Bubblorna går utanför CO2-"stegen". Hjälp!

#1 - 7 mars 2006 09:30
Hej!
Efter många timmars läsande här på Zoopet har jag äntligen laddat mäsk och fått den att börja bubbla lite fint. Efter konstens alla regler gick jag och köpte mig en CO2-stege som jag nu har kopplat in. Dock gick det ej som väntat...c:a var 3:e bubbla sticker utanför och rakt upp bara. Först kommer några bubblor och liksom samlar sig på nedersta avsatsen och de bildar då liksom kö...så när nästa bubbla kommer så bluuppp åker den rakt upp och så håller det på. Det är ett mycket fåtal bubblor som ens når upp till 5-6:e avsatsen för de sticker utanför hela tiden och jag blir så attans frustrerad. "Stegen" sitter helt rakt och slangen är kopplar som den ska enligt bild.
Vad sjutton kan man göra? är det bara jag som råkat ut för detta.
#2 - 7 mars 2006 09:43
Luta stegen lite så att bubblorna inte stannar på första avsatsen.
#3 - 7 mars 2006 09:45
[QUOTE=defdac]Luta stegen lite så att bubblorna inte stannar på första avsatsen.[/QUOTE]

Jo jag har försökt men då stannar de på nästa istället. Jag funderar på om det kan vara för att den är helt ny. Jag har ju startat upp det inatt.

(Åh ni är så attans snabba på att svara, tack tack!)
#4 - 7 mars 2006 09:50
Mjo jag har hört att bubblorna glider lite bättre efter ett tag när en biofilm byggts upp.

Du kan även testa att luta den lite utåt så inte bubblorna trycks lika hårt mot baksidan av stegen.
#5 - 7 mars 2006 10:13
Jag tror att den "kommer sig" det verkar så i alla fall för nu når bubblorna steg 3 innan de bildar kö och åker utanför i en enda stor bubbla, så jag håller tummarna.

Psst...nog är man väl lite nördig när det är sååååååå jättekul att sitta och kolla bubblor. Jag får hela tiden i huvudet en snutt ur filmen Nemo när den ena fisken där utbrast...- Buuubbel!!! och var jättelycklig.
#6 - 7 mars 2006 13:29
får ja hoppa in med en fråga??

ja har precis startat med mäsk ja oxå.. har haft mäsk sen i söndags..
men de kommer inga bubblor. de kommer bara bubblor när ja antigen tycker på mäskdunken eller på vattenflaskan.

varför?
#7 - 7 mars 2006 13:34
tog ett par 3 dagar innan bubblorna flöt som dom skulle när ja körde med nutrafins co2 diffusor.
#8 - 7 mars 2006 13:35
[quote=andreassofus]får ja hoppa in med en fråga??

ja har precis startat med mäsk ja oxå.. har haft mäsk sen i söndags..
men de kommer inga bubblor. de kommer bara bubblor när ja antigen tycker på mäskdunken eller på vattenflaskan.

varför?[/quote]

läcka.
nånstans har du en långsam läcka.
ta diskmedel och kleta på alla kopplingar, då ser du lätt var det läcker nånstans.
eller doppa allt i en spann med vatten,
#9 - 7 mars 2006 13:36
jo men de bubblar inte ner i vattenflaskan eller nånting.. trycker ja inte på flaskorna är de helt dött. är de dåligt recept så de inte jäser tillräckligt eller vadå?
#10 - 7 mars 2006 13:37
aa trodde du svara mig först :)
eftersom de inte kommer bubblor från mäskdunken till vattenflaskan så måste de ju va korken till mäskdunken som läcker. eller?

diskmedel? ska de bubbla om de inte är tätt?
#11 - 7 mars 2006 13:40
japp, de blir bubblor där det läcker.
#12 - 7 mars 2006 13:54

eftersom de inte kommer bubblor från mäskdunken till vattenflaskan så måste de ju va korken till mäskdunken som läcker. eller?

Ett enkelt sätt är att sänka ner rubbet/båda flaskorna i en hink med vatten och se var det pyser som när man kollar punka på cykelslang.
#13 - 7 mars 2006 14:09
får kolla de.. men de räcker typ att ja nuddar flaskan lite. eller om ja skakar lite på mäskdunken.. då bubblar de MÄNGDER, sen blir de bara mindre o mindre. o efter ca 30 sek så slutar de helt :(
#14 - 7 mars 2006 14:10
låter som läcka.
men är du på flaskan så kan det ta en stund innan det börjar bubbla igen.
#15 - 7 mars 2006 14:18
ja ska sänka ner i vatten o kolla sen. de bubblar ca 1 bubbla var 10 sekund.
hur mycke ska de bubbla? vad är de som bestämmer hur mycke de bubblar? hur mycke är för mycke? och för lite för att de ska va nån effekt?
#16 - 7 mars 2006 14:35

hur mycke ska de bubbla?

