BTN Bakgrund till Juwel 450 Vision

#1 - 17 december 2006 14:12
Hej,

Har bestämt mig för att köpa ett Juwel 450 Vision till mina Malawi ciklider. (Går idag i ett 325 liters) Funderar då på bakgrundsalternativ som inte är alltför dyra. Har sett BTN Slim-line i butiken som jag tycker är snygg. Mina frågor och funderingar :

Passar måttet 55 cm höga (Vision lär vara 62 cm-är orolig för att man då kommer att se en ful glipa pga otillräclklig höjd.

Funderar då på 3 st 50 cm bitar. Får då skära till den 3:e delen pga Juwel filtret.
Jag vill gärna täcka filtret, och funderar då på att silikona fast en 20 Cm bit på filter behållaren. Då sticker denna del rakt ut till vänