Btn modulerna?

#1 - 30 mars 2007 20:50
Tja!
Är det någon som vet nån butik i göteborgstrakten som säljer Btn moduler i butiken? Så att man kan hålla i dem och se på dem?

Jag har så svårt att se hur alla dom olika modulerna ska/kan sitta i karet, och bilderna på deras hemsida är inte mycket att hänga i granen.

/fredd
#2 - 30 mars 2007 20:59
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ring och kolla med:[/COLOR][/FONT]
Zookompaniet
Herkules
Tropen
Gubbero
:D
#3 - 31 mars 2007 06:20
Herkules brukar ha en uppsättning med moduler i butiken.
#4 - 31 mars 2007 10:05
Okej, blir nog att åka till herkules då:). tack
#5 - 31 mars 2007 18:33
tänkte på det också, om jag köper ett par moduler, kan jag då borra hål i dem så fiskarna kan ha dem som grottor? Skulle det funka?
#6 - 2 april 2007 08:57
Visst hade det funkat, men du får nog räkna med att det blir ett litet h**vete att försöka fånga fiskarna sen om du inte täcker för ingången.
#7 - 2 april 2007 10:18
det har du iofs rätt i, inte tänkt så långt hehe :p
#8 - 2 april 2007 10:28
Tjenamoss :)

Herkules har en hel del moduler inne har jag sett... Och de har bra pris med :) Så det är bara att lulla dit. Bor precis bredvid, kom gärna förbi på en kopp innan, för insperation :)

angående hål... Tja... Nej. Dålig ide :P Gör småhål, som yngel inte kommer in i. Det blir nog bra... Det kommer nog bli mycket jobb att hålla ordning på modulerna om fisk/skit/växtrester kommer in...
#9 - 2 april 2007 10:48
haha din gris, hade också velat bo nära herkules eller kanske tropen. Hade varit najs med gång avstånd haha :p. Efter era svar har jag kommit fram till att det kanske inte är en så bra ide med fiskar i modulerna:p.
#10 - 2 april 2007 11:04
Jo att bo nära typ Herkules, hade inte vart fel. Dock så tror ja att det är bättre att bo en bit ifrån så att man inte halkar in där allt för ofta.

Jag har en riktigt sjysst bakgrund som jag köpte på Herkules. Dock så har jag fått problem med att de små liven gräver ner riktigt djupt intill bakgrunden och därmed kommer åt nederkanten av den samma. Detta har gjort att flera fiskar har simmat in där och dom är inte lätta att få ut igen.....suck sicket erlände dom ställer till med ha ha ha
#11 - 2 april 2007 11:18
Jo att bo nära typ Herkules, hade inte vart fel. Dock så tror ja att det är bättre att bo en bit ifrån så att man inte halkar in där allt för ofta.

Jag har en riktigt sjysst bakgrund som jag köpte på Herkules. Dock så har jag fått problem med att de små liven gräver ner riktigt djupt intill bakgrunden och därmed kommer åt nederkanten av den samma. Detta har gjort att flera fiskar har simmat in där och dom är inte lätta att få ut igen.....suck sicket erlände dom ställer till med ha ha ha

aah. känner igen det där.. Usch... Problemet är ju att bakgrundenena är strukturerade och "skålade" med typ stenar och berg på baksidan. Så man kan ju inte dirket jaga fisakrna med håv... Ledsnade totalt på detta, och plockade bort min bakgrund helt :P
#12 - 2 april 2007 11:54
Stew skrev:
aah. känner igen det där.. Usch... Problemet är ju att bakgrundenena är strukturerade och "skålade" med typ stenar och berg på baksidan. Så man kan ju inte dirket jaga fisakrna med håv... Ledsnade totalt på detta, och plockade bort min bakgrund helt :P

Så nu kär du alltså bara med moduler så som det visas på de bilder på din sida??
Vilket för övrigt är riktigt sjysst gjort måste jag säga. Om man skall göra så blir det ju ett jätte projekt som skulle ta många timmar att fixa till. Å fisken kan man ju lägga i badkaret så länge he he.

//Michael N
#13 - 2 april 2007 12:09
Så nu kär du alltså bara med moduler så som det visas på de bilder på din sida??

Vilket för övrigt är riktigt sjysst gjort måste jag säga. Om man skall göra så blir det ju ett jätte projekt som skulle ta många timmar att fixa till. Å fisken kan man ju lägga i badkaret så länge he he.

//Michael N

Kör bara med moduler i stora tanken...! Stormtrivs med dem. MEN. (Det finns ett stort men). Det är svårt att byta biotop... Dessa modulerna är jättefina för tex malawi eller tang. Men passar mindre bra för säg ett mangroverots-biotop (som det finns mååånga av.). Jag får leva med mina malawis ett tag nu :)

Jag köpte en jätebalja på ikea undertiden jag fixade med bakgrunden (nu gick iofs det gamla karet sönder först. så det var egentligen orsaken till att baljan köptes in). tar runt 3-4 dagar att fixa allt... Ungefär. (modulerna då alltså) :)
#14 - 2 april 2007 12:20
Stew skrev:
Kör bara med moduler i stora tanken...! Stormtrivs med dem. MEN. (Det finns ett stort men). Det är svårt att byta biotop... Dessa modulerna är jättefina för tex malawi eller tang. Men passar mindre bra för säg ett mangroverots-biotop (som det finns mååånga av.). Jag får leva med mina malawis ett tag nu :)

