Kul reflektion. På den tiden var det ju jag som sålde och marknadsförde BTN- bakrunderna världen runt -jag hittade också på namnen. Så det var alltså jag som döpte "malawi" och "tanganyika".
När jag så strax efter namnsättningen träffade Ad Konings (med ett tusental dyk bakom sig i Malawi och Tanganyika-sjön) och surrade lite med honom om detta så var hans reflektion. "Jag fattar att ni inte har gjort avgjutningarna i Afrika utan någonstans i Sverige, men det var sjuttsingen att ni hittat klippblock som så starkt påminner om de som finns i resp. sjö - hur kunde ni träffa så rätt".
Ja, jag har ju inte varit i varken Malawi eller Tanganyikasjøn, men utifrån dom bilderna jag har sett har jag fått den uppfattningen att fiskarna lever bland større och mindre klippblock och stenar, men har inte sett några lodrætta klippvæggar... Jag får væl lita på Ad Konings då:D Eller du kanske mutade honom att sæga så... Nejdå, bara et skæmt;):D
Halloj Kjaer!
Dom lever ju inte direkt nära lodräta glasrutor heller... Om man inte har en lodrät klippbakgrund, vad skall man då skapa för bakgrund?
Jag har i och för sig, i mindre kar, haft stenrösen som nästan sträckt sig från framrutans nedre kant till vattenytan mot bakrutan. I ett kar som mitt 960-liters skulle detta dock bli alltför "häftigt" och jag kan inte fundera ut något mer naturtroget och praktiskt än en BTN-bakgrund. Den bakgrunden jag har i mitt kar heter "malawi" och jag kan inte för mitt liv se att den är gjord av plast - den ser förbålt naturtrogen ut, speciellt när man får lite alger på den.
Akvariumet är ju liksom som en utskuren bit av den miljö/biotop man har bestämt sig för och en variant av bakgrund skulle ju kunna tänkas vara en som "täcker" både bottenglaset och bakrutan samtidigt, just för att få bort den "lodräta" känslan. I mitt kar har jag försökt att få en jämn övergång från bottnen till klippformationen bakom.
Jag førstår. Som jag skrev førut gillar jag faktisk klippbakgrunderna och modulerna från BTN. Men jag tycker det ær viktigt att man inte ser karet som klart nær man har stoppat i en bakgrund och/eller några moduler. Det blir allt før opersonligt då...
Annars har jag en idé om att det skulle vara snyggt med någon halvgenomskinlig blå bakgrund i tanga och malawi kar... Måste testa det någon gång:)
Før att yttrycka min åsikt lite kort tycker jag att det kan vara bra med konstgjorda dekorationsmaterial, køpta eller hemlagade om det bidrar till att gøra akvariet mera naturligt:) Men man får se upp så att alla kar inte blir så lika varandra. Skulle bli tråkigt då tycker jag.