bubbel i budgetkar

#1 - 23 december 2004 19:34
Nu har jag satt dit min extra belysning över karet. och det tog inte många minuter inann det började komma små små bublor från mina Cryptocoryne , och nu har det bubbla från mina anubier.
Det är ett riktigt budgetkar. Men skam den som ger sej. Det går att få växter att trivas utan att slänga ut tusentals kr.
Nu får jag säker en massa arga mail men det kan jag ta. Det är ju JUL imörn...............
Ska försöka fixa en film , men det är små bubblor så det kan bli svårt att se dom.
#2 - 23 december 2004 19:40
Om du får bubblor av anubias så har du lyckts med något som jag själv aldrig har lyckats med. Visst kan man få växter att trivas med små medel, men att få anubias att fotosyntera så att det bildar bubblor tror jag inte på. När bytte du vatten sist?
MVH
Magnus
#3 - 23 december 2004 19:44
Får väll läga ut en film som visar detta då.
Jag bytte vatten i måndags.
#4 - 23 december 2004 19:51
Nu är filmen färdig.
http://home.tiscali.se/kullander/bubbel.avi
Bara för att man är nybörjare betyder inte det att man är dum i h*****t.
Om jag inte ser rätt så bubblar min anubies. Mycket konstigt eller topfrog.
#5 - 23 december 2004 20:15
Ja nog såg det ut att bubbla alltid.... vad har du för rör??
#6 - 23 december 2004 20:42
Ett auqa-glo och två 11w lysrörslampor. Men karet är bara 30cm djupt. och endast på 60 L
Petflaska med jäst och syresten som utblås.
göder med kno3 k2so4 och Amtra (köpt på zooaffären)
Riktigt budgetkar, så få ser hur länge det bubblar.Men det är strunt samma för jag ville bara att det skulle bli ett fint och grönt akvarium.
Tyvär så finns det många bessewissar på detta forum som tycker om att tracka dom som är nya inom denna roliga hobby.
#7 - 23 december 2004 20:51
Om du tänkte på Tropfrog så tror ja inte han mena nått illa..jag har inte sett en anubias bubbla nån gång. anledningen är väll att dom har så råbusta blad?
#8 - 23 december 2004 21:01
Jodå, dom kan bubbla. Jag har nyligen skaffat en likadan som Kullager har (tror jag) =D och den bubblar fint.
#9 - 23 december 2004 21:07
vad är det du skaffat en likadan??
#10 - 23 december 2004 21:15
En Anubias förstås, vad trodde du?
#11 - 23 december 2004 21:20
jaha, trodde du menade gödning lr lysrören :)
#12 - 23 december 2004 21:26
M.W
Riktigt snyggt kar. Imponerad.
Hoppas att det blir bra efter rensningen.

#13 - 24 december 2004 12:05
Bara för att man är nybörjare betyder inte det att man är dum i h*****t.

Jag antar att du menar huvudet[;)]. Jag antar vidar att du menar mitt inlägg tidigare i denna tråden. I såna fall får du nog visa mig mer exakt var jag har skrivit att någon är dum i huvudet.

Om jag inte ser rätt så bubblar min anubies.

Nä du, den köper jag inte. Din anubias bubblar bara om du har rätt. Om du inte ser rätt så bubblar den inte alls[;)]. Om jag ser rätt så bubblar den faktiskt.

Mycket konstigt eller topfrog.

TROPFROG!!!

Mycket riktigt. Om det är så att den bubblar så är det mycket ovanligt och till viss del konstigt med tanke på att anubias har så tjocka blad. Jag har haft alla växter i karet att bubbla sammtidigt i mitt kar utom anubias, så det verkar klart ovanligt.

Undantaget är när den har små skador, då bubblar alla växter. Men anubias mindre än andra.

Tyvär så finns det många bessewissar på detta forum som tycker om att tracka dom som är nya inom denna roliga hobby.

