wham skrev:Sen kan jag passa på att fråga en till sak - Måste man hålla på och såga i bakgrunden för att den ska passa, som de har gjort här t.e.x - http://www.backtonature.se/sweden/montera_amazonas.html
Kjell Fohrman skrev:Finns det mittstag i akvariet och det inte går att demontera så måste man såga för BTN Rocky men inte för BTN-Juwel rocky
1/ Juwelrockyn är ju betydligt plattare än den vanliga rockyn. En plattare bakgrund får inte riktigt samma snygga djupverkan, men tar å andra sidan inte bort så mycket av simytan i akvariet.
2/ Om rubin är ett juwelakvarium så rekommenderar jag definitivt Rocky Juwel-bakgrunden eftersom det i ena hörnet där precis kommer plats med Juwelfiltret. Använder man en rocky i ett juwelakvarium så måste man antingen dra fram bakgrunden rätt mycket eller plocka bort filtret
andreassofus skrev:jag har juwel rocky och var nöjd med bakgrunden tills färgen försvinner och bakgrunden blir helt svart, inte snyggt alls.
kanske jag fick ett måndagsexemplar?
wham skrev:Mitt akvarium har inget mittstag alls, så det ska nog inte vara några problem. Sidan som jag länkade till - där verkade man såga i kanterna på bakgrunden fast man tog bort mittstaget och måtten var de rätta. Förstår inte varför de gjorde detta, men det slipper väl jag? Jag tror inte heller att mitt Rubin-akvarium är av fabrikatet Juwel.
Kjell Fohrman skrev:Alla bakgrunder som är i ett stycke måste sågas till - detta pga av att de sväller i tillverkningen (kan variera olika mycket) och även för att de skall passa till alla akvarier. På två fabrikat som bägge har yttermåttet 120 cm kan innermåttet variera 1-1,5 cm (beroende på ram och glastjocklek) och därför måste de tillverkas för att räcka till även i de allra största akvarierna (lättare att såga ner en lite för lång bakgrund - än att förlänga en för kort).
De bakgrunder som är i olika delar är dels oftast tillverkade i formar som gör att de inte kan svälla så mycket och dels så överlappar de olika sektionerna varandra vilket gör att man har en viss marginal att "trycka ihop" dom "eller "töja" ut dom
wham skrev:Behöver Juwel-Rocky bakgrunden också sågas till, eller slipper man det?
andreassofus skrev:http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=580862&gid=1258876
här är ett kort på bakgrunden, tycker fortfarande inte att det ser ut som en alg. och det är bara på ena biten som ser ut så här, den andra biten har inga sånna här "missfärgningar"
Gälarna skrev:Eftersom det inte verkar gå att få ner en BTN malawi i mitt rio400 så kom jag att tänka på moduler. Är det svårt att få ihop moduler så att det ser snyggt ut utan en massa breda skarvar mellan dem, går de att sätta ihop nära varandra eller är de formade så att det inte går?
Kjell Fohrman skrev:Jag tycker nog att det ser ut som en alg - men självklart är det omöjligt att avgöra genom att se på ett foto.
Det finns dock inget i materialet i bakgrunden som har den färgen i alla fall
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag tror du blandar ihop bakgrunderna Kjell. Juwel har en egen bakgrund som heter Rock. Är det inte den du menar andreassofus? Jag tyckte det såg ut så på din länk till zoonen. Vi har sådan bakgrund i vårt 200-literskar och jag är grymt besviken för precis som Andreas säger så tappar den färgen. Vi skaffade denna precis innan glöggkvällen innan jul med västgänget och nu har färgen börjat försvinna, tre månader senare. Nä, det blir en etta i betyg för Juwels egna Rock-bakgrund på en skala 1-10.:( :mad:[/COLOR][/FONT]
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag tror du blandar ihop bakgrunderna Kjell. Juwel har en egen bakgrund som heter Rock. Är det inte den du menar andreassofus? Jag tyckte det såg ut så på din länk till zoonen. Vi har sådan bakgrund i vårt 200-literskar och jag är grymt besviken för precis som Andreas säger så tappar den färgen. Vi skaffade denna precis innan glöggkvällen innan jul med västgänget och nu har färgen börjat försvinna, tre månader senare. Nä, det blir en etta i betyg för Juwels egna Rock-bakgrund på en skala 1-10.:( :mad:[/COLOR][/FONT]
andreassofus skrev:
nästa gång blir det slimline eller moduler i de karet i alla fall.
andreassofus skrev:jo precis, det är den jag menar :) då är det alltså inga alger ändå då? men man kanske inte kan begära mer av dom, dom är ju inte så dyra.
men det är ju väldigt fult nu när färgen är borta i alla fall, undrar om det kan vara giftigt när färgen försvinner?
nästa gång blir det slimline eller moduler i de karet i alla fall.
andreassofus skrev:nej det är ju inte så kul att tömma hela kavariet, har dock inte siliconat fast min bakgrund så att ta ur den är inget problem, men att få i den andra är nog värre :)
tror inte heller det är värt att reklamera den, för mycket jobb och som kjell säger så får man ju bara en likadan.
richard, 980kr för vadå? en bit juwelbakgrund eller ? dom är ju antigen 45x45 eller 60x60 om jag inte minns fel, och jag har svårt att tro att en sån bit kostar 980kr, själv köpte jag tre st av den som var 60x60 och betalade 320kr/st för dom.