Btn frågor

#1 - 3 mars 2005 14:35
Halloj! satte igår fast min btn i mitt 540 l kar... nu undrar jag; eftersom jag tänkt ha filtermatta bakom karet och så, hur många l/h kan sugas in genom 1 raster? sen undrar jag me hur folk har gjort för snygga lösningar att få tillbaka vattnet framför bakgrunden igen, raster där me?
#2 - 3 mars 2005 14:52
runt 3000L genom ett 70mm hål har jag för mig det var...
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 3 mars 2005 14:55
Hur mycker som kan gå genom ett raster är nästan omöjligt att säga eftersom det ofta hänger på om något skräp täpper till eller inte, men gott och väl 1000 liter kan passera utan problem i alla fall.
Vid utloppet brukar man borra håll och sticka in en slang bakifråm som de gör på deras hemsida www.backtonature.se
#4 - 3 mars 2005 15:10
Jag gjorde en grej som jag faktiskt kan rekommendera, såga upp ett 60mm hål, det kan till och med vara 50mm, tag sedan ett raster, eller som i mitt fall en utskuren botten ur ett durkslag i storleksordningen 80-90mm och fäst den på baksidan av bakgrunden med en tjock sträng av silikon i kanterna, du får på detta sätt en större sil än vad som syns utåt!

Jag testade mitt hål genom att tömma akvariet med en länspump som pumpar 7000L i timmen, det var inget problem för silen att hänga med!
#5 - 3 mars 2005 17:07
tänkte du då att man bara borrar ett hål med slangens diameter och petar ut den då kjell?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 3 mars 2005 17:26
[QUOTE=champ]tänkte du då att man bara borrar ett hål med slangens diameter och petar ut den då kjell?[/QUOTE]
Jepp - så brukar jag göra.
#7 - 3 mars 2005 18:40
hmm syns det väl? ska ha slangar från 3 pumpar isf... Annan fråga, går det bra om vattnet åker mot sidväggen då btn'en är vinklad på de sättet, tänker på ev någe raster eller liknande då..

Annons