Nja, det där tycker jag faktiskt känns som ett påhopp. Om det är mig du menar så ber jag om ursäkt om jag stött på någon öm punkt. Min avsikt har aldrig varit att tracka någon, nybörjare eller ej. Jag vill att så många som möjligt skall hitta till denna givande och roliga hobby. Om jag kan ge dom hjälp på vägen så gör jag gärna det, missuppfattas jag så får man ta det på vägen.

Men lite undrar jag om det fanns någon som helst möjlighet att inte bli anklagad för påhopp då du tydliugt visar i ditt första inlägg att det är just vad du förväntar dig:

Nu får jag säker en massa arga mail men det kan jag ta. Det är ju JUL imörn...............

Jag har i vilket fall inte stått för dom arga mailen i denna tråden, har du?

GOD JUL
Magnus

#14 - 24 december 2004 22:03
Hejsan alla goa akvarie-nissar.
Min jäst har nu nästan slutat att verka så nu är det inge bubbelkvar. Hoppas att jag inte trampat på för många tår. Men jag skriver och säjer alltid saker rakt ut. Sån är jag. Misstycker ni syn.
Min bakgrund till att jag skrev det där om agra mail. var det att jag . Ville ha tips om min anlägning i ett anat ämne och där sa dom att det inte skulle funka. Så jag blev överaskande glad när det började bubbla.
#15 - 25 december 2004 08:20
Hej!
Undrar lite om det där med petflaska och jäst....Varför har man det och kan man ha det till växterna om man har fisk i karet?
vad är en PDM eller vad det hette, nåt man skulle ha till växterna, jag fattade det som att det är nåt man har på botten kanske under sanden???
Mvh Newbi
#16 - 25 december 2004 09:27
""petflaska och jäst....Varför har man det och kan man ha det till växterna om man har fisk i karet?""

Japp, går perfa det men kontrollerat...

""vad är en PDM eller vad det hette, nåt man skulle ha till växterna, jag fattade det som att det är nåt man har på botten kanske under sanden???!!""

(PMDD) Det är ett hemmabrygd växtgödning...(kan överlåta det till nån som kan dosera rätt.)
#17 - 25 december 2004 09:46
Hej Kitty

pmdd (tror det står för poor man dosage drops) är en typ av billig växtnäring som man doserar själv. I kombination med CO2 och ljus så mår växterna mycket bra. Om du vill veta mer om pmdd kan du läsa det Daniel har skrivit på www.hjortgatanszoo.se under växtnörden. Annars kan du söka på forumet. Det har skrivits åtskilliga rader om detta ämne. Co2 kan du få från bl.a. mäsk blandningar. Även på detta ämne kan du hitta åskilliga inlägg om blandningar och hur att bygga.

Det är inte nödvändigt för alla växter men många växter kan kräva det för att överleva i längden.

Lycka till
#18 - 25 december 2004 14:25
citat
<hr noshade size="1">
(tror det står för poor man dosage drops)
<hr noshade size="1">

PMDD betyder "Poor Mans Dupla Drops" efter en serie med gödningsmedlel som tyska Dupla sålde tidigare. Det var utan tvekan dom bästa näringsblandningarna på marknaden men även dom dyraste så folk började blanda egna näringslösningar med samma innehåll.

Angående bubbel från Anubias så är jag lite inne på Troprogs linje. Att det kommer lite bubblor från den tyder nog mest på att den är skadad och faktumet att det kryper en posthornsnigel på den gör att jag tror mig veta vem som har perforerat ytskicktet på bladen. =)

