Tjena, jag har en tid gått o tänkt på att bygga ett eget kar på runt 1000 liter, men vad kostar ALLT material som man behöver till ett sånt? och vart man får tag på det?
Gärna tips på vad man ska tänka på när man bygger också!
Dahla skrev:Vad du kan göra för att hålla nere kostnaderna är att bygga akvariet i plywood och sedan plasta det invändigt. Bara en glasruta där du ska se in i akvariet. När du har så stort som 1 kubik, så kan du göra det väldigt stabilt och mer ekonomiskt genom att göra en dubbel konstruktion, där reglar utgör den bärande konstruktionen och cellplast mellan reglarna för att isolera och därmed hålla nere uppvärmningskostnaden.
Jag tror det kan vara en bra konstruktion för så stort akvarium.
Gaffel skrev:Struntprat! Ha gärna belägg för det du skriver, ett egentillverkat fackmannamässigt konstruerat akvarium är lika försäkringsbart som ett köpt.
8/ Om akvariet som går sönder är ett hemmabygge (dvs ej fabrikstillverkat), finns det då något som skiljer sig från era svar ovan?
Folksam - Nej (se dock svar på fråga 6, felaktig bearbetning etc.).
IF - Nej.
Trygg Hansa - Nej, i princip inte. Dock kan utredas om skadeorsaken beror på tillverkningsfel etc.
Länsförsäkringar - Om det ej är fackmannamässigt byggt ersätts ej skadan.
Netviq - Nej.
Jag tycker att det skulle vara väldigt snyggt med ett akvarie där man ser in från ett håll och har bakgrund på såväl baksida som gavlar. Man kan ju helt bygga bort hörnen och lättare gömma såväl pumpar som värmare.Detta förslag kommer "alltid" upp när någon ska bygga eget. Självklart förstår jag att det är billigare. Men det jag alltid tänker är att när man väl har ett sånt stort kar är det tråkigt att bara kunna se det från ett håll.