BTN i Juwel Rio 400???

#1 - 29 september 2007 09:57
Efter mycket karvande har jag äntligen fått bort mitt innerfilter (plastbehållaren) som satt fast silikonerad!!!

Nu till nästa problem...
Har köpt en btn Malawi 150 x 50 som bakgrund. Hur fasen bär jag mig åt för att få ned den i karet när det sitter 2 st stag som är fast ihop byggda med karets övre sarg?? Som jag ser det är det bara att såga av skiten? Men kan det verkligen vara riktigt?

Ett annat problem som jag upptäckt är att bakgrunden inte täcker hela höjden på karet? Höjden är 60 cm och btn= 50 cm!
Hur gör man då?

Någon med erfarenhet av Juwels kar med samma bekymmer? Hur har ni gjort?

Tacksam för snabba svar : )
#2 - 29 september 2007 10:30
Jag har själv ingen erfarenhet av BTN i Juwelkar, men har läst en del om det. Mittstagen är som du säger fasta i sargen, och en ganska korkad lösning får jag säga. Det du kan göra för att få bäst resultat är nog att du tar fram sågen och sågar av staget.
Det kan vara problem att limma dit det igen, och hade jag gjort liknande operation på mitt Juwel skulle jag nog satt dit stag i glas istället fästa i en glaskant som går utmed karet, såsom helglaskar är limmade. Då slipper du även mycket av den skuggning som plaststaget ger i karet.

Att din BTN är för låg gör inte så mycket, utan mät var vattenlinjen går och sätt bakgrunden någon cm över denna linje, och sedan täcker du nederkanten med grus/sand som du ändå har i karet;).
#3 - 29 september 2007 10:47
hur djupt är karet? det borde väl gå att lägga bakgrunden på sidorutan och slajda in den?;p
#4 - 29 september 2007 10:59
Staget till Juvelkar sitter ihop med ramen, så undvik såga av staget. Dela bakgrunden och silikona ihop det i karet, skarven syns knappt. Sedan höj upp btn genom att montera först frigolit i botten ställ sedan bakgrunden på frigoliten limma!
#5 - 29 september 2007 13:32
Jag satte in en BTN i mitt nya Juwel Vison i våras, håller med Pear, dela bakgrunden och INTE staget.
(Har kamrater vars där staget gick av i ett äldre Vision kar, det var ingen rolig erfarenhet! Staget ärbärande i konstruktionen och hindrar frontglaset ifrån att pressas ut av vattentrycket.)

Jag valde att inte såga isär bakgrunden rakt av utan sågade istället längs med en "klippskreva" i mönstret och täckte sedan silikonskarven med sand i samma färg som bakgrunden. Idag ser ingen skarven (utom jag som vet vad jag skall titta efter :)).

Hör av dig om du har frågor. Lycka till!
#6 - 30 september 2007 18:27
Nu har jag sågat isär min Malawi bakgrund :(

Har ställt den på frigolit så som ni föreslog också och nu är den perfekt i höjd :)

Jag tänkte köpa transparent silikon till att limma ihop skarven på bakgrunden. Tror det blir bättre än svart silikon om det skulle läcke lite genom skarven.

Tack för hjälpen allesammans :D
#7 - 9 oktober 2007 10:44
Aj aj aj... :mad:

Nu har jag som sagt gjort som ni förespråkat. d v s delat bakgrunden och limmat ihop den i karet. Jag hade tänkt använda transparent silikon för att hindra att svart silikon skulle synas i skarven. Nu fick jag således inte tag på nån transparent utan fick nöja mig med svart. Dessvärre blev det en riktigt ful skarv som syns ordentligt, fast jag strött i sand i skarven [:(!]

Nån som vet hur känsligt det är med vanlig transparent silikon typ för våtrum & dyl? Jag har sån i garaget och skulle kunna "dutta" lite med fingret i skarven med denna. Sedan på nytt strö på sand? Kanske kan skarven mattas av på så sätt? Vad tror ni?
#8 - 9 oktober 2007 11:20
Akta dig för byggsilikoner mm, dom kan vara giftiga med antimögelmedel mm. Jag skulle enbart hålla mig till akvariesilikon. Kan hade finhackad torv i mina skarvar och sand. Ser konstigt ut i början men tror det blir bättre med tiden, då lite alger mm fastnar på BTN.

Annons