BTN modul limmad på botten?

#1 - 4 oktober 2008 04:51
Hur har ni gjort som limmat BTN moduler på botten?
Det blir ju en hyffsad flytkraft om man inte släpper in vatten i modulen.
Borrrar man hål för att släppa in vatten så slipper man ju detta men blir det inte lite väl stillastående vatten då, med risk för att det blir dåligt?
#2 - 4 oktober 2008 05:20
kennetho skrev:

Borrrar man hål för att släppa in vatten så slipper man ju detta men blir det inte lite väl stillastående vatten då, med risk för att det blir dåligt?

du skulle kunna silikonera fast lite tyngder på insidan och ha en frigoskiva på bottnen under om tyngderna skulle trilla ned:P

annars kan du göra ngn hål litet på baksidan/toppen på modulen när den väl är fast och fylla karet med vatten, sedan tömmer du karet
på vatten och korkar igen hålet på modulen ;)
#3 - 4 oktober 2008 06:40
kennetho skrev:

Intressant tanke, om man lyckas limma fast den så att den blir helt tät mot botten blir det ingen lytkraft utan tvärt om (om den nu inte är för "svampformad"), den trycks ner mot glaset. Tänk dig senariumet att det varit hål i glaset under modulen, då hade det varit som att sätta en kopp över avloppet i vasken och fyllt på.

Regeln för lyftkraft är summa skillnaden mellan vad som trycks från botten och vad som trycks mot toppen på kroppen.

Fast jag hade inte litat på att få den helt tät så mitt förslag är att fyll den med cement och sedan täcka cementen med akvariesilikon.
#4 - 4 oktober 2008 09:03
Lyftkraften finns där, dels i det blåsta polyuretanet men även i den innestängda luften, däremot har jag svårt att se att detta skulle vara ett problem, se bara till att silikonet är tätt så du slipper survatten inne i modulen.
#5 - 4 oktober 2008 18:35
problem med stillastående vatten har jag inte hört talas om att någon haft problem med...snarare att folk har sagt att det inte är några problem...

det är nog fler som blir ledsna för att deras moduler lossnar...men det är inte många det heller :)

borra en massa småhål på en sida som du inte kommer att se...samt åtminstonde ett som är i "högsta" punkten så det inte blir luft där...
#6 - 5 oktober 2008 18:34
Vi borrade några små 2mm hål i modulen och den sitter kvar ännu efter 1,5 år.
#7 - 5 oktober 2008 18:45
Vår bottenmodul är fylld med grus och limmad på en glasskiva.
#8 - 5 oktober 2008 19:54
Ligger gruset löst på bottenglaset innanför modulen?

Miaz, jag tror att 2380 liter alvarievatten är klassningsbart som en fetischism.. ;)
#9 - 5 oktober 2008 19:59
Ligger gruset löst på bottenglaset innanför modulen?

Miaz, jag tror att 2380 liter akvarievatten fördelade på ett så pass stort antal akvarier är klassningsbart som en fetischism om man inte har butik.. ;)
#10 - 6 oktober 2008 19:08
Tror jag med :D
Modulen är alltså limmad på en mindre glasskiva, inte direkt på bottenglaset....
#11 - 6 oktober 2008 20:01
Får jag säga är en ypperlig lösning.
#12 - 8 oktober 2008 12:37
Nu är iallafall bottenmodulen (en M modul) inköpt och det blir väl miaz lösning som jag kommer att använda. Den stora fördelen som jag ser det är att den går att flytta ifall man vill möblera om i karet. Köpte dessutom in ett nytt kar med ytterligare tre moduler så det kanske blir att skapa en projekttråd av detta.
Tack så mycket för ett ypperligt tips!
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 8 oktober 2008 12:52
kennetho skrev:

Jag borrar alltid ett antal hål högt upp i de moduler som ligger på botten eller sitter på sidorutorna.
Jag har haft akvarier som har varit igång i åtskilliga år (säkert 10 år) utan att det varit något som helst problem med stillastående vatten i modulerna.
#14 - 9 oktober 2008 19:38
Ska man borra hål även i de moduler som inte sitter helt fast, alltså kantmoduler som är öppna upptill om man nu väljer att sätta de uppe?

Var bör man borra hål och hur stora!?

Annons