Bubblor från skadat blad

#1 - 1 december 2009 20:59
Hej kanske en nybörjarfråga. Det kommer en strid ström bubblor från ett blad som är skadat ser ut som ett blad som blivit angripet av löss alltså en liten naggad kant, bubblorna kommer precis från skadade området. Vad kan det bero på?
#2 - 2 december 2009 07:39
Det beror på att växten fotosyntetiserar. Bubblorna är syre.
#3 - 2 december 2009 07:44
defdac skrev:
Det beror på att växten fotosyntetiserar. Bubblorna är syre.

Misstänkte det då alla bubblar lite ibland men denna bubblar intensivt Hela tiden och just vid skadan, är det som ett "läckage" eller har det någon annan förklaring?
#4 - 2 december 2009 08:14
Jupp, pga av en liten skada. Läker sig själv efter ett tag.
#5 - 2 december 2009 08:16
defdac skrev:
Jupp, pga av en liten skada. Läker sig själv efter ett tag.

Få se nu om jag fattar är det som ökat blodflöde för snabbare läkning?
#6 - 2 december 2009 08:58
Jag vet inte hur det går till exakt, varken i växter eller människor.
#7 - 2 december 2009 09:00
Ok men småskador brukar bubbla och det innebär inte något speciellt dom läker oftast bort?
#8 - 2 december 2009 09:04
Precis.
#9 - 2 december 2009 09:05
Tack :)
Bilagor:
#10 - 2 december 2009 12:06
redrobjem skrev:
Få se nu om jag fattar är det som ökat blodflöde för snabbare läkning?

Njej, inte precis. Gasen som bubblar ut är bara ett tecken på att växten växer och har inget med läkningen att göra. Inte på samma direkta sätt som blod.
#11 - 2 december 2009 12:09
Krax skrev:
Njej, inte precis. Gasen som bubblar ut är bara ett tecken på att växten växer och har inget med läkningen att göra. Inte på samma direkta sätt som blod.

Så att det var vid skadan är tillfällighet?
#12 - 2 december 2009 13:40
Krax menar att bubblorna inte har med läkningen att göra och du kan inte jämföra det med ökat blodflöde.

Växter som fotosyntetiserar bra kommer släppa bubbelband om dom blir skadade - men det har alltså inget med läkning att göra.
#13 - 2 december 2009 14:08
defdac skrev:
Krax menar att bubblorna inte har med läkningen att göra och du kan inte jämföra det med ökat blodflöde.

Växter som fotosyntetiserar bra kommer släppa bubbelband om dom blir skadade - men det har alltså inget med läkning att göra.

Om växter som fotosyntetiserar bra brukar släppa ut bubbelband vid skador kanske liknelsen vi att den "läcker" var bättre än den med blodflöde.

Men som nybliven akvarist så finner jag det facinerande att se denna lilla världs egenskaper att växter tillverkade syre visste jag men inte att det var så mycket på dessa små växter.
#14 - 2 december 2009 14:14
Jag tolkade din första fråga till mig att flödet hade med läkning att göra, vilket Krax berättade inte har med varandra att göra. Flöde != Läkning.

Du drog då den felaktiga slutsatsen att Krax menade att syrebubblorna inte hade med skadan att göra: Flöde != Skada.

Men flödet har med skadan att göra, alltså: Bubbelbandsflöde = Skada != Läkning.
Bilagor:
#15 - 2 december 2009 14:30
defdac skrev:
Jag tolkade din första fråga till mig att flödet hade med läkning att göra, vilket Krax berättade inte har med varandra att göra. Flöde != Läkning.

Du drog då den felaktiga slutsatsen att Krax menade att syrebubblorna inte hade med skadan att göra: Flöde != Skada.

Men flödet har med skadan att göra, alltså: Bubbelbandsflöde = Skada != Läkning.

Nu känner jag min småkorkad *s*, det finns många fördelar med textdiskutioner men det är lätt att missuppfatta. Menar du att vid skador uppstår bubbelband och småskador läker av sig själv men bubbelbanden har inget med läkningsprocessen i sig att göra?
#16 - 2 december 2009 15:30
Jupp!
Bilagor:

Annons