btn i tyskland?

#1 - 6 mars 2011 10:11
hej

jag ska nästa helg åka till tyskland och handla lite akvariesaker mm. :D
kan man hitta btn bakgrunder där till hyffsat låga priser ( lägre än i sverige ) utan att leta i flera affärer?

jag har läst om andra zoopeterare som köpt btn bakgrunder där men var de lätta att få tag i och kostade de mindre än i sverige?
#2 - 6 mars 2011 11:08
Priset på just BTN är inte så mycket lägre i Tyskland än i Sverige, däremot på många andra tilbehör skiljer priserna sig ganska mycket åt.
#3 - 6 mars 2011 12:34
Var tillverkas de? Om det inte är i Sverige så kan ju priserna vara väsentligt lägre i Tyskland pga den låga eurokursen. Dvs konstant kostnad i euro ger lägre antal spänn för viss BTN. Om de tillverkar i Sverige så måste de tyska siterna köpa dem för en dyr krona och därmed måste de höja priserna och då går det jämnt upp (i grova drag)
Bilagor:
#4 - 6 mars 2011 13:03
De tillverkas i Kopparberg:).
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 6 mars 2011 15:19
ansjo skrev:
De tillverkas i Kopparberg:).

fånt ja en körv, så huppe ja i älva i Köppebä
#6 - 6 mars 2011 15:22

Kors vad man tyckte den var kul när den låten kom för ett gäng år sedan:p....men det var då det:D!
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 6 mars 2011 15:40
ansjo skrev:
Kors vad man tyckte den var kul när den låten kom för ett gäng år sedan:p....men det var då det:D!

Ja mycket vatten har runnit i älva sen dess och många BTN-bakgrunder har tillverkats i Köppebä
#8 - 6 mars 2011 15:40

ansjo skrev:

Min syster sjöng denna låten hela vägen från Uddevalla till Sälen, vi tyckte inte om min syster då:( Det var nära att pappa släppte av henne på vägen så att hon fick gå till Sälen ;)
#9 - 6 mars 2011 16:17
haj inte just du Kjell nån koppling till just BTN? eller är det mitt minne som sviker mig? ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 6 mars 2011 16:22
wierdalien skrev:
haj inte just du Kjell nån koppling till just BTN? eller är det mitt minne som sviker mig? ;)

Jodå - fast det är historia http://www.backtonature.se/sweden/historia.html

Fast jag umgås fortfarande rätt mycket med han som driver företaget
#11 - 6 mars 2011 19:27
Då borde det inte vara billigare i Tyskland. Varför inte tillverka i Kina eller liknande? Transport är extremt billigt och priserna för tillverkning 1/3 eller mindre.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 6 mars 2011 20:05
Dre skrev:
Då borde det inte vara billigare i Tyskland.

Nej normalt sett är de inte billigare i Tyskland - men priset varierar naturligtvis mellan olika ställen.
Jag vet också att de tyske distributören säljer en del andrasorterat (transportskadat) så har man tur så kan det kanske löna sig att gå över ån efter vatten;)

Transport är extremt billigt och priserna för tillverkning 1/3 eller mindre.

Ja men transporten tar extremt lång tid och det handlar också om en komplicerad produktionsprocess som hela tiden måste övervakas. Dessutom är ju produktionspriset bara en del i priset samtidigt som detta trots allt handlar om en rätt liten marknad. Så långsiktigt är det nog ändå inte en så bra idé att flytta produktionen.
#13 - 6 mars 2011 22:26
Nu driver ju inte jag det företaget, men besvären med att lägga tillverkning i Kina överdrivs oftast och det är inte särskilt svårt att få saker och ting gjorda bara man är noga och följer upp. Jag tror det finns pengar att göra om man vill. Dessutom behöver man inte resa så långt som till Kina för att hitta bra priser på tillverkning eller ens högkvalificerade uppdrag.
#14 - 6 mars 2011 23:59
Dock så är ju problemet med att förlägga uppdrag i Kina att riken för att kopior börjar tillverkas med indentisk tillverkningsprocess till ett mycket lägre pris. Vips så har man fått sig en OEM-konkurrent!
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 7 mars 2011 08:49
Dre skrev:
Nu driver ju inte jag det företaget, men besvären med att lägga tillverkning i Kina överdrivs oftast och det är inte särskilt svårt att få saker och ting gjorda bara man är noga och följer upp. Jag tror det finns pengar att göra om man vill. Dessutom behöver man inte resa så långt som till Kina för att hitta bra priser på tillverkning eller ens högkvalificerade uppdrag.