Jag köpte en jätebalja på ikea undertiden jag fixade med bakgrunden (nu gick iofs det gamla karet sönder först. så det var egentligen orsaken till att baljan köptes in). tar runt 3-4 dagar att fixa allt... Ungefär. (modulerna då alltså) :)

Oj!! Tog det så lång tid.....var det verkligen hela dagar då med slit å släp?
#15 - 2 april 2007 12:28
Oj!! Tog det så lång tid.....var det verkligen hela dagar då med slit å släp?

nu blev det offtopic här men :)

Modulerna osv tar lite längre tid än vad man tänker sig. iaf så var det så för mig. Det ska ju silikonas i steg. Först borra hål där det ska vara det, silikona fast raster. Låt torka. Sedan silikona fast på en sida akvariet. *lägga över akvariet på en annan sida*, silkona där. om man bara har moduler på typ baksidan av akvariet, så blir det lite lättare. Jag valde att ha en modul på högersidan också. det gjortde att jag behövde vänta i en dag extra.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 2 april 2007 12:40
Stew skrev:

Njae - lite pilligare förstås, men nog kan man ganska lätt limma färdigt ett normalstort modulakvarium på en dag om man planerar i förväg och är lite händig.
Har man ett lim av bra kvalitet så härdar det rätt snabbt och dessutom så kan man tillverka lite stöttor (såga till lite trälister att sätta modulerna i spänn med och använda frigolit för att stötta upp med)
#17 - 2 april 2007 12:41
Stew skrev:
nu blev det offtopic här men :)

Modulerna osv tar lite längre tid än vad man tänker sig. iaf så var det så för mig. Det ska ju silikonas i steg. Först borra hål där det ska vara det, silikona fast raster. Låt torka. Sedan silikona fast på en sida akvariet. *lägga över akvariet på en annan sida*, silkona där. om man bara har moduler på typ baksidan av akvariet, så blir det lite lättare. Jag valde att ha en modul på högersidan också. det gjortde att jag behövde vänta i en dag extra.

Hur gjorde du mer fiskarna då da. Hade du i ett filter eller nått. Bytte kanske vatten då och då för att hålla uppe syrenivån bara.
#18 - 2 april 2007 12:48
Njae - lite pilligare förstås, men nog kan man ganska lätt limma färdigt ett normalstort modulakvarium på en dag om man planerar i förväg och är lite händig.

Har man ett lim av bra kvalitet så härdar det rätt snabbt och dessutom så kan man tillverka lite stöttor (såga till lite trälister att sätta modulerna i spänn med och använda frigolit för att stötta upp med)

Jo.. Men du är ju en Elit-BTN-modul-limmare :)
en annan använder sin fantasi så bäst det går.. Och bättre än 3 dagar blev det inte för mig. Iofs. Då jobbade jag bara med det på kvällarna eftersom jag utförde det hela under vardagarna.

chalmeristen,
hade ett en jättebalja (137liter) bredvid karet. Där gick fiskarna i 2 veckor. 36 mbunas :P Myckket filter och lugn och ro. de måde kanonbra av det :P De lekte i backen. helt sjukt.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 2 april 2007 12:58
Stew skrev:

en annan använder sin fantasi så bäst det går.. Och bättre än 3 dagar blev det inte för mig. Iofs. Då jobbade jag bara med det på kvällarna eftersom jag utförde det hela under vardagarna.

OK - jag har väl limmat några baljor under årens lopp men å andra sidan så är jag inte så där himla händig:p
#20 - 2 april 2007 13:03
Stew skrev:

chalmeristen,

hade ett en jättebalja (137liter) bredvid karet. Där gick fiskarna i 2 veckor. 36 mbunas :P Myckket filter och lugn och ro. de måde kanonbra av det :P De lekte i backen. helt sjukt.

He he he...jasså dom mådde så bra :-)
#21 - 2 april 2007 13:42
jag var inne en snabbis på herkules för en stund sen, var ändå i närheten för en polare köpte ny mobil på backaplan. måste säga att modulerna var riktigt stora, bra mycket större än jag hade förväntat mig. Känns nästan som att man måste ha ett riktigt stort kar för att modulerna ska se bra ut. Typ som ditt kar Stew.
#22 - 2 april 2007 13:47
wicked1 skrev:
jag var inne en snabbis på herkules för en stund sen, var ändå i närheten för en polare köpte ny mobil på backaplan. måste säga att modulerna var riktigt stora, bra mycket större än jag hade förväntat mig. Känns nästan som att man måste ha ett riktigt stort kar för att modulerna ska se bra ut. Typ som ditt kar Stew.

Aah. De är stora... Du behöver ju en filtermodul, så att du slipper visa upp ett fult filter, slangar osv. Men sedan så kan du ju välja att ta de "tunnare" modulerna. De som inte sticker ut så mycket... Sedan kan du ju alltid såga itu moduler. Det blir kanonsnyggt! Så jag tycker absolut att det fungerar...! Gäller bara att våga ta fram sågen :P
#23 - 2 april 2007 13:53
hehe jo. Jag är väl inte världens mest stabila sågare haha, men pappa är mer händig å "hemma fixare" så när jag köper ett större kar och moduler blir det nog att han får såga, sen om skiten pajar kan jag ju skylla på honom hehe :p

Annons