BTN Rocky eller Rocky-Juwel?

#1 - 12 mars 2007 17:08
Vilken av dessa bakgrunder tror ni skulle passa bäst till mitt Rubin-akvarium på 240L (L=120 B=40 H=50)?
#2 - 12 mars 2007 17:11
Inte riktigt svar på frågan men jag har en Rocky Juwel till mitt Rio-240 kar och det är riktigt snyggt. :)
#3 - 12 mars 2007 17:12
Båda är ca 120x50cm... Hur menar du med att "passa"? Den vanliga BTN rocky är ju betydligt snyggare... (enligt mig).
#4 - 12 mars 2007 17:16
petnym skrev:
Båda är ca 120x50cm... Hur menar du med att "passa"? Den vanliga BTN rocky är ju betydligt snyggare... (enligt mig).

Jag tänkte på om mitt akvarium är för "kort" för den vanliga rockyn? Vill inte att den ska upp alldeles för mycket plats.
#5 - 12 mars 2007 17:17
Sen kan jag passa på att fråga en till sak - Måste man hålla på och såga i bakgrunden för att den ska passa, som de har gjort här t.e.x - http://www.backtonature.se/sweden/montera_amazonas.html
#6 - 12 mars 2007 17:18
S_sund skrev:
Inte riktigt svar på frågan men jag har en Rocky Juwel till mitt Rio-240 kar och det är riktigt snyggt. :)

Inga bilder? :(
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 12 mars 2007 17:28
wham skrev:
Sen kan jag passa på att fråga en till sak - Måste man hålla på och såga i bakgrunden för att den ska passa, som de har gjort här t.e.x - http://www.backtonature.se/sweden/montera_amazonas.html

Finns det mittstag i akvariet och det inte går att demontera så måste man såga för BTN Rocky men inte för BTN-Juwel rocky

1/ Juwelrockyn är ju betydligt plattare än den vanliga rockyn. En plattare bakgrund får inte riktigt samma snygga djupverkan, men tar å andra sidan inte bort så mycket av simytan i akvariet.
2/ Om rubin är ett juwelakvarium så rekommenderar jag definitivt Rocky Juwel-bakgrunden eftersom det i ena hörnet där precis kommer plats med Juwelfiltret. Använder man en rocky i ett juwelakvarium så måste man antingen dra fram bakgrunden rätt mycket eller plocka bort filtret
#8 - 12 mars 2007 17:45
Finns det mittstag i akvariet och det inte går att demontera så måste man såga för BTN Rocky men inte för BTN-Juwel rocky

1/ Juwelrockyn är ju betydligt plattare än den vanliga rockyn. En plattare bakgrund får inte riktigt samma snygga djupverkan, men tar å andra sidan inte bort så mycket av simytan i akvariet.

2/ Om rubin är ett juwelakvarium så rekommenderar jag definitivt Rocky Juwel-bakgrunden eftersom det i ena hörnet där precis kommer plats med Juwelfiltret. Använder man en rocky i ett juwelakvarium så måste man antingen dra fram bakgrunden rätt mycket eller plocka bort filtret

Mitt akvarium har inget mittstag alls, så det ska nog inte vara några problem. Sidan som jag länkade till - där verkade man såga i kanterna på bakgrunden fast man tog bort mittstaget och måtten var de rätta. Förstår inte varför de gjorde detta, men det slipper väl jag? Jag tror inte heller att mitt Rubin-akvarium är av fabrikatet Juwel.
#9 - 12 mars 2007 17:50
jag har juwel rocky och var nöjd med bakgrunden tills färgen försvinner och bakgrunden blir helt svart, inte snyggt alls.
kanske jag fick ett måndagsexemplar?
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 12 mars 2007 17:55
jag har juwel rocky och var nöjd med bakgrunden tills färgen försvinner och bakgrunden blir helt svart, inte snyggt alls.

kanske jag fick ett måndagsexemplar?

Om färgen försvunnit (och då menar jag inte täckts av alger) så är det definitivt ett tillverkningsfel som du kan reklamera
Dock skall väl sägas att om färgen försvunnit så är den ju definitivt inte svart under färgskiktet utan gul/grå (varierar lite) så det låter mer som om din bakgrund har täckts av någon form av alg som oftast går att tvätta bort (även om det kan vara jobbigt)
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 12 mars 2007 18:01
wham skrev:
Mitt akvarium har inget mittstag alls, så det ska nog inte vara några problem. Sidan som jag länkade till - där verkade man såga i kanterna på bakgrunden fast man tog bort mittstaget och måtten var de rätta. Förstår inte varför de gjorde detta, men det slipper väl jag? Jag tror inte heller att mitt Rubin-akvarium är av fabrikatet Juwel.

