BTN montera

#1 - 3 december 2006 12:03
Hej,

Håller på att montera en BTN-bakgrund för första gången och har tagit bort mittstaget enligt anvisningar.

Har sågat till BTN-bakrunden så att den passa akvariet 150x50. Akvariet är ett helglas med stag även på kortsidorna där täckglasen vilar som är brukligt.

När jag skall ta ner bakgrunden diagonalt i akvariet så är den ca 5-7 cm för stor pga stagen på kortsidorna.

Skall jag ta bort stagen på kortsidan eller kapa bakgrunden och sedan limma ihop den i akvariet. Eller finns det något annat trix. Jag är nybörjare så det känns inte så kul att ta bort stagen med risk för att skada tätningen.

Clayman
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 3 december 2006 15:11
Om du har kapat bakgrunden i rätt höjd (precis så att den går under stagen), smat i rätt ängd (ca 2 cm kortare än bakrutans innermått, samt plockar bort mittstaget så skall den enligt pythagoras sats gå ner på diagonalen och sen kunna vrida rätt förutsatt att inte sidostagen är bredare än 5 cm.
Är de bredare så får du plocka bort ett av sidostagen.
#3 - 3 december 2006 18:11
Tack för snabbt svar.

Jag har 145 cm på diagonalen (exakt) och behöver ca 144 cm för att få ned bakgrunden. Innelängden är ca 148 cm. Detta pga staget på kortsidan och på långssidan.

Funderar nog på att kapa bakgrunden ca 5-6 cm o limma fast delen igen.

Clayman

Annons