bubbel som näringsmätare?

#1 - 2 juni 2005 08:25
Hej!

Jag har ett 150 liters kar som jag kör med pmdd npk+fe, 20 liter mäsk co2, och 70 watt med reflektorer.

kh9 ph6,6-7 GH14

Jag fick problem med cyano så jag tvättade grusen och inredningen och gick upp till 15n/0,7p förhållande ppm och nu håller jag den tillbaka tycker jag. Jag tror att jag hade en del bundet fosfat och väldigt mycket annat skräp i bottengruset(engelsk sjösten).

I rengöringen flyttade jag min cabomba caroliniana till ett mörkare hörn med mer genomströmning.

i mitten rakt under två 20w rör planterade jag nyköppt Alternanthera reineckii lilacina.

den röda bubblar och är till och med röd på ovansidan av bladen. svärdplantan växer mycket och Alternanthera reineckii grön bubblar också.
Okej, det ser väl inte ut som champange, men alltid någonstans från ett par ställe ser man bubblesträngar som letar sig mot ytan

Men nu drar sig cabomban tillbaka. stänglarna slutar växa och vissnar en efter en.

Är det ljusbrist som får cabomban att dra sig tillbaka? I så fall kan jag sätta i ett till 30 w över den(dubbla styrkan).

Finns det nån annan liknande växt som kan stå i vatenström rakt uppifrån och inte behöver lika mycket ljus?

Om någon bubblar kan man då utgå ifrån att det finns tillräckligt med näringsämne till alla växter?

Urban
#2 - 2 juni 2005 14:05

Om någon bubblar kan man då utgå ifrån att det finns tillräckligt med näringsämne till alla växter?

Njae inte direkt. Bubbelsträngar kan det komma från skadade växter i low-techs utan CO2-tillsats. Det man ska kolla efter är om syreutvecklignen är så häftig att det ser ut såhär:
http://www.defblog.se/pictures/picture1304.jpg
.. vilket det bara gör om CO2-halten är bra.

Jag tror mer på kolbrist, speciellt om du fortfarande försöker använda en koppreaktor (bigpack i ditt fall?).

Anledningen att Cabomba anses behöva mycket ljus är att bikarbonatsutnyttjande kräver ganska mycket intensitet. Har du bra stabila CO2-nivåer så försvinner dock det behovet och växten klarar sig med betydligt mindre ljusmängd.

Eller kanske en makrobrist typ N,P,K,Mg,Ca. Hur ser dina lösningar och doseringar ut mer exakt?
#3 - 2 juni 2005 14:40
Hej!

Jag vet att vi mäskares stora problem är tillgång och stabilitet på co2:n. Så jag byggde en reaktor som är 6,25 dm2 stor vilket är knappt 20% av vattenytan.
För att få tillräckligt med co2 så gjorde jag en mäsksats på 20 liter vatten och 2 kg socker och ett paket brödjäst i en jäshink för vin som jag har stående i källaren.

pmdd:
0,7ml micro+
3ml kno3
5ml k2so4
0,15ml kh2po4
ca och mg räknar jag med att få från mitt kranvatten från vår brunn. gh 14.

jag har inte kört mer än ett par veckor med denna uppställningen men jag kör fulldos vid 50% vattenbyte varannan vecka. sen minst en eller två extra fulldos där emellan.
Jag hade tänkt att se på bubblet när det är dags att göda.

min mäsksats bubblar bra och det verkar som jag behöver skaka upp bottensatsen en gång i veckan. blir det för mycket gas pyser det bara ut genom ett litet hål i rektorn. jag har försökt att anpassa reakorn så den ger lagom till mitt kar, bara den får tillräckligt med gas.

Urban
#4 - 2 juni 2005 15:05
Hej!

Det är mycket möjligt att det är co2 brist. jag har ett duplatest 6-7,2 så det borde vara noggrant, men nu testade jag kranvattnet och får lite märkliga resultat. Antingen är mitt test kass eller så ser jag den kulören på skalan som jag vill se.

Jag får väl skaffa bättre mätutrustning innan jag fortsätter bygga stora reaktorer, jag vill ju inte ha ihjäl mina fiskar.

jbl test verkar vara bra enligt er på forumet, vilken skala har den och vilka färger går den mellan ?

