bubbelband

#1 - 10 april 2008 16:00
Vet att denna frågan varit på tapeten tidigare men jag lyckas inte hitta den igen.

Det handlar alltså om att alla växter vid dom senaste typ 5 delvattenbytena fullständigt sprutar ur sig syrebubblor, långa pärlband ringlar sig likt ormar från så gott som varenda planta och stjälkändar jag precis innan nipsat av släpper riktigt stora bubblor.

Kommer inte ihåg om det var du ansjo, defdac eller kanske du heeke som påpekade vad det handlade om men jag fäller ut örönen och väntar.

Förändringar som gjorts är att jag höjt KNO3 med ytterligare 10ml och ökat delvattenbytet till 40% annars kör jag standard dubbeldos pmdd och samma 2x 840 polylux.
#2 - 11 april 2008 14:57
Det du ser är syrebubblor. Syret bildas pga fotosyntesen i växten.
Att du ser dom just efter vattenbyte beror på att vattnet då är mycket syrerikt och inte kan lösa mer syre.
Har man goda förutsättningar för växterna (CO2, Näring, Ljus) så kan man se syrebubblor från växterna hela tiden. Detta pga att fotosyntesen går på högvarv när växterna trivs.
Just avklippta växter eller på annat sätt skadade stjälkar/blad "läcker" ut mer syre än annars.
Att du efter förändringarrna du gjort ser mer syrebubblor än tidigare beror nog på större vattenbyten (mer syremättat vatten efter bytet) och inte heller helt omöjligt att växterna nu trivs bättre och fotosyntesen går på lite högre varv sas.
#3 - 23 april 2008 16:11
Grachias!

Missade vattenbytet innan jag drog till Danmark och döm av min förvåning när inga bubblor steg upp från växterna efter vattenbytet igår, dunkade i trippel 3x10ml pmdd dos för att jag skämdes men ändå, när jag sen dessutom insåg att timern som jag kopplade ur timmarna innan jag for fortfarande var urkopplad (dumt misstag) började jag misstänka ett samband, fiskarna har haft det mörkt och mysigt när jag varit borta och växterna har ägnat sig åt att käka syret i vattnet istället för att berika det, tur att jag fn kör runt 1200 liter per timme fördelat på 3 filter i det karet..

Annons