bubblor från innerfilter

#1 - 24 september 2009 19:11
Hej

Jag har ett Eheim 2048 som har fått för sig att spruta ur sig små bubblor..
Men filtret sitter helt under vattenytan så hur kan detta ske? Kan filtret skapa någon sorts gas i filtermassan? Som den sprutar ut med vattnet.
Jag har även ett Unifilter 750 som fungerar som det ska.
Någon som har något förslag på vad jag ska göra?

Mvh Peter
#2 - 24 september 2009 19:18
Du har inte funderat på att i vatten finns det luft.
Blir lite luft i alla pumpar
#3 - 24 september 2009 19:24
vinyl skrev:
Du har inte funderat på att i vatten finns det luft.

Blir lite luft i alla pumpar

I så fall bör det komma ur bägga pumparna då de är i samma kar. Men jag undrade mest om det kan bildas någon sorts gas i filtermaterialet pga nerbrytning av allt skräp..
#4 - 24 september 2009 20:26
Även om flödet är under vattenytan kan det, om det är starkt flöde, dra ned luft i en virvel initialt vid utblåset där strömningshastigheten är som högst. Kan det vara detta?
#5 - 24 september 2009 20:37
Fjosor skrev:
I så fall bör det komma ur bägga pumparna då de är i samma kar. Men jag undrade mest om det kan bildas någon sorts gas i filtermaterialet pga nerbrytning av allt skräp..
Njaae... men det är inte så att du har det genomskinliga diffusor- munstycket på pumpen?
#6 - 24 september 2009 20:55
åheim skrev:
Njaae... men det är inte så att du har det genomskinliga diffusor- munstycket på pumpen?

Nejdå det har jag inte :d
Mycket märkligt det här jag får ta ur och göra rent filtret.
Akvariet fungerar klockrent i övrigt.
Har väl fått i luft i filtret på något sätt..men det bubblar hela tiden borde försvinna efter ett tag.
#7 - 24 september 2009 20:59
Fjosor skrev:
Hej

Jag har ett Eheim 2048 som har fått för sig att spruta ur sig små bubblor..

Men filtret sitter helt under vattenytan så hur kan detta ske? Kan filtret skapa någon sorts gas i filtermassan? Som den sprutar ut med vattnet.

Jag har även ett Unifilter 750 som fungerar som det ska.

Någon som har något förslag på vad jag ska göra?

Mvh Peter

om du inte har nån slang över ytan så ska det inte synas några bubblor från filtret, däremot kan det ju samlas lite luft i pumpen vid ett vattenbyte tex, mitt råd är rengör filtret under vattnet eller bara vänd runt det lite så ska det nog sluta bubbla :)

ps. även vissa fiskar får för sig att släppa ut luftbubblor och dom kan dras in i insuget ;)
#8 - 25 september 2009 18:10
Fuzzop skrev:
om du inte har nån slang över ytan så ska det inte synas några bubblor från filtret, däremot kan det ju samlas lite luft i pumpen vid ett vattenbyte tex, mitt råd är rengör filtret under vattnet eller bara vänd runt det lite så ska det nog sluta bubbla :)

ps. även vissa fiskar får för sig att släppa ut luftbubblor och dom kan dras in i insuget ;)

Hej jag har rengjort filtret och nu är bubblorna borta för tillfället iallafall:)
Köper mig nog ett nytt filter. Jag tycker att det är för lite filtermassa i filtrerna som jag har...ska fråga om detta men i en ny tråd.
Tack för alla svar
/Peter
#9 - 25 september 2009 19:09
Fjosor skrev:
Hej jag har rengjort filtret och nu är bubblorna borta för tillfället iallafall:)

Köper mig nog ett nytt filter. Jag tycker att det är för lite filtermassa i filtrerna som jag har...ska fråga om detta men i en ny tråd.

Tack för alla svar

/Peter

Bara så du vet brukar eheim filtren gå att bygga på med en extra filterkorg om du bara får plats på höjden ;)
#10 - 25 september 2009 19:11
sen unifiltret har jag inte riktigt koll på men om det liknar mina aquael filter så borde det gå att plocka bort filterkorgen och bara sätta på ett större filter :)

Annons