Bubblor i akvariet

#1 - 8 december 2003 10:24
Hallo
Har nu startat upp ett 320L-kar med mina två polare som jag bor med. Och jag har nu en fråga om bubblor, förstår att det är mycket bubblor i akvariet när man har fyllt det med vatten men jag undrar bara hur länge som de kommer att vara kvar? Vi har inga fiskar eller växter i det, fyllde upp det igår och bubblorna har ju minskat i antal sen igår men de finns ju kvar, är inte dum, förstår att de försvinner med tiden men vill bara ha ett hum om hur länge man får vänta. Vi ska köpa växter antingen imorgon eller på onsdag, ser fram emot det.

Men en skojig sak är att nu sitter tre snubbar o tittar på ett tomt akvarium, man fastnar ju så lätt framför det även fast det inte finns någon fisk i det. Undrar hur hårt studierna drabbas när väl fisken kommer i det efter jul.
MVH Markus
#2 - 8 december 2003 11:11
Bubblorna beror på att vattnet blir varmare i karet och vattnet inte kan bära så mycket syre. Samma sak händer i det glas vatten som man har på sängkammarbordet under natten, om man inte druckit upp det så är det bubblor i glaset.
Det kommer inga nya bubblor när vattnet uppnått en bra temperatur, däremot så kan dom hänga kvar länge och envist. Att börja med växter är väl en bra idé, men jag tycker nog att du skall sätta i någon algätare också redan nu. Undvik bara kombinationen svärdsplantor/L-malar.
MVH
Magnus
#3 - 8 december 2003 11:16
Jag vet hur det känns att titta på ett tomt akvarie och drömma om vad som komma skall.

Senast jag startade upp ett nytt kar så tog det 3 dagar för bubblorna att försvinna.
När jag startar upp ett kar så brukar jag ha i växter direkt från början. Vattnet brukar jag behandla med något som heter AquaSafe och efter en vecka börjar jag att stoppa i fiskar.
Jag brukar släppa i några få fiskar i taget med någon dags mellanrum, jag tycker att det känns bäst om något går fel. Sist övertog jag en massa fiskar från en kollega som jag satte i redan efter 4 dagar från nystarten utan några problem.

Jag är ingen expert, jag bara delar med mig av mina efarenheter.

Lycka till, även med studierna som absolut kommer att bli lidande.
#4 - 8 december 2003 11:18
Du/ni är inte ensamma om att sitta och stirra in i ett tomt akvarium... Bubblorna uppstår både då man startar upp ett nytt akvarium och då man har gjort ett större vattenbyte, och brukar försvinna efter något dygn eller två. Eftersom detta är syrebubblor gör det absolut inget om ni planterar växter nu eller då bobblorna har försvunnit, för ofta får man nya syrebubblor på växtbladen i samband med planteringen. Även fiskarna brukar tillfälligt bli täckta av syrebubblor vid stora vattenbyten (typ scalarer och andra stora platta fiskar). Lycka till med det nya akvariet, och kom ihåg att inte släppa i för många fiskar åt gången, för att undvika nitrittoppar så fiskarna dör. Börja med att släppa i 3-8 fiskar beroende på hur stora dom är, mata sparsamt och låt akvariet vara så någon vecka innan du släpper i fler fiskar.
#5 - 8 december 2003 11:44
Tack för de inläggen. Nu vet man ungefär hur länge man ska vänta på att alla bubblor ska dö ut.

Låter bra att vi inte är ensamma med om att sitta och stirra in i ett tomt akvarium.

Vi funderar på att sätta i ca 4st L-malar, hört att man ska ha ungefär en per 80l vatten.

Någon som kan säga vad för sorts affärer som säljer pH-test förutom akvariehandlare, och något test som är värt pengarna i kvalitet och antal gånger man kan använda det, vi fattiga studenter har ju inte råd med dyra saker (som man inte behöver köpa egentligen om det finns billigare alternativ).
MVH
Markus
#6 - 8 december 2003 12:21
Kolla typ bauhaus eller andra stora byggvaruhus. De säljer oftast tester som är till för dammar. Långt billigare än i akvariebutik. Harald nyborg har också grejor.
MVH
magnus
#7 - 8 december 2003 12:33
Hagen:s pH-test 6,0-7,6 är mycket drygt. 2 droppar per test och 18ml i flaskan, det blir ca 225 test. Det finns att köpa på www.hjortgatanszoo.se http://www.teamsellit.com/sellit/sellit.php?go=merinfo&tabell=db2&id=463&avd=29
#8 - 8 december 2003 12:39
Bubblorna på glaset blir du lätt av med genom en snabb skrapning med algskrapan eller en kemikaliefri mjuk svamp.
#9 - 8 december 2003 19:06
Hallo igen

Vart ute o köpt växter, sten och ett pH-test till karet.
Köpte pH-testet Nutrafien Aquarium Test av Hagen. Sedan köpte vi Vallisneria X vet inte exakt vilken sort, men den är rak iaf, tror det ska vara den snabbväxande av dem olika Vallisorna. Vi införskaffade också lite stenkol och byggde ut våra sten/grott system till ett fint och stort system. Nu är det bara att vänta på malarna som kommer införskaffas någon gång mellan onsdag och fredag.
MVH
Markus

Annons