använd kramfors värde.
#15 - 18 maj 2006 18:45
Finns en variant till. Fyll en hink med vatten och tillsätt bikarbonat tills du får säg KH 30 och mät hur mycket du behöver ha i av KH 30 vattnet för att få det KH du vill ha i karet eller vad det blir i karet om du häller i alltihop.

averater: Låter troligt.
#16 - 18 maj 2006 19:54
[quote=morphriz]Finns en variant till. Fyll en hink med vatten och tillsätt bikarbonat tills du får säg KH 30 och mät hur mycket du behöver ha i av KH 30 vattnet för att få det KH du vill ha i karet eller vad det blir i karet om du häller i alltihop.[/quote]

Ska testa det där till helgens vattenbyte. Har äntligen fått igång Co2 tillförseln, har ett Kh på 2 och ett Ph på 7 innan jag drar igång Co2 på morgonen. På kvällen nu fick jag ett Ph på 6 så det är helt ok.

Annons