När du lyckas få en långsam uppbyggnad av små fina bubblor under bladen har du lyckats med något som inte många har lyckats med. Om det händer så måste du filma det för det har jag aldrig sett.
#19 - 25 december 2004 14:31
jag är lite nyfiken på sjöborreskelettet som du har i karet. påverkar det vattenvärdena på något sätt? det var ju en rätt kul grej...
#20 - 25 december 2004 18:00
sjöborreskelettet
Har jag som påminelse det kommer från Turkiet, Var där i höstas och dök för första gången. Tog med det som minne. Och nu pryder det sin plats i akvariet.
Ang. vattenvärdena tror inte det gör så mycket.
men jag kan ha fel, det har hänt förr.
#21 - 26 december 2004 11:54
Med kalk i karet kan du inte få upp co2 i vattnet till tillräcklig nivå. Detta för att co2 reagerar med kalk och löser ut karbonat och kalsium. Mät kh och ph nogrannt så ser du att du inte nått de magiska 30ppm ännu, och kan förmodligen inte göra det alls så länge du har kalkhaltigt skelett i karet.
MVH
magnus
#22 - 26 december 2004 20:30
Mitt co2 projekt är numera terminerat.
När jag vaknade i morse så var en mal död och 2 korallplaty döda och resterande fiskar stod vid ytan och kipade efter luft. och mina andra ancistrus trodde jag oxå var död mend en lever nu "skapligt", få se om den överlever.

Nu på kvällen så ser fiskarna ut att må skapligt dom som överlevde. Jag tog bort co2 när jag så vad som hadde hänt imorse. Så nu får mina växter klara sej utan co2. Tyvär.
Har tagen en snygg bild på en av mina anubier med bubblor under bladen.
vet inte om det är det plizken menar , men du kan väll ta en titt.
Jag har flera men la upp den bästa. Denna anubie växer på botten under mitt lysrör, ingen skugga.

http://home.tiscali.se/kullander/bubblor.jpg

#23 - 26 december 2004 21:22
ställer mig frågande till bubblet men det har onekligen hänt konstigare saker inom hobbyn, det vore roligt med en lite utförligare beskrivning av karet(mina anubias tvärdör) :(
#24 - 26 december 2004 21:40
Det måste ju vara bubbel från en anubias!
Mycket snyggt!

ps. Det är iallafall bubblor PÅ en anubias ds.
#25 - 26 december 2004 22:11
Du jolon.
Beskriv vad som händer med dina anubier innan dom dör. Hoppas att <font color="red">"defdac"</font id="red"> läser denna tråd. Han har hjälpt mej med mina växter han verkar vara duktig på att säja vad som är fel.
Annars gör du ett nytt inlägg under <font color="red">"växter och alger"</font id="red">
#26 - 26 december 2004 22:21
Min Anubias "pärlbandsbubblande" kommer från skador på bladen och från rötterna, men det blir även bubblor på undersidan av bladen.
#27 - 27 december 2004 00:04
Hello!
Vill bara tala om att jag har fått en nana att bubbla! det är inte omöjligt!, men det är kanske lite ovanligt!
Kan inte låta bli:
Vill tillägga att det verkar som om kullager är ute efter lite gruff redan i första inlägget där ahn skriver att han säkert kommer få många arga mejl!!! Varför skulle du få det? Det är väl ingen som misstycker att du lyckas trots en låg budget??? eller? Att man inte tror på nått visst så betyder det inte att man är besserwise???, tycker kullager är lite väl tyken!
Keep up the good work both of you!
#28 - 27 december 2004 12:20
När jag byter vatten i mitt lowtech (ingen värme, 0,25 watt/liter, vanligt grus med lite Akadama, quickfilter) så brukar en hel del växter få bubbelband någon timme efter vattenbytet - oftast (skadade) Anubias som ju är en duktig bikarbonatanvändare. Tillväxten är i princip obefintlig jämfört med en hightechburk.

Bubbelband får bara skadade växter. I ett välvuxet kar där man inte varit och rotat på länge och där alla växterna är intakta har aldrig några bubbelband - bara syresvettningar under blad (typ bakgrundsbilden i min blog) och sporadiska bubblor som stiger upp överallt i hela akvariet.

Smältande och därmed skadade Cryptocorynes brukar vara riktigt duktiga på att få pärlband också, trots att dom inte anses vara speciellt bra på att använda bikarbonat.

Din bild på bubblor under blad ser dock mest ut som vattenbytesbubblor eller bubblor från en pumpventuri. Syresvettningsbubblor brukar sitta betydligt tätare och vara mindre och mer jämt utspritt över hela bladet:
http://www.akvarie.net/controllersvt?action=galleryimage&imageid=281

Annons