Så mycket så att den upplösta gasen i vattnet ger dig ett pH som lägger dig i det gröna området i CO2-tabellen:
http://www.pny.se/akvariedagbok/co2table.html
Dvs helt beroende på hur mycket växter/cirkulation/ljus du har.

vad är de som bestämmer hur mycke de bubblar?

Hur glada jästbakterierna är. Värme kan hjälpa att jäsningen går snabbare.

hur mycke är för mycke?

När fiskarna dör.

och för lite för att de ska va nån effekt?

När pH:t mitt på dagen inte når ner så långt så du hamnar i det gröna inom CO2-tabellen så bubblar det för dåligt.
#17 - 7 mars 2006 14:41
tack för de... då blev de lite klarare.. bubblar ju typ ingenting nu.. bubblar ver i vattnet med de kommer inte längre än strax innan där trappan börjar. antar att de bubblar för sakta då så de inte blir tryck nog för o gå hela vägen till trappan.

men ja kan inte påverka takten på bubblorna väl sen när ja har fått ordning på de?
#18 - 7 mars 2006 14:44
[quote=andreassofus]
bubblar ver i vattnet med de kommer inte längre än strax innan där trappan börjar. antar att de bubblar för sakta då så de inte blir tryck nog för o gå hela vägen till trappan.
[/quote]
Typisk pysläcka om bubblorna inte orkar ända ner i akvariet.

men ja kan inte påverka takten på bubblorna väl sen när ja har fått ordning på de?

Ja det är svårt med mäsk. Har du en trappa kan du luta den olika mycket för få bättre/sämre upplösning. Du kan ha mäskflaskorna på lysrörsrampen så den blir varm och mäsken jäser snabbare på dagen osv.
#19 - 7 mars 2006 15:05
tack så mycke för hjälpen defdac
du kommer alltid med lika vettiga o bra och lättförståliga (stavning) svar. de uppskattar ja.
#20 - 7 mars 2006 21:33
Summa vad som har hänt: Jag satte mäsken sent igår kväll i dunkar, en med mäsk och en till vatten för rening och otålig som jag är, var jag väldigt besviken när det inte vart några bubblor i morse när jag vaknade vid 05-tiden, inte en endaste liten bubbla ens. Men så satte jag upp dunkarna på ljusrampen och vips så började det bubbla med en gång. Sedan var det ju "trappan" (Nutrafins CO2-deffusor) bubblorna ploppade vid sidan om trappan till att börja med men nu i kväll har de börjat glida fin fint som ett litet pärlband så nu är allt frid och fröjd.
Tack för de lugnande svaren!
#21 - 8 mars 2006 04:40
glöm inte hålla koll så ph inte sjunker för mycket.
#22 - 8 mars 2006 07:28
Nja inte vet jag men nu på morgonen ligger det på cirka 6,7 pH. Är det en vettig nivå då?
#23 - 8 mars 2006 07:45
de beror på va du har i kh.
#24 - 8 mars 2006 08:58
Ahh ja så klart det borde jag ha sagt. Det ligger kring 3-3,5 får lite olika utslag, jag har provat några gånger nämligen.
#25 - 8 mars 2006 09:01
då ska du ner till runt 6.6 för optimal halt så 6.7 är inte så tokigt.
http://www.pny.se/akvariedagbok/co2table.html
#26 - 8 mars 2006 19:10
[QUOTE=Raven]då ska du ner till runt 6.6 för optimal halt så 6.7 är inte så tokigt.
http://www.pny.se/akvariedagbok/co2table.html[/QUOTE]

Japp så hände det som jag var rädd för. Nu ikväll har pH sjunkit drastiskt 5.5 och KG ligger på nästan 5. Jag har stängt av mäsken, men vad kan jag mer göra? vågar jag göra ett delvattenbyte eller skall jag bara låta "mäsken" vara av?
#27 - 8 mars 2006 19:16
10% delvattenbyte gör en del.
har du luftpump kan du köra igång den för att lufta ur co2.

tror inte det är lämplit att släcka ner utan att göra nåt då växterna och fiskarna producerar co2 nattetid.
#28 - 8 mars 2006 19:29
Tackar, jag skall genast följa dina råd. Jag fattar inte hur sjutton folk klarar att köra med mäsk. Det är ju i princip okontrollerbart, man kan ju inte hålla på att stänga och sätta på hela tiden och mäta flera gånger om dagen. Jag kanske har kört ett för hårt jäsningsrecept. Akvariet är på cirka 60 liter, jag har bara en sådan där Fan1 filter och det sitter lysrör typ energi i locket så det var kanske väl optimistiskt att köra igång växtkar på detta, fast jag är ganska envis så det skall väl lösa sig.

Förresten, jag beudrar verkligen er som ger er tid att svara oss andra stollar som gör såna här blunders trots varningar, men är man obotlig optimist så är man.
#29 - 8 mars 2006 19:45

Det är ju i princip okontrollerbart, man kan ju inte hålla på att stänga och sätta på hela tiden och mäta flera gånger om dagen.

Japp. Jag lessnade fort på mäsk.

