Bubblor

#1 - 26 november 2012 21:28
Måste det bubbla i akvariumet eller räcker det med att pumpen går tyst?

Alla mina platys har dött! :( Bara dom... De andra fiskarna verkar må jättebra. Platyna har simmat ner vid doppvärmaren och tryckt nere i ett hörn ett tag. Och sen har jag hittat en efter en död. :( Kan någon ge mig nåt förslag på vad detta kan bero på?
#2 - 26 november 2012 21:30
Är det nystartat? Isåfall hur länge har det varit igång och hur många fiskar bor det där?

Räcker med om pumpen stör vattenytan så den rör på sig, rent syremässigt.

Kan vara andra anledningar de dör av, men då behövs lite mer information. :)
#3 - 26 november 2012 21:39
Sv: Bubblor

Vad har du för filter? För jag hoppas du inte bara har en luftsten

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#4 - 26 november 2012 21:45
Jag har haft akvariet i någon månad nu. Lät det gå 3 dagar innan jag släppte i fiskar i det. Just nu har jag 4 molly, 6 guppy och fem malar. Och 2 posthornsnäckor också. Filter? Jaa du...nu är jag inte så haj på detta med akvarium än. Fick detta av en väninna. Det är en vanlig pump med nåt slags svart skumgummi-filter i... Men pumpen verkar cirkulera bra i vattnet. Jag byter vatten med jämna mellanrum. Akvariet är på 60 liter.
#5 - 27 november 2012 08:36
Kan vara så enkelt att du fått en nitrit-spik. Filtret hinner inte med riktigt i början att rena vattnet från fiskarna. Du skulle kunna köpa ett nitrit(no2)-test och kolla vattnet.
#6 - 27 november 2012 09:00
Zannia skrev:
Jag har haft akvariet i någon månad nu. Lät det gå 3 dagar innan jag släppte i fiskar i det. Just nu har jag 4 molly, 6 guppy och fem malar. Och 2 posthornsnäckor också. Filter? Jaa du...nu är jag inte så haj på detta med akvarium än. Fick detta av en väninna. Det är en vanlig pump med nåt slags svart skumgummi-filter i... Men pumpen verkar cirkulera bra i vattnet. Jag byter vatten med jämna mellanrum. Akvariet är på 60 liter.
Hur ofta byter dui? Vattenbyte vid uppstarten försenar akvariets mognad. I princip bör du betrakta det som nystartat. Med ett så litet akvarium och så relativt mycket fisk från början blir det problem. Läs tråden om uippstart av akvarium. Jag skulle fylla på med Nitrivec och låta akvariet vara ifred mnst två veckor för att bakteriekuilturen skall kunna byggas upp och stabilitet skall kunna etableras. Tålamod och akvarier hör ihop :-)
#7 - 27 november 2012 09:35
med den balstningen och ingen annan förberedelse av vatten
och filter så skulle jag gissa på nitritspik.

köp nitruvec och ett DROPPTEST.

kolla med dropptestet, och dosera efter behov mängd nitrivec.

om fisk flämtar och har sig så tycker jag gott att man kan byta 20-30% vatten
per dag, samt första dagen dosera ner 1-2 matskdar rent salt.

visst, du försenar starten med vattenbyten, men du minimenerar risken
för fiskdöd dramatiskt.

.
#8 - 27 november 2012 16:54
Men har du i salt så kan du glömma posthornen.
Dom gillar inte salt någe bra...

Annons