OK - här kommer en nybörjares bekännelser, håll i er och var inte för hårda. Har skrivit i en annan tråd, men upprättar nu min egen, för jag vill gärna höra om nitrit kan ge bubblor i ytan?
Jag har små luftbubblor i hela vattnet, särskilt efter vattenbyte. Och i ytan samlar det sig nästan till skum, bubblor på ett par millimeter til en centimeter flyter runt i grupper på ytan. Vad är det tecken på?
Vet att jag har nitritproblem just nu, men kan det vara något annat?
Efter att tidigare i vecka ha upptäckt att jag inte matat mina ancistrus som de behöver i den månad jag haft dem, har jag nog överdrivit lite de sista par dagarna, med gurka, potatis, malpiller och mer torrfoder så det hunnit sjunka till botten. Och som kronan på verket tappade jag hemlagad malunge matblandning i akvariet igår natt, så hela vattnet blev grönt.
Hade tidigare på dagen hämtat 7 nya fiskar - vilket är alldeles för mycket har jag nu räknat ut i cm/l (178cm vuxen fisk i 85l!!!) men det visste jag inte innan, jag tyckte guppyer, platy och molly skulle ha sällskap av motsatt kön... Och även om jag haft två dödsfall - en guppyhona och en mollyhanne - samt tre 'försvunna' fiskar, som malarna sugit i sig i brist på annan föda, så kändes det som ett hyfsat välfungerande akvarium när både malar och platy fått ungar.
De nya fiskarna kan väl inte ge utslag i nitriten på en dag?
Innan veckans vattenbyte idag kollade jag som vanligt nitrit, och det var knallrött vilket det aldrig varit förut. Eller det var mörkorange, dvs ca 0,8mg/l. Jag bytte ca30l av 85l med det samma.
Nu, några timmar senare när slam och damm och matrester lagt sig, testade jag igen - med samma resultat... Inte så bra, får byta mer vatten när temperaturen stigit lite.
/Nåja, jag hade ett kollapsat värmelegeme för någon dag sen, med kroppstempererat vatten, och bytte då ca 20l för att sänka temperaturen. Kan värmen ha 'hjälpt' nitriten?/
Malarna är ute på överarbete - brukar aldrig riktigt se de när ljuset är tänt, men de far runt och äter på glas, och sten och plantor... De andra uppför sig som vanligt, men bajsar mer efter all mat.
Nå, hit me: Varför bubblor? Hur mycket mer vatten ska jag byta och när? Hur länge kan man låta bli att mata när fiskarna fått en rejäl överdos mat? När jag nu skaffat för mycket fisk, hur ser jag bäst till att de inte mår dåligt tills jag hittar ett större akvarium?