BTN eller liknande i mindre akvarium (~100 liter)?

#1 - 10 november 2008 14:43
Hej.

Ska starta ett litet 100l tanganyika snart och håller på och funderar över inredningen.

Undrar om någon har satt in moduler eller annan btn i ett akvarium runt 100 liter och fått det bra. Har någon testat BTN rocky 80X40 cm?
Vill ju inte att det ska ta upp för mycket volym men det vore ju skönt att kunna gömma tekniken.

Har funderat på slimline men då får man ju ändå problem med att gömma tekniken.

Hur har ni löst det? Gärna bilder så man får lite inspiration. ;)

Har funderat på att ha två modulbitar på var sin sida och sedan måla svart i mitten och lyse långt fram i akvariet så att man får den där känslan att akvariet fortsätter, vad tror ni om det?

gurka :)
#2 - 10 november 2008 16:17
I ett så litet kar tror jag det äts upp en hel del plats av bakgrunden, dessutom vete tusan vad som får plats bakom.

Gör filterhörna med slimline, så får du snyggt, men kan ändå dölja det mesta.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 10 november 2008 16:27
Vad är det för mått på bakrutan?
#4 - 10 november 2008 16:36
Vad är det för mått på bakrutan?

Den är 80X40 cm. Såg att det fanns någon btn som hade dessa mått (http://www.backtonature.se/sweden/80x40.html) men är ju så svårt att veta hur mycket volym de tar eftersom det inte står djup på dom eller finns någon "3d" bild.

Hur "djupa" är dom? En juwel rocky kanske skulle vara en ide...

/gurka :)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 10 november 2008 16:51
norsen skrev:
Den är 80X40 cm. Såg att det fanns någon btn som hade dessa mått (http://www.backtonature.se/sweden/80x40.html) men är ju så svårt att veta hur mycket volym de tar eftersom det inte står djup på dom eller finns någon "3d" bild.

Hur "djupa" är dom? En juwel rocky kanske skulle vara en ide...

/gurka :)

Den är ganska bred - som mest 20-22 cm skulle jag tro, i snitt kanske 10 cm.
Ditt akvarium är ju då också uppenbarligen bara 34 cm brett och det är nog väl litet.
Så Slimline funkar nog bättre - hur man gör en snygg filterkammare finns tipps om på många sidor - t.ex. här på BTN-hemsidan http://www.backtonature.se/sweden/tips_slimline.html
Finns en mer noggran beskrivning nånstans på www.ciklider.se
#6 - 10 november 2008 19:16
Jag har oxå ett 100L som jag ska ha bakgrund i. :)
Kan återkomma med hur mitt ser ut då jag ej är hemma för tillfället så kanske vi kan ge varann tips!?
#7 - 11 november 2008 07:27
Jenny054 skrev:
Jag har oxå ett 100L som jag ska ha bakgrund i. :)

Kan återkomma med hur mitt ser ut då jag ej är hemma för tillfället så kanske vi kan ge varann tips!?

Jag gör det, alla tips mottages gärna....
Jag gjorde så här på ett juwel trigon 190 som jag hade en gång i tiden.

Funderar på att göra liknande i det jag ska fixa nu.
Tänkte att man kunde lägga en bit slimline tvärs över ena hörnet, fylla med biobollar och filtermatta och få ett större filter. Jag tycker det ser så tråkigt ut att ha en fyrkantig filtermodul i hörnet, ser så konstgjort ut om man nu kan prata om det i detta sammanhanget. :D
Tror ni det skulle fungera?

gurka :)

Annons