Bubbelräknare Co2?

#1 - 15 december 2005 15:31
Hej! Jag är inte säker på hur många bubblor(Co2) per sekund man bör ligga på i minuten? Har precis installerat en liten Co2-anläggning i mitt nya 110 liters som inkluderar: tub, manometer m.nålventil, backventil och reaktor. En magnetventil är också på väg, men bubbelantalet har jag ingen aning om för denna storlek på akvarium( om det har någon betydelse med storleken på akvarium) ? Tacksam för svar!
#2 - 15 december 2005 15:42
Inte så lätt att säga beror på många faktorer men testa med 1 bubbla i sekunden och mät pH:t så får du en fingervisning.

Själv kör jag 1,75 bubblor/s med mycket mjukt kommunalvatten, svag cirkulation och som ger ett pH på 6,5.

Är själv ingen expert men co2-förbrukningen beror bl a på hur mycket cirkulation du har i karet, ju mer cirkulation desto mer co2 luftar man ur. Mjukt vatten faller lättare i pH än hårt vatten därav behövs mindre co2.
#3 - 15 december 2005 15:54
Ok, jag får sätta i långtidsindikatorn och köpa ph-test som jag kan använda regelbundet nu i början. Tänkte beställa en PH-controller, men det får bli efter jul. Jag trodde det fanns en ungefärlig tumregel, så man inte får för mycket Co2 innan man kan testa riktigt?
#4 - 15 december 2005 16:01
[QUOTE=HQI]Ok, jag får sätta i långtidsindikatorn och köpa ph-test som jag kan använda regelbundet nu i början. Tänkte beställa en PH-controller, men det får bli efter jul. Jag trodde det fanns en ungefärlig tumregel, så man inte får för mycket Co2 innan man kan testa riktigt?[/QUOTE]

Vad har du för vatten och vilka fiskar har du i karet?
#5 - 16 december 2005 13:18
Vad har du för vatten och vilka fiskar har du i karet?[/QUOTE]

Det är ganska hårt och PH 8,1, kommer jag ihåg och mina malawi trivs ypperligt utan vattenberedningsmedel(ett annat kar). Akvariet som det gäller är ett nytt Juwel 110 liters med 2 st aquastar-rör (snart ett 3:dje rör)med nästan 20 kg grus,växter: röd mattogrosense,rotundifolia,crispus,javamossa och 10 st Eleocharis acicularis. Det har varit igång 2 veckor, så jag har precis släppt i 3 st guppy (snart 15 st kardinaltetra). Har tyvärr inga tester kvar,beställt nya, därför kan jag inte säga exakt vad jag har för vatten.
#6 - 16 december 2005 16:12
Mycket beror på hur stor växtmassa du har.
Jag har ju ett precis likadant kar och kör CO2 via ytterfiltret, allt eftersom min växtmassa har ökat har jag fått öka bubbeltakten fär att få syrebubbel från växterna.
Som karet ser ut nu, se min blogg, så kör jag 3bbl/s och får då ett pH på 6,1-6,2, detta get ganska bra tillväxt :)
#7 - 17 december 2005 10:39
Mustang

Kör du med controller eller har du långtidsindikator och rörtester? Jag förstår att du har ökat doseringen, med så många och stora växter. Det ser väldigt snyggt och bra ut! Jag har 10-talet rotala rotundifolia(modell mindre),1 kruka heteranthera zosterifolia, 1 rejäl bunt myriophyllum mattogrosense(röd), 1 st chrinum natans,10 st eleocharis acicularis, 1 port.javamossa(nersatt i plastkuddar med nät(så det växer upp mellan eleocharis-tuvorna) och 5 krukor micrantemum umbrosum. Kommer att köpa en kraftigare grön växt(ej bestämd)och en röd växt till, din "macranda" ser väldigt bra ut(det blir kanske en sådan). Jag göder med pmdd. Det tredje lysröret m.hållare är på väg, så även magnetventil. Ska göra en blogg m. bilder efter jul.
#8 - 17 december 2005 11:02
Nej jag har ingen kontroller och ingen långtidsindikator heller.
Kollar pH med dropptest någon gång ibland, inte speciellt ofta.
Om du kollar hur mitt kar såg ut från början så ser du att det var ganska glest, då körde jag mellan 1-1,5 bbl/s.
#9 - 18 december 2005 12:09
Mustang?

Vad har du för ytterfilter, och använder du magnetventil för nattlig avstängning? En tredje fråga: Vilket PH-test använder du?

Annons