Jag kanske har kört ett för hårt jäsningsrecept.

Ja plus att du tydligen har väldigt bra upplösning. Du kan antingen skapa en mindre potent mäsk eller sabba upplösningen genom att sätta stegen högre upp närmare vattenytan och öka ytcirkulationen markant.

Det är lite finlir tills man hittat sin sweetspot.
#30 - 8 mars 2006 19:52
går ju justera utloppet på nutrafins co2 diffusor genom att höja/sänka den där plastbiten slangen sitter i.

vad har du för bubbeltakt Fr Bubu ?

går ju använda magnetventil för enkel till/från nattetid<->dagtid
#31 - 8 mars 2006 20:05
[quote=Raven]går ju justera utloppet på nutrafins co2 diffusor genom att höja/sänka den där plastbiten slangen sitter i.

vad har du för bubbeltakt Fr Bubu ?

går ju använda magnetventil för enkel till/från nattetid<->dagtid[/quote]

de där har du rätt i. de har ja inte tänkt på.. sätter man den högre upp så löser bubblorna inte upp sig lika mycke?
man lär sig nåt nytt varje dag
#32 - 8 mars 2006 20:11
[quote=andreassofus]sätter man den högre upp så löser bubblorna inte upp sig lika mycke? [/quote]

japp, ger mindre tid för bubblorna att va i vattnet.

hur kraftig bubbeltakt kör du med ?

körde själv med så mycke som 3-4 bubblor i sekunden till mitt lilla kar och va ändå inte riktigt bra men hade en sjuhelvetes tillväxt.
fick rensa typ var 4:e dag
#33 - 8 mars 2006 20:22
[quote=Raven]japp, ger mindre tid för bubblorna att va i vattnet.

hur kraftig bubbeltakt kör du med ?

körde själv med så mycke som 3-4 bubblor i sekunden till mitt lilla kar och va ändå inte riktigt bra men hade en sjuhelvetes tillväxt.
fick rensa typ var 4:e dag[/quote]

kör inte med nån takt alls ja:( har inte fått ordning på de ännu. sänkte ner allt i badkaret o fick se att de läckte i vatten flaskans kork. men då bubbla de bara i bubbla var 5 sekund... de va nog fel på mitt jäst.
#34 - 8 mars 2006 20:43
Bubbeltakt är cirka 1-1½ i genomsnitt (hehe jag har studerat noga). Ja jag skall ta och prova med att flytta upp "stegen". Det var väl sjutton om man inte skulle kunna få det att funka. Jag ville bara testa i detta lilla karet först innan jag köper riktiga grejor till mitt 200 liter, för man lär ju sig alltid något på resans gång så att säga.
#35 - 8 mars 2006 20:45
[quote=Fr BuBu]Bubbeltakt är cirka 1-1½ i genomsnitt (hehe jag har studerat noga). Ja jag skall ta och prova med att flytta upp "stegen". Det var väl sjutton om man inte skulle kunna få det att funka. Jag ville bara testa i detta lilla karet först innan jag köper riktiga grejor till mitt 200 liter, för man lär ju sig alltid något på resans gång så att säga.[/quote]

tror inte de hjälper så mycke o höja hela stegen om de va de du mena. bara slangen som sitter i stegen. med de förstod du kanske?
#36 - 8 mars 2006 20:46
Huuuu vad det svänger. Jag testade pH efter att ha stängt mäsken och kört i luft med syresten i cirka 1½ timme, samt 10% vattenbyte. Nu är pH 7 !!! KH fick jag till 5. Innan dess var ju pH nere på nästan 5. Är det risk för mina fiskar vid dessa svägningar? Har några guppys och tetror samt en liten ancistrus i detta kar.
#37 - 8 mars 2006 20:48
Men om man höjer upp stegen en bit ovanför vattenytan så sker ju inte samma upplösning av bubblorna, det blir ju mindre och mindre längre upp de kommer så att när det är uppe i högsta steget är de ju verkligt pyttesmå. Jag kan inte se att man skulle kunna flytta på slangen, det finns ju bara ett spår att sätta lilla plastmojen i.
#38 - 8 mars 2006 20:52
kan man inte sätta slangen vid varje öppning då? ser inte de på min nu för det är släckt här :)
kraftiga ph svängningar är ju aldrig bra för fiskarna. men ja vet inte om dom dör av de.. hoppas inte de
#39 - 8 mars 2006 20:55
[QUOTE=andreassofus]kan man inte sätta slangen vid varje öppning då? ser inte de på min nu för det är släckt här :)
kraftiga ph svängningar är ju aldrig bra för fiskarna. men ja vet inte om dom dör av de.. hoppas inte de[/QUOTE]

Nej slangen går jag nedåt i en sk. ränna som slutar precis där stegen börjar. Plastbiten som slangen är trädd på sitter i sin tur i ett spår. Men äh det löser väl sig. Jag får pilla lite och har nu satt ned mäskdunken på golvet för att om möjligt få lite mindre jäsning i det hela.

Annons