Bubblor eller ej?

#1 - 17 oktober 2009 10:42
Jag har en akvariepump från AQUAEL till mitt 62 liters akvarium som man kan välja att det ska komma bubblor från, men jag läste nånstans att det stör fiskarna och förstör vattnet på något sätt när det åker upp bubblor till ytan, stämmer det? Eller är det bra att ha "bubbelfunktionen" på? Syresätts vattnet då?
#2 - 17 oktober 2009 10:46
Vattnet syresätts när ytan rör på sig, så du behöver inte ha på bubbelfunktionen. Det räcker med att du gör så att pumpen cirkulerar vattenytan.
#3 - 17 oktober 2009 10:47
joelvuo skrev:
Vattnet syresätts när ytan rör på sig, så du behöver inte ha på bubbelfunktionen. Det räcker med att du gör så att pumpen cirkulerar vattenytan.

Okej tack! Har nu pumpen ganska långt ner, ska kanske sätta den lite högre upp så vattenytan rör på sig bättre?
#4 - 17 oktober 2009 15:11
Vux skrev:
Okej tack! Har nu pumpen ganska långt ner, ska kanske sätta den lite högre upp så vattenytan rör på sig bättre?
Ja strax under ytan är det optimala för syresättning och cirkulation!!
#5 - 19 oktober 2009 09:39
Men är det dåligt att ha bubbelfunktionen igång?
#6 - 19 oktober 2009 10:11
Slatan skrev:
Men är det dåligt att ha bubbelfunktionen igång?
Det är negativt för växterna och minskar vattnetflödet genom filtermaterialet litegrann men vill du ha bubblor så kör på det!
#7 - 19 oktober 2009 10:38
jag har bubblor till och från, beroende på vilket humör jag är i :)
Bilagor:
#8 - 19 oktober 2009 12:33
Men vad är fördelen med bubblor? Och hur kan det försämra för växterna?
Jag kopplade precis in bubbelfunktionen på min pump och det låter något förfärligt. Men jag trodde det var bra för att syresätta vattnet... hmm, då kanske jag kan stänga av den funktionen igen då?
#9 - 19 oktober 2009 12:48
Det konstiga är ju dock att många filtertillverkare hänvisar att man skall ha filtret närmast bottnen på karet för att få bäst cirkulation.
Så hur ska det vara igentligen, ja har kört med bubblor på min fluval 4+ men de låter ju väldigt illa och där bubblorna når ytan bildas tjockt täcke av grönalger på täckglaset.
#10 - 19 oktober 2009 13:09
Anledningen till att det är dåligt för växterna är att det driver ut koldioxiden ur vattnet. Och för att syresätta vattnet ska det inte behövas så länge du har något så när bra rörelse på vattenytan.

mvh Tim
#11 - 19 oktober 2009 13:38
Yoink skrev:
Anledningen till att det är dåligt för växterna är att det driver ut koldioxiden ur vattnet. Och för att syresätta vattnet ska det inte behövas så länge du har något så när bra rörelse på vattenytan.

mvh Tim

Okej, då förstår jag. Men om man har nitritproblem t.ex kan det vara bra med bubblor i vattnet har jag förstått?
#12 - 19 oktober 2009 15:53
snagge skrev:
Okej, då förstår jag. Men om man har nitritproblem t.ex kan det vara bra med bubblor i vattnet har jag förstått?

Skulle bli mycket förvånad ifall det skulle hjälpa något. Det finns andra metoder vid hög nitrithalt.
I ett "normalt" akvarium är ser jag bara nackdelar med bubblor likt dom som nämnts i tidigare svar. Enda anledningen är väl ifall själv tycker att det ser "trevligt ut".
#13 - 21 oktober 2009 20:22
Vissa bra kvalitetsfilter syresätter vattnet bättre med bubblor enligt vad jag har hört. Annars är det kanske mest kul om man har fiskar som lever i bäckar och det liksom passar bra med bubbel!
#14 - 22 oktober 2009 08:59
Har man täckglas och/eller en tätslutande ljusramp så kan faktiskt bubblorna hjälpa till med syresättning.
Det förutsätter dock att man låter slangen ta luft utanför rampen/täckglaset.
Det man gör då är att dra in syrerik luft i akvariet.
Bubblorna i sig har ingen syresättande effekt mer än att dom får ytan att röra sig.
Man skulle kunna lösa det med en fläkt ovanför vattnet också.
#15 - 25 oktober 2009 13:35
okej så jag med en tätslutande ljusramp borde ha iaf lite bubblor på om jag förstår det rätt eller räcker det om man har matluckan öppen lite då och då??

Annons