Btn frågor

#1 - 24 januari 2009 17:59
Funderar på att köpa en btn till min kub då bakgrunden, från min vinkel vid datorn, bara reflecterar som en spegel och tycker inte det är så snyggt. Hittade ingen med de exakta måtten men hittade en som är 60*55 så de 5cm som fattas gör väl ingen då gruset går över det.
Kommer bara försöka sätta dit bakgrunden då och inte limma fast den helst då jag inte vill tömma akvariet.
De nyplanterade växtarna som sitter i bakkanten lär ta lite extra stryk från det då jag bara tänkte ta bort dem och gräva bort sanden på baksidan litegrann. Beror förståss på om bakgrunden är så stor att jag kan trycka fast den på nått sätt eller om den blir lös.
Tror ni det skulle funka att göra så? Går det inte att sätta fast den utan att tömma karet lägger jag nog bara undan bakgrunden tills akvariet ska tömmas nån gång.
Och hur blir det med alger på btns? Klarar de av att man skrubbar på dem för att få bort alger eller går de sönder då?
#2 - 24 januari 2009 18:07
Vet inte om de kommer funka utan att fästa den ordentligt, men du kan ju prova.

Jag har btn moduler i mitt kar och de är väldigt snygga.. om man får alger på dem eller om de blir lite skitiga så är de bara att skrubba (jag kör de enkelt utan våld med en diskborste) bort och de är som nya igen.. väldigt bra kvalité.
#3 - 24 januari 2009 18:14
Okej.
http://www.pwss.nu/home.php?cat=673
Kommer antingen bli den som heter 'stone clay' eller den som heter 'stone lime'. Är det bra kvalité på dem?
#4 - 24 januari 2009 18:16
juwel bakgrunder har jag ingen erfarenhet av..
#5 - 24 januari 2009 18:24
Synd.
#6 - 24 januari 2009 19:54
Att bara ställa den fungerar nog inte då de brukar ha en skaplig flytkraft.

ps: det där är inte Back to Nature utan verkar vara Juwel/Gibbon

mvh ljung
#7 - 24 januari 2009 20:09
Jag har kallat alla invändiga bakgrunder som ser naturliknande ut för btn och det är alltså fel? Karet har en 5cm kant upptill så bakgrunden kan inte åka rakt upp om den står emot det. Är den lös kanske det finns risk att den åker framåt och ut från kanten förståss.
#8 - 24 januari 2009 20:12
Zwitta skrev:
Jag har kallat alla invändiga bakgrunder som ser naturliknande ut för btn och det är alltså fel?

Jo blir lite fel just BTN är väll dock de kändaste (och dyraste) men fin kvalite på dem.

Zwitta skrev:
Karet har en 5cm kant upptill så bakgrunden kan inte åka rakt upp om den står emot det. Är den lös kanske det finns risk att den åker framåt och ut från kanten förståss.

Verkar lite vågat måste jag säga men det går ju o räkna på de men silicon är ju verkligen att rekomender.

mvh ljung
#10 - 25 januari 2009 20:30
Har beställt den nu. Vet inte när den kommer så blir väl 1-4 veckor eller nått. Tog den mörkaste och hoppas på att den inte är lika blåaktig som den ser ut på bilden.

Annons