Alla bakgrunder som är i ett stycke måste sågas till - detta pga av att de sväller i tillverkningen (kan variera olika mycket) och även för att de skall passa till alla akvarier. På två fabrikat som bägge har yttermåttet 120 cm kan innermåttet variera 1-1,5 cm (beroende på ram och glastjocklek) och därför måste de tillverkas för att räcka till även i de allra största akvarierna (lättare att såga ner en lite för lång bakgrund - än att förlänga en för kort).

De bakgrunder som är i olika delar är dels oftast tillverkade i formar som gör att de inte kan svälla så mycket och dels så överlappar de olika sektionerna varandra vilket gör att man har en viss marginal att "trycka ihop" dom "eller "töja" ut dom
#12 - 12 mars 2007 18:52
Alla bakgrunder som är i ett stycke måste sågas till - detta pga av att de sväller i tillverkningen (kan variera olika mycket) och även för att de skall passa till alla akvarier. På två fabrikat som bägge har yttermåttet 120 cm kan innermåttet variera 1-1,5 cm (beroende på ram och glastjocklek) och därför måste de tillverkas för att räcka till även i de allra största akvarierna (lättare att såga ner en lite för lång bakgrund - än att förlänga en för kort).

De bakgrunder som är i olika delar är dels oftast tillverkade i formar som gör att de inte kan svälla så mycket och dels så överlappar de olika sektionerna varandra vilket gör att man har en viss marginal att "trycka ihop" dom "eller "töja" ut dom

Behöver Juwel-Rocky bakgrunden också sågas till, eller slipper man det?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 12 mars 2007 18:54
wham skrev:
Behöver Juwel-Rocky bakgrunden också sågas till, eller slipper man det?

se mitt svar i inlägg #7
#14 - 12 mars 2007 19:45
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=580862&gid=1258876

här är ett kort på bakgrunden, tycker fortfarande inte att det ser ut som en alg. och det är bara på ena biten som ser ut så här, den andra biten har inga sånna här "missfärgningar"
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 12 mars 2007 20:33
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=580862&gid=1258876

här är ett kort på bakgrunden, tycker fortfarande inte att det ser ut som en alg. och det är bara på ena biten som ser ut så här, den andra biten har inga sånna här "missfärgningar"

Jag tycker nog att det ser ut som en alg - men självklart är det omöjligt att avgöra genom att se på ett foto.
Det finns dock inget i materialet i bakgrunden som har den färgen i alla fall
#16 - 12 mars 2007 21:10
ok, jo det är möjligt att det är en alg, även om jag aldrig har sett helt kolsvarta alger förr, och att det bara är på ena biten så tycker jag att det är konstigt, och det är inte bara på ett ställe utan hela biten är sådan.
#17 - 16 mars 2007 22:46
Rio 400

Hej!
Lånar denna tråden lite.
Har ett juwel Rio 400 och funderar på att sätta i en BTN bakgrund. Helst skulle jag vilja ha en rocky, tycker den är snyggare samt så vill jag ha 3:d känslan. Frågan är bara om det finns någon möjlighet att kunna få i den. De två mittstagen sitter monterade på ramen som är längst med akvariet och den verkar sitta ganska bra. Någon som har erfarenhet, eller tipps på, hur man skulle kunna göra för att få i den UTAN att behöva såga bakgrunden? Någon som lyckats montera av överramen och fått dit den igen?
#18 - 16 mars 2007 23:34
Kanske värt att kolla på Aquarock också? Jag har en sådan i mitt malawikar, och det blev grymt snyggt. Om du har ett mittstag, välj en bakgrund med ca 5 cm mindre höjd än vad akvariet är högt. Då kan då läggar mer bakgrunden i akvariet och sedan fälla upp den. De fem cm som blir kvar höjer du se'n upp med frigolit eller liggunderlag. Det syns ändå inte se'n , eftersom bottenmaterialet kommer ovanpå. Har bilder på det både här och på zoonen.
#19 - 19 mars 2007 19:14
Eftersom det inte verkar gå att få ner en BTN malawi i mitt rio400 så kom jag att tänka på moduler. Är det svårt att få ihop moduler så att det ser snyggt ut utan en massa breda skarvar mellan dem, går de att sätta ihop nära varandra eller är de formade så att det inte går?
#20 - 20 mars 2007 07:23
inte övervägt slimline btn delarna ?
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 20 mars 2007 07:33
Gälarna skrev:
Eftersom det inte verkar gå att få ner en BTN malawi i mitt rio400 så kom jag att tänka på moduler. Är det svårt att få ihop moduler så att det ser snyggt ut utan en massa breda skarvar mellan dem, går de att sätta ihop nära varandra eller är de formade så att det inte går?

Nja svårt är det väl inte direkt att montera Slimline och man måste pussla en del. Springor lär det bli en del men det är ju inga problem om de inte är väldigt stora eftersom de kommer att se ut som håligheter.
#22 - 21 mars 2007 09:22
Nja, slimline har inte varit någon favorit för min del. Tror att jag satsar på moduler istället. Blir en del pusslande har jag förstått, men det är ju bara roligt (så länge man får ett bra resultat). =)
#23 - 21 mars 2007 10:26
Jag tycker nog att det ser ut som en alg - men självklart är det omöjligt att avgöra genom att se på ett foto.

