BTN Rocky 100x50 - är det "djupt"?

#1 - 11 mars 2007 10:46
Hejsan

BTN Rockybakgrunderna finns ju i en uppsjö storlekar och eftersom de är tredimensionella "stjäl" de samtliga utrymme i akvariet (som man i och för sig kan fylla med filtermattekuber).

Jag gissar att det är så att de större bakgrunderna, ex 130x50 och 150x50, tar mer utrymme på djupet än den bakgrunden som är på 100x50 - det vore logiskt på något sätt.

För att inte behöva gissa, är det någon på forumet som har detta inmonterat och vet hur stor yta som tas? Djup i vänster- respektive högerkant samt i mitten. Skulle det dessutom finnas någon bild (taget ovanifrån) på ett akvarium med denna bakgrund inmonterat så vore lyckan total.

Tack på förhand.

Popetoteror
#2 - 11 mars 2007 11:09
hej!
Jag har ingen "djup" btn bakgrund, kör med slimline. Men häromdan såg jag en tråd där någon frågade hur djupt det blev med en större btn bakgrund, och då var det någon som klistra in en bild i den så man kunde se. Kanske var på inrednings delen.
#4 - 11 mars 2007 12:49
*tänker på hur mycket min pre-btn tar i utrymme och ryser*

Aquarock är ganska platta i konstruktionen men ger ändå en bra effekt. Just djupeffekten i en btn är halva nöjet men har man inte utrymme på djupet så har man inte.

Vad det gäller filterkuber så vill jag bara påpeka att jag körde det förut i mitt 540 men det var för jobbigt att rengöra, i ett mindre kar kanske det kan fungera bättre men det var svårt att få upp alla och ganska otrevligt att sticka ner handen bakom en bakgrund för att plocka upp en hink med slemmiga filterkuber bruna av exkrement. Nej, tacka vet jag ytterfilter.

Cheers
#5 - 11 mars 2007 17:11
Wicked1, tack för ditt svar. Jag har också sett den bilden och mitt ögonmått säger mig att om det akvariet är 60cm djupt tar bakgrunden kanske 15 cm som mest i höger- och vänsterkant.

Min tanke och fråga är att Rocky 100x50 är konstruerad för ett akvarium med mindre mått, därför kanske denna Rockybakgrund tar mindre än de uppskattningsvis 15 cm som den en 150-bakgrund gör.

Därför vore jag intresserad av om någon har erfarenhet av just denna BTN Rocky 100x50.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 11 mars 2007 19:16
jag skulle tro att den tar ungefär 15 cm sin mest - den är ju byggd för att pumpar etc skall komma plats bakom
Sen för står jag inte riktigt xstreams synpunkt vad gäller filterkuber - i de BTN-akvarier jag kört sådana så har jag aldrig varit med om att behöva rengöra dom
#7 - 13 mars 2007 12:09
Nu har jag efter att ha tittat på bilder på Back to Natures hemsida kommit fram till en teori som jag gärna skulle vilja ha verifierad.

Min teori är att alla Rockybakgrunder som är 50 höga (150x50, 130x50, 120x50, 120x50 och den jag är intresserad av 100x50) i grunden är exakt samma bakgrund framtagen ur samma "form".

Jag har tidigare utgått från att varje storlek är framtagen ur en unik form för varje Rockybakgrund, istället tror jag nu att de har utgått från 150x50 bakgrunden och för att få fram de mindre bakgrunderna så har man kapat av dem på längden i vänster- och högerkant.

Tittar man på bilderna är det exakt samma dimensioner på stendetaljerna, bara att de mindre varianterna verkar vara avkortade.

Jag tror då att 100x50 bakgrunden är en 150x50 som de kapat av 30 cm i vänsterkant och 20 cm i högerkant.
Är det någon som vet om detta stämmer, om det är så vore det en fördel för mig eftersom de bitar som är borttagna är de som "stjäl" mest utrymme.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 13 mars 2007 12:42
Din teori är rätt och fel.
Baskoncepetet för Rocky är den största modellen dvs den på 160x60. Sedan är de övriga bitarna utsnitt av denna.
Dock så måste det ju finnas utrymme för filter etc. i alla storlekarna och om det då visar sig att det i en storlek på gavlarna har blivit för smalt för att få ner filter etc. så har den vridits ut något längst ut innan en form i den storleken har tillverkats för att sedan kunna användas i produktionen
#9 - 13 mars 2007 14:23
Jag har en fråga i ämnet. Köpte för ett tag sedan mitt första akvaruim, 100 liters, och köpte även en typ av BTN-bakgrund fast nog ett billigare fabrikat med klippvägg som var ganska djup på sina ställen. Den var verkligen skitfin...framifrån...men eftersom man ser mitt akvarie även från sidorna var det inte så snyggt så jag bytade till en "plattare" variant. Hur har ni gjort som har så djupa bakgrunder för att det ska se snyggt ut från alla håll?

Annons