bubblor i gruset?

#1 - 22 juni 2006 19:37
jag var nere och rotade i botten på min tank idag, och när jag rörde i gruset (blandat biltemas blästersand (den `stora` sorten) med nåt grovt grus (väl inkört) så bubblade det upp en del bubblor.
bra eller dåligt?

har en hel del växter och en hel del fiskar. min pump blåser in luft i tanken.
#2 - 22 juni 2006 21:17
[quote=bena]jag var nere och rotade i botten på min tank idag, och när jag rörde i gruset (blandat biltemas blästersand (den `stora` sorten) med nåt grovt grus (väl inkört) så bubblade det upp en del bubblor.
bra eller dåligt?

har en hel del växter och en hel del fiskar. min pump blåser in luft i tanken.[/quote]

Dåligt!
Detta är vätgas som har bildats av förmultningen av avfall som ligger i grusen.
Vissa fiskar dör av detta och vissa får frätskador.

Setill att fåbort detta med hjälp av en "slamsugare"

Lycka till.

//Calle
#3 - 22 juni 2006 21:20
Visst kallas detta sumpgas?
#4 - 22 juni 2006 21:31
är det vätgas? trodde det var sumpgas, eller metan, kanske även svavelväte...
#5 - 22 juni 2006 22:25
Hmm... vad många mysko gaser det fanns där nere nästan alla är brandfarliga märkligt...
Bilagor:
#6 - 22 juni 2006 23:29
[quote=smurfmats]är det vätgas? trodde det var sumpgas, eller metan, kanske även svavelväte...[/quote]

svavelväte nämns men ibland metan men aldrig hört vätgas.
dessutom är vätgas relativt harmlöst medans svavelväten är giftiga.
#7 - 23 juni 2006 08:55
ja, jag förstod inte hur vätgas skulle uppstå i akvariet...
#8 - 23 juni 2006 12:03
[quote=calle-hallabro]Dåligt!
Detta är vätgas som har bildats av förmultningen av avfall som ligger i grusen.
Vissa fiskar dör av detta och vissa får frätskador.

Setill att fåbort detta med hjälp av en "slamsugare"

Lycka till.

//Calle[/quote]

satan. jag försöker täcka min botten med graminifolia, men det kan jag glömma då helt enkelt verkar det som.
#9 - 23 juni 2006 17:21
[quote=bena]satan. jag försöker täcka min botten med graminifolia, men det kan jag glömma då helt enkelt verkar det som.[/quote]

skaffa malaysiska sandsnäckor.
dom gräver runt i sanden i jakten på mat och ökar då cirkulationen i sanden vilket kan va fullt tillräckligt.
#10 - 23 juni 2006 21:32
[quote=Raven]skaffa malaysiska sandsnäckor.
dom gräver runt i sanden i jakten på mat och ökar då cirkulationen i sanden vilket kan va fullt tillräckligt.[/quote]

men då gräver de ju under mina växter fan. men det är kanske ett litet pria att betala mot att inte alla fiskarna dör.
#11 - 23 juni 2006 21:53
snäckorna är rätt små och gräver inte så fasligt mycke så tror inte växterna skulle ta skada av det men du kan ju slänga iväg en fråga i skaldjursavdelningen så bör du få svar från folk som har dom.

dom blir bara runt centimetern typ.
#12 - 23 juni 2006 21:54
I ett av mina kar kommer det också bubblor från botten ibland....
Så det är farligt!!!???
#13 - 24 juni 2006 12:46
Ojdå! Jag har samma problem här hemma. Trodde detta helt enkelt var luftbubblor som inkapslats när jag la ut sanden(å jorden). Men detta är alltså farligt?? Jag dammsuger rätt ofta men bubblorna tycks då inte försvinna?? Jag vill inte vara "sån" men är detta asfarligt alltså???
#14 - 25 juni 2006 14:56
När ett vatten blir syrefritt så börjar bakteriefloran att leta syre någonannanstans. Det första de utnyttjar är nitrat. DVS O i no3 konsumeras av bakterierna och n frigörs, dvs kvävgas. Detta är inte farligt och bubblar ur karet. Gasen är luktfri, men kan dra med sig en lätt jordig doft.

Om nitraten skulle ta slut så letar bakterierna andra syrekällor och plockar då syret från sulfatjoner . So4 blir S som reagerar med vätejoner i vattnet och blir svavelväte. Detta är giftigt och luktar som ruttna ägg.

Slutsats: Om det inte luktar skunk så rör det sig bara om nitratreducering som är bra för karet. Om det luktar skunk, så slamsug hela botten för att syresätta och ta bort eventuella gasbubblor.

Hur ett vist bottensubstrat kommer att funka i ett visst kar är näst intill omöjligt att säga, men vissa saker ökar resp minskar risken för reducerande processer. Dessa är:
+finkornig sand
+dålig cirkulation
+organiskt material

-grov sand
-bottenfilter
-växter
-bottenvärme

MVH
Magnus

Annons