Bubblor på ytan - nitrit eller annat?

#1 - 19 september 2008 19:49
OK - här kommer en nybörjares bekännelser, håll i er och var inte för hårda. Har skrivit i en annan tråd, men upprättar nu min egen, för jag vill gärna höra om nitrit kan ge bubblor i ytan?

Jag har små luftbubblor i hela vattnet, särskilt efter vattenbyte. Och i ytan samlar det sig nästan till skum, bubblor på ett par millimeter til en centimeter flyter runt i grupper på ytan. Vad är det tecken på?

Vet att jag har nitritproblem just nu, men kan det vara något annat?

Efter att tidigare i vecka ha upptäckt att jag inte matat mina ancistrus som de behöver i den månad jag haft dem, har jag nog överdrivit lite de sista par dagarna, med gurka, potatis, malpiller och mer torrfoder så det hunnit sjunka till botten. Och som kronan på verket tappade jag hemlagad malunge matblandning i akvariet igår natt, så hela vattnet blev grönt.

Hade tidigare på dagen hämtat 7 nya fiskar - vilket är alldeles för mycket har jag nu räknat ut i cm/l (178cm vuxen fisk i 85l!!!) men det visste jag inte innan, jag tyckte guppyer, platy och molly skulle ha sällskap av motsatt kön... Och även om jag haft två dödsfall - en guppyhona och en mollyhanne - samt tre 'försvunna' fiskar, som malarna sugit i sig i brist på annan föda, så kändes det som ett hyfsat välfungerande akvarium när både malar och platy fått ungar.

De nya fiskarna kan väl inte ge utslag i nitriten på en dag?

Innan veckans vattenbyte idag kollade jag som vanligt nitrit, och det var knallrött vilket det aldrig varit förut. Eller det var mörkorange, dvs ca 0,8mg/l. Jag bytte ca30l av 85l med det samma.

Nu, några timmar senare när slam och damm och matrester lagt sig, testade jag igen - med samma resultat... Inte så bra, får byta mer vatten när temperaturen stigit lite.

/Nåja, jag hade ett kollapsat värmelegeme för någon dag sen, med kroppstempererat vatten, och bytte då ca 20l för att sänka temperaturen. Kan värmen ha 'hjälpt' nitriten?/

Malarna är ute på överarbete - brukar aldrig riktigt se de när ljuset är tänt, men de far runt och äter på glas, och sten och plantor... De andra uppför sig som vanligt, men bajsar mer efter all mat.

Nå, hit me: Varför bubblor? Hur mycket mer vatten ska jag byta och när? Hur länge kan man låta bli att mata när fiskarna fått en rejäl överdos mat? När jag nu skaffat för mycket fisk, hur ser jag bäst till att de inte mår dåligt tills jag hittar ett större akvarium?
#2 - 19 september 2008 19:57
Hej, oj.. När kan du skaffa ett till kar???

Jag tror att det värsta är berg o dalbana.. Försök att dammsuga botten på så mycket matrester du kan när du ändå ska byta och byt så ofta du kan. Hellre 15% per dag än 30 % varannan dag. Men du behöver ge fisken friskt vatten. Krama ur filtret på det värsta varje gång om du har döda växtdelar och en massa gojs i vattnet men krama bara ur det lite slarvigt och inte så ordentligt så alla nyttobakterier åker ur..

Har du haft i salt???
Har du vågor på ytan???
Har du mycket växter???

Hur många bor det där nu och hur stort är karet???? :)
#3 - 19 september 2008 19:59
Bubblor eller hinna på ytan beror på dålig vattenkvalité eller om man har matat med proteinrikt foder... Det blir bättre om man har vågor på ytan. Det försvinner också om man har en luftdriven pump eller sockerbit men det gillar inte alla växter...

Det tar tid att vända höga nitritvärden och fisk kommer att dö under tiden. Ge inte upp utan stålsätt dig.. Men det bästa vore ju helt klart att avlasta karet från lite fisk...
#4 - 19 september 2008 20:27
Måste det dö fisk?!

Jag har vågor på ytan, tycker att det är de som skapar bubblorna. Har 7 plantor, 2xhornblad, vattenpest, en flytplanta, två små låga och en stor, storbladad sak. Sockerbit? Jag struntar i plantorna, om det kan rädda fisken.

Har väl färskvattensfisk, ska man ha salt i då? 2platy(+2ungar), 2 molly, 2 guldbarber, 7 guppy, 9 neon, 4 ancistrus (+9yngel). (1platy, 1molly och de 5 guppyhonorna är nya, alla små)

Kom på att jag dessutom rotade runt tidigare i veckan - när temperaturen var så hög - för att jag skulle ta bort stenull från plantorna, så då rörde jag ju klart upp i smuts osv också.

Kan det hjälpa om jag skaffar ett ekstra invändigt filter?

Om nitritvärdena ändrat sig så fort åt ena hållet, kan de inte ändra sig tillbaka lika fort då?!