Urban

Urban
#5 - 2 juni 2005 15:12
Blandar du ut alla pulver var för sig med akvarievatten och pytsar tillbaks, eller häller du ner alla pulver+mikro+ i en flaska med akvarievatten och skakar?

Vet du hur Ca:Mg-förhållandet är med dina 14 i GH? Teoretiskt (dock osannlikt) skulle det kunna vara enbart Calcium, och med ett sådant unikt vatten skulle du behöva dosera typ 50 ppm Mg (14 teskedar) med MgSO4 för att få ett bra Ca:Mg-förhållande.

Det är flera nu som upplevt Mg-begränsningar på sista tiden, trots "bra" GH.
#6 - 2 juni 2005 15:14

jbl test verkar vara bra enligt er på forumet, vilken skala har den och vilka färger går den mellan ?

JBL:s CO2-test är väl ingen höjdare direkt, men man kan använda reagensen som ett vanligt pH-test när man vill kolla pH:t.

JBL:s pH-test som går mellan 6.0 till 7.6 ska vara väldigt bra.

Jag skulle nog satsa på det senare.
#7 - 2 juni 2005 17:00
Hej!

Jag doserar torrt i ca en halv liter varmt vatten från kranen och rör ut med en sked, tar kanske en kvart. Sen häller jag i det i karet.

Jag vet inte ca mg förhållandet utan jag antar att det är bra. Förut har jag doserat mg men jag slutade efter en diskussion med Thomas elfström där jag tolkade vår diskussion att eftersom vi tar naturligt vatten från en brunn i skåne så är mg ca förhållandet troligtvis rätt.
men jag har reflekterat över att om jag spär på med min pmdd blandning utan att göra vattenbyte så kör jag kanske slut på mitt naturliga ca mg.
Detta borde man kunna mäta med GH test?

Det lutar nog åt jbl ph test om jag inte sätter ihop en controller i stället. det hänger på ekonomin och proben är dyr, resten är nästan gratis.

Urban
#8 - 2 juni 2005 17:07
Men nu drar sig cabomban tillbaka. stänglarna slutar växa och vissnar en efter en.
Det skulle kanske kunna vara ett liknande fenomen som jag har sett med Vallisnerian som började strejka först av alla växter när CO2 blev lite fjösig. Tycker mig sett ett fenomen där (bi)karbonatväxter får det kämpigt när de inte "vet" var de ska dra kolet ifrån?!?

Det vet i tusan, men jag har tydligt sett under långa perioder att gröna växter har mått kanon medans mina röda Alternathera r. inte visat något bubbel alls. Nu har jag exprementerat lite mer med Ca vilket dessa svårflirtade grönsaker verkar älska och sett en förbättring.

JBL:s CO2-test är väl ingen höjdare direkt
Håller med!
#9 - 2 juni 2005 17:35
Hej!

"Tycker mig sett ett fenomen där (bi)karbonatväxter får det kämpigt när de inte "vet" var de ska dra kolet ifrån?!?"

Är cabomba en bikarbväxt?

vissa växter verkar funka, andra får man väl låta bli, precis som i trädgården.

Urban
#10 - 2 juni 2005 17:53
Och varför i hela fridens namn satt jag och funderade på Vattenpest? [:-5] [:-100]
#11 - 2 juni 2005 18:16

vissa växter verkar funka, andra får man väl låta bli, precis som i trädgården.

Våra akvarieväxter är lågljusogräs, funkar inte en så vanlig växt som Cabomba är det något generalfel.

Är det något generalfel är det alltid CO2 eller något makroämne.

I ditt fall skulle jag ta en titt på CO2 och Mg-halten, eventuellt även kvävehalten men 10-12 ppm NO3 ett par-tre gånger i veckan borde vara ganska bra nivå.
#12 - 2 juni 2005 18:42
Hej!

Jag har väl inte stenkoll på när jag göder, tiden går fort och det är kanske en vecka sen. Ska prova att fulldospulsa nu.

Jag vill inte byta 50% varje vecka för att inte stressa mina fiskar. 30% varannan verkar vettigare, kanske 50%.

Cabomban växte riktigt bra i början(flera decimeter), sen avtog den och nu är det bara några få skott kvar.

Urban

Annons