Löser gasen sig bra( som i en bra reaktor) blir det inga microbubblor i karet. Om du har ett så högt flöde på bubblorna och filtret rapar gas bör du testa att dra ner på bubbeltakten, för annars blir det lite som att elda för kråkorna...
Du har ingen läcka mellan bubbelräknaren och insuget på filtret?
Läcka var det någon annan som föreslog men det finns helt enkelt inga skarvar efter bubbelräknaren och insuget på filtret så det känns osannolikt. Det är nog mest storleken på bubblorna som skiljer sig så extremt i min bubbelräknare vs slangutloppet i karet.
Jag körde tidigare med något lägre takt men märker att jag behöver ha en viss "kråkeldning" för att få ned pH till de nivåer jag vill ligga på (6.7 med kH mellan 3-4.5 över veckan).
Har en fundering på om inte mitt ytterfilter är så väl lämpat som reaktor. Har jag fattat det rätt så går ju flödet uppifrån och ned, inte nedifrån och upp som en del andra gamla Eheim-filter gör. Det torde ju göra att en hel del koldioxid fastnar längst upp i den grova matten eller bio-filtret och inte går hela vägen utan bubblar upp bakvägen. I de gamla runda Eheimfiltren var ju insuget längst ned och utblåset längst upp. Känns lite mer naturligt för reaktorfunktionen.