Og jag har inte fodrat med så mycket protein för det var ju till malarna den extra maten var. Det har varit spirulinapiller, 4 i allt, gurkbitar 3 skivor om 3 cm breda, en skiva potatis, 1cm, och en matsked ca malungemat (spenat, ärtor och torrfoder mixat) den vanliga lilla nypan torrfoder per dag till småfiskarna, och en gång ca en tesked torrfoder, som var ner till malarna mest. Detta sen i måndags eller tisdags, minns inte helt när det var jag fattade att malarna inte kunde klara sig på alger og rester.

Förra fredagen var nitrit värdet perfekt.

Suck. Jag får gå ner med guppyerna imorgon till djuraffären, om de vill ta emot dem, när de nitritbadats? Har ju bara haft dem en dag, 5 av dem... Och hur ska malungarna klara sig?! Kan jag stoppa dem i en hink med utspätt akvarievatten?
#5 - 19 september 2008 20:35
Nej, stoppa dem inte i en hink!!!!

Ta det lugnt nu.

Om du har en luftpump så kan du koppla på en sockerbit som det alltså bubblar ur men det är ju onödigt att köpa om du inte har...

Ja, sötvattensfisk mår också bra av lite salt, speciellt när man har nitrit eller dylikt. Det skyddar gälar bl a. Jag har tagit 0,5 dl till 100 L men många rekommenderar det dubbla.
Man kan köpa havssalt på Ica eller ta vanligt bordssalt, jag har köpt på zooaffär själv...

Phu.. Jag skickar mer info snart... ;)
#6 - 19 september 2008 20:41
Om du går in på nybörjartråden och läser lite så lär du dig mycket. Du har inte orsakat något genom att röra om. Skiten är ju där de nyttiga bakterierna ska bo i så det är inget farligt, men om man får nitrit så kan man försöka att ta bort det värsta bajs och döda växtdelar som man ser.

Nitrit bildas alltså av fiskbajs, matrester och döende växtdelar. Det är meningen att man ska ha snälla bakterier som ska omvandla nitrit till nitrat men du har inte hunnit få tillräckligt med snälla bakterier i ditt filter och i ditt grus.
Nitrat är ofarligt, till skillnad från nitrit, om man inte har ett gammal kar som man inte bytt vatten i så man får höga halter nitrat, då blir det giftigt för fisken... Växter ser till att det inte blir höga halter nitrat genom att de lever av fiskarnas rester för att förklara det enkelt. Den bästa matematiken är alltså mycket växter som trivs och lite fisk...

När du väl har fått nitrit så lär alla må dåligt en lång tid. Det enda du kan göra är att ha vågor på ytan, salta, byta vatten regelbundet, hälla i snälla bakterier och mata sparsamt. Tänk på att molly vill ha hög värme men vid höga temperaturer så sjunker syret i vattnet så jag skulle rekommendera dig att hålla en temp på 26-27 grader...
Nitrivec är ett preparat med snälla bakterier...

Lycka till...

Jo, tänk på att salt inte dunstar utan finns kvar i karet. Du ska alltså bara fylla på med det du har tagit bort...
#7 - 19 september 2008 20:59
Du kan även dra ner på matningen nu medan du ska få ner värdena. Du kan gott mata 1 gång om dagen, varannan dag. De ska inte ha mer mat än vad de äter upp på 1 minut! Och så kan du lägga ned maten till malarna efter släckning.

Man kan även göra egna nyttobakterier läste jag i en tråd. Någon om att gå ut i skogen och ta en näve jord, låta det rinna av i ett kaffefilter (du häller på lite vatten) och sen ställa i kylen. Nu var det inte exakt så, men om du söker här bland trådarna och läser så kommer du säkert hitta det. Tänk nu på att inte belasta karet mer.
Jag hade inget val när jag började. Han jag köpte akvariet av "glömde" berätta att det ingick 80 fiskar i det lilla 200L karet... Det var dessutom fler än 80 kom vi fram till... Men jag rusa iväg och köpte vattenttest och nitrivec, det har funkat bra för oss. Och ja, jag höll verkligen nere på maten!

Lycka till!
#8 - 19 september 2008 21:32
jag vill bara säga att jag har läst massor i nybörjarsidor på många olika sites, suttit nästan varje kväll den sista månaden eller två och läst allt jag kommit över. nitrit-bakterier-nitrat-plantor-döda växtdelar bort, mata sparsamt, byt 15-20% vatten i veckan osv. Nitriten har ju också varit ok, först med de gamla fiskarna och sen efter jag satte nya in (första gången) för 2-3 veckor sen. har matat så sparsamt att malarna på botten inte fick nåt. och kunde verkligen inte hitta nåt om hur mycket malarna skulle ha egentligen. det vet jag fortfarande inte egentligen.

men ok, salt, bra det gör jag nu bums. goda bakterier på flaska har jag redan haft i vid vattenbytet tidigare idag. fortsätter med att byta 10l per dag plus salt, aquasafe och bakterier tills nitriten är borta.

jättedum fråga kanske, men kan man sätta sockerbiten i luftutsläppsdelen på filtret kanske?

och appropå mata sparsamt, tänkte låta bli att mata alls på ett par dar, och sen mata med ett spirulinapiller, när ljuset släcks, varannan dag tills värdena är ok, hur låter det för mycket/för lite? Har ju en del fiskar, men har läst att de klarar sig på nästan ingenting, och där är fortfarande mycket mat i vattnet.

och tack för hjälpen! jag ska nog ta det lugnt, och malungarna får stanna där de är i yngelnätet, med sin gurka och ärtbitarna. - inget mer hakkat som sprider sig i resten av vattnet på ett tag.
#9 - 19 september 2008 21:40
Linapina skrev:
Du kan även dra ner på matningen nu medan du ska få ner värdena. Du kan gott mata 1 gång om dagen, varannan dag. De ska inte ha mer mat än vad de äter upp på 1 minut! Och så kan du lägga ned maten till malarna efter släckning.

ok. men hur mycket mat ska malar ha egentligen? tre ca10cm stora ancistrus och en på 5cm. spirulinapilleret sprider sig ju i hela vattnet, så jag vill inte ge för mycket.

Linapina skrev:
Man kan även göra egna nyttobakterier läste jag i en tråd. Någon om att gå ut i skogen och ta en näve jord, låta det rinna av i ett kaffefilter (du häller på lite vatten) och sen ställa i kylen. Nu var det inte exakt så, men om du söker här bland trådarna och läser så kommer du säkert hitta det.

det ska jag kolla upp!

och tack!
#10 - 19 september 2008 21:54
Lite hjälp på vägen...

Mata inte på en vecka!

Följ råden om vattenbyten du har fått tidigare i tråden.

När du börjar mata så mata fiskarna med väldigt lite flingor.

Malarna kan du ge frusen broccoli sent på kvällen och plocka upp överbliven på morgonen två gånger per vecka.

Detta tills du har ett kar i balans!

Om du träffar på en seriös akvarist som haft en fisk som svultit till döds så kan du tala om det för mig, för jag har aldrig träffat någon;)
#11 - 19 september 2008 22:04
c90368 skrev:
Lite hjälp på vägen...

Mata inte på en vecka!

Följ råden om vattenbyten du har fått tidigare i tråden.

När du börjar mata så mata fiskarna med väldigt lite flingor.

Malarna kan du ge frusen broccoli sent på kvällen och plocka upp överbliven på morgonen två gånger per vecka.

Perfekt! Konkret! Tack!

Ja, tusen tack allihop! Jag skriver igen och uppdaterar hur fiskarna klarat det.

(Bubblorna har lustigt nog försvunnit nu, efter att jag slängde i saltvatten, förresten, antingen är det minskad ytspänning el lign eller så har filtret helt enkelt hamnat lite längre ner och piskar inte upp lika mycket bubblor)
#12 - 19 september 2008 22:20
spektakel skrev:
Perfekt! Konkret! Tack!

Försöker fatta mig kort och är glad när någon läser och tar till sig av goda råd:)

Lycka till:D
#13 - 20 september 2008 07:36
Godmorgon. Ville bara skriva att jag testade nitrit igen här till morgonen och nu är värdena klart oranga, dvs närmare 0,3 än 0,8 mg/l. Läste också på inläggssedeln att värdena inte bör överskrida 0,8 - vilket de inte gjort - för att värden på 1,6 mg/l kan vara skadligt, på lång sigt. 1,6 har vattnet ju inte varit i närheten av.

Så det är kanske inte så farligt för fiskarna ändå, om jag bara fortsätter att få ner värdena... Lättad fiskförvaltare.
#14 - 20 september 2008 08:04
och här hittade jag hemmanitraväck-receptet:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1188025
#15 - 20 september 2008 08:25
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1116375&postcount=66

Ös i Lasses DIY Nitriväck i storleksordningen 20ml/dag..
#16 - 20 september 2008 08:31
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1116375&postcount=66

Ös i Lasses DIY Nitriväck i storleksordningen 20ml/dag..
#17 - 20 september 2008 12:26
Bubblorna på ytan beror inte på pumpen, lr rättare sagt, om vattnet vore helt okey så skulle inte bubblorna ligga kvar. Det är inget farligt med bubblor men däremot med låg syrehalt i vattnet, speciellt om man har dåliga värden så är det viktigt med vågor på ytan så dra upp innerfiltret igen ist... Bry dig inte så mycket om bubblorna, de är bara ett tecken på obalansen och inte skadliga i sig.. ;)
#18 - 20 september 2008 18:39
Ok, ok, ok... Upp med filtret igen, ska nog! :-D

DIY nitriväck står och droppar genom filter i badrummet.
#19 - 20 september 2008 22:49
Här har du en länk till en sida med info om salt i söt vattens kar . Kör hårt med Lases DIY nitriväck så skall du se att nitrit bekymren kommer bra att förbli ett obehagligt minne.
http://www.kramforskoi.com/salt.htm

Annons