Bubbelräknare (Hemmabygge)

#1 - 14 augusti 2004 18:12
Det knepiga med hemmabyggda akvarietillbehör är estetiken, dom blir sällan särskilt snygga. Jag byggde en bubbelräknare som inte bara var enkel att bygga den blev trevlig att se på oxå.

Jag tog en gammal trasig doppvärmare (aquastabil) och pillade bort den lilla gummiproppen längst uppe, klippte av kabeln och rensade ut innehållet. Sedan klippte jag bort gummihatten för temperaturinställningspinnen. (kul ord att googla efter)

Slangen från kolsyretuben tryckte jag genom gummiproppen där kabeln setat och drog igenom den så pass långt att den skulle nå nästan till botten på doppvärmaren. slangen till reaktorn tryckte jag igenom hålet till temperaturinställningspinnen (Jobbigt att skriva)bara så långt att den just precis gick igenom gummiproppen.
Fyllde nästan hela med vatten och tryckte tillbaka gummiproppen.

En väl fungerande samt estetisk liten sak att ha i karet. Fäste den med tillhörande sugproppar.
#2 - 14 augusti 2004 18:18

Bilder ??

Jag tycker det är skitkul när någon bygger snygga saker !

#3 - 14 augusti 2004 18:22
Jag har världshistoriens sämsta digitalkamera och schizo som skulle ta kort på mina hemmabyggen gick och blev far här för några dagar sedan så han kan nog inte hjälpa mig heller..

Ni får använda fantasin sålänge..=)
#4 - 14 augusti 2004 20:22
du får väl bygga dig en digitalkamera :)
#5 - 14 augusti 2004 20:24
Jag bygger syntar hela dagarna. Jag vill inte "jobba" på fritiden. =)
#6 - 14 augusti 2004 21:17
Bubbelräknare??? hur f.. kan den räkna bubblor
#7 - 14 augusti 2004 21:26
Hehee Jo det funderade jag på ett bra tag innan jag insåg hur svårt det är att se hur mycket CO2 som snurrar runt i reaktorn.

Den består av ett glasrör som kolsyran bubblar igenom för att sen lösas upp i reaktorn. Man använder den helt enkelt som en del av slangen till reaktorn. Det ger en möjlighet att räkna bubblorna på väg till reaktorn, men räkna , jo det får man göra själv.
#8 - 14 augusti 2004 23:14
Någon mer som har tips på hur man kan bygga en smidig bubbelräknare? (Jag har ingen trasig doppvärmare som tur är [;)])
#9 - 14 augusti 2004 23:45
Det brukar finnas små provrör i inredningsbutiker med ett litet sugproppsfäste som är ämnat för att sätta på väggen och ha en ensam blomsjälk i. En sådan med någon form av kork med hål i skulle bli kanonsnygg att ha som bubbelräknare i akvariet..
PatrikMalmo
#10 - 15 augusti 2004 05:45
plizken,
schysst idé och bra bygge!! Roligt att bygga själv!!

Jag är både funktionalist och estet. Min bubbelräknare och CO2-renare (mäskmetoden här vettu) är en festisflaska. Ser därmed ut som alla festisflaskor, dvs inget man vill ha i karet. Estetisk lösning: gömma den i skåpet under karet. ;)

Jag vill helst inte se några av tillbehören alls, döljer alla på olika sätt. Synliga tillbehör ger avdrag i hempristävlingen, och bortplockade tillbehör som är nödvändiga för karets drift likaså.

Hilsen!!

Annons