Det finns dock inget i materialet i bakgrunden som har den färgen i alla fall

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag tror du blandar ihop bakgrunderna Kjell. Juwel har en egen bakgrund som heter Rock. Är det inte den du menar andreassofus? Jag tyckte det såg ut så på din länk till zoonen. Vi har sådan bakgrund i vårt 200-literskar och jag är grymt besviken för precis som Andreas säger så tappar den färgen. Vi skaffade denna precis innan glöggkvällen innan jul med västgänget och nu har färgen börjat försvinna, tre månader senare. Nä, det blir en etta i betyg för Juwels egna Rock-bakgrund på en skala 1-10.:( :mad:[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 21 mars 2007 11:06
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag tror du blandar ihop bakgrunderna Kjell. Juwel har en egen bakgrund som heter Rock. Är det inte den du menar andreassofus? Jag tyckte det såg ut så på din länk till zoonen. Vi har sådan bakgrund i vårt 200-literskar och jag är grymt besviken för precis som Andreas säger så tappar den färgen. Vi skaffade denna precis innan glöggkvällen innan jul med västgänget och nu har färgen börjat försvinna, tre månader senare. Nä, det blir en etta i betyg för Juwels egna Rock-bakgrund på en skala 1-10.:( :mad:[/COLOR][/FONT]

Sorry - jag har säkert blandat ihop det hela
#25 - 21 mars 2007 13:35
Lenmar skrev:

jo precis, det är den jag menar :) då är det alltså inga alger ändå då? men man kanske inte kan begära mer av dom, dom är ju inte så dyra.
men det är ju väldigt fult nu när färgen är borta i alla fall, undrar om det kan vara giftigt när färgen försvinner?

nästa gång blir det slimline eller moduler i de karet i alla fall.
#26 - 21 mars 2007 13:49

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Säger som du, nästa gång blir det slimline men HUR kul är det att tömma ur karet och skrapa bort bakgrunden? BTN:s slimline är ju faktiskt inte dyrare än Juwels. Vad jag sett här i Gbg så är den tom billigare så vad som flög i vårt hövve när vi valde Juwels Rock kan jag inte förstå [B)]. Vet inte om det är värt besväret att reklamera....

Tror inte det är giftigt för våra firrar i det karet ynglar som aldrig förr...
[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 21 mars 2007 13:55
Garantin gäller ju på denna vara liksom på allt annat och färgen skall definitivt inte släppa - då gäller konsumentköplagen.
Risken är väl då tyvärr bara att man då på garantin får en ny av samma fabrikat och samma sak lär nog hända igen och det är ju inte så kul att riva akvariet gång på gång.
#28 - 21 mars 2007 14:10
jo precis, det är den jag menar :) då är det alltså inga alger ändå då? men man kanske inte kan begära mer av dom, dom är ju inte så dyra.

men det är ju väldigt fult nu när färgen är borta i alla fall, undrar om det kan vara giftigt när färgen försvinner?

Inte så dyra :O Här kostar en sån 980 kr :@
#29 - 21 mars 2007 17:48
nej det är ju inte så kul att tömma hela kavariet, har dock inte siliconat fast min bakgrund så att ta ur den är inget problem, men att få i den andra är nog värre :)

tror inte heller det är värt att reklamera den, för mycket jobb och som kjell säger så får man ju bara en likadan.

richard, 980kr för vadå? en bit juwelbakgrund eller ? dom är ju antigen 45x45 eller 60x60 om jag inte minns fel, och jag har svårt att tro att en sån bit kostar 980kr, själv köpte jag tre st av den som var 60x60 och betalade 320kr/st för dom.
#30 - 22 mars 2007 12:42
Lenmar skrev:

Vad har du för bakgrund i ditt Juwel Vision 450?
#31 - 23 mars 2007 06:48
wham skrev:
Vad har du för bakgrund i ditt Juwel Vision 450?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]En helt vanlig plansch med stenar bara. Vi ville inte stjäla nån yta med en BTN i det.[:o][/COLOR][/FONT]
#32 - 23 mars 2007 06:59
nej det är ju inte så kul att tömma hela kavariet, har dock inte siliconat fast min bakgrund så att ta ur den är inget problem, men att få i den andra är nog värre :)

tror inte heller det är värt att reklamera den, för mycket jobb och som kjell säger så får man ju bara en likadan.

richard, 980kr för vadå? en bit juwelbakgrund eller ? dom är ju antigen 45x45 eller 60x60 om jag inte minns fel, och jag har svårt att tro att en sån bit kostar 980kr, själv köpte jag tre st av den som var 60x60 och betalade 320kr/st för dom.

Ja 45x45 kostar 980 kr här, skitdyrt

Annons