BTN med luft bakom?

#1 - 13 oktober 2004 10:34
Hej!
Sitter och funderar på en sak här... Om man vill ha en BTN bakgrund fast inte ha filter eller nåt sånt bakom kan man då göra på något sätt så att det bara är luft bakom?

mvh Camilla
#2 - 13 oktober 2004 10:37
Backgrunden kommer antagligen brytas sönder av vattentrycket om du tätar helt runt om.
#3 - 13 oktober 2004 10:43
Synd... Även en sån Aquarock som är tillverkad i glasfiberarmerad plast (copy från akvakompis)?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 13 oktober 2004 10:49
Den kommer säkert inte att brytas sönder men att helt hindra vatten från att sippra in samt skvätta över är nästintill omöjligt så det är inget att rekommendera.
#5 - 13 oktober 2004 11:49
Går det att göra något slags filter där bakom med bara ett innerfilter? karet är 80 långt, 112 L.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 13 oktober 2004 12:05
Självklart kan du ha ett vanligt innerfilter bakom - det enda du skall tänka på är väl att det palceras i ett hörn där det är lätt att plocka upp samt att tillräckligt stort utrymme bakom bakgrunden så att filtert kan plockas upp och sättas tillbaka (stag etc. kan vara ivägen).
#7 - 13 oktober 2004 12:36
Jaha det va ju positivt! Men hur gör man med insug och utblås då?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 13 oktober 2004 12:47
Jaha det va ju positivt! Men hur gör man med insug och utblås då?

se http://www.backtonature.se/sweden/montera.html
#9 - 13 oktober 2004 12:53
Jag har varit och kollat där men det stod inte så mycket skrivet om hur man gör just med filtret...
Man gör ett stort hål med raster och ett mindre till slangen från utblåset, är jag rätt på det? Men måste man ha massa lös filtermassa där bak som vissa har eller räcker det med att innerfiltret sitter i ett hörn?
#10 - 13 oktober 2004 12:57
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
Den kommer säkert inte att brytas sönder men att helt hindra vatten från att sippra in samt skvätta över är nästintill omöjligt så det är inget att rekommendera.

Nu måste du skämta! Menar du på allvar att jag kan skära bort min 2 meter långa, 12 mm tjocka glasskiva och sätta dit en enkel plastbakgrund i dess ställe? Då skulle jag bli imponerad... Eller gäller det bara väldigt små akvarier, i 25 liters klassen? Jag har visserligen inte tittat närmare på de där bakgrunderna men om de är så stabila som du påstår (vilket jag betvivlar) så förstår jag inte varför de inte bygger akvarier med dessa som baksida.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 13 oktober 2004 13:04
Du ska ju inte ha bakgrunden där istället för glaset, du ska ju ha både och. Eller är jag fel på det?

Du har helt rätt fantasi.

Man gör ett stort hål med raster och ett mindre till slangen från utblåset, är jag rätt på det

Helt rätt.

Men måste man ha massa lös filtermassa där bak som vissa har eller räcker det med att innerfiltret sitter i ett hörn?

Självklart kan du enbart ha innerfiltret - filterfunktionen blir dock betydligt sämre än om man gör enligt beskrivningen, men det var ju ett innerfilter du ville ha.

#12 - 13 oktober 2004 13:35
Jag har ett TetraTec In1000 tror du det går bra till ett tanganyika kar att ha så? Utblåset på det är ju väldigt brett, hur sätter jag dit en slang?
#13 - 13 oktober 2004 20:34
kolla vilken diameter slang anslutningen har bara.
jag hade då skaffat mig ett krafthuvud och
ppi 10 i stället för ett fjuttigt innerfilter till
samma eller högre pris.

/Baggen
#14 - 14 oktober 2004 10:47
Mm men skulle helst slippa skrota mitt nuinköpta filter. Utblåset är platt liksom, inte runt som en slang...
#15 - 19 oktober 2004 20:54
Om man limmar en BTN-Modul i botten på akvariet så kan det vara kneppigt att göra så vatten kan tränga igenom, eftersom sand ligger runt modulen och alla kanter ligger mot akvariets botten. Har ni några tips om hur man kan gå tillväga?
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 19 oktober 2004 21:06
Borra småhål på modulens högsta punkter.

Annons