Jag driver inte heller själv detta företag - men känner flera som har förlagt sin tillverkning till Kina och ingen av dessa är egentligen nöjd med hur det fungerar. Så jag tycker nog snarare att det är som så att det överdrivs hur mycket pengar man kan tjäna där borta.
Kan väl också sägas att en del företag idag tillverkar akvariebakgrunder i Kina - men det är stora företag och deras bakgrunder är klart sämre än BTN samt är i handeln inte heller direkt billigare.

Jag kollade också lite upp hur mycket billigare det skulle bli för mig att trycka mina böcker i Kina och konstaterade att det inte skulle vara så billigt att det skulle vara värt det extra besväret
#16 - 7 mars 2011 17:13
Jag kan inte låt bli att bli förundrad över hur någon kan föreslå att flytta ett svenskt fungerande företag till asien. Har tex Dre tänkt på de anställda och deras familjer som drabbas om man bestämmer sig för att flytta tillverkningen. Jag har på nära håll fått uppleva familjer som fått lämna hus och hem pga av nedläggning och flytt.
#17 - 7 mars 2011 17:37
Tja det är lite mer komplicerat än så, men jag känner till argumenten. De bygger på att företag finns och de kan lägga verksamhet var som hellst och lönsamheten har ingen påverkan på om företaget finns eller ej. Konkurrens är något dåligt och då gör vi bäst i att ignorera det och sticka huvudet i sanden och vägra.

Jag tror man måste se det ur ett annat perspektiv. Olika synvinklar:
1) Ideologisk: Om det är bättre att tillverka något i ett visst land så kommer företaget att gynnas av att lägga verksamhet där och totalt kommer fler personer på jorden att kunna ha ett jobb. Det behöver inte vara positivt för en lokal arbetsmarknad.
2) reell: Som ovan men med det tillägget att om företaget går bra så kan det växa och ett växande företag ger fler arbetstillfällen även på den lokala arbetsmarknaden. Det finns en hel del statistik som visar på det. Det gäller inte alla sorts arbeten eller alla situationer, men generellt.

Se bara på att Sverige växer snabbare än något annat EU-land nu och det beror inte på att vi minskar på flytt av verksamhet till lågkostnadsländer. Ej heller tvärtom, men man kan påstå att påverkan är ej avgörande utan att bli inlåst på livstid för dumhet ;-).
#18 - 7 mars 2011 17:39
Jag driver inte heller själv detta företag - men känner flera som har förlagt sin tillverkning till Kina och ingen av dessa är egentligen nöjd med hur det fungerar. Så jag tycker nog snarare att det är som så att det överdrivs hur mycket pengar man kan tjäna där borta.

Kan väl också sägas att en del företag idag tillverkar akvariebakgrunder i Kina - men det är stora företag och deras bakgrunder är klart sämre än BTN samt är i handeln inte heller direkt billigare.

Jag kollade också lite upp hur mycket billigare det skulle bli för mig att trycka mina böcker i Kina och konstaterade att det inte skulle vara så billigt att det skulle vara värt det extra besväret

absolut det gäller givetvis inte alla situationer så man måste hantera det med förnuft, men kan man sina saker och förstår kulturen så finns det möjligheter att få sitt företag att växa snarare än att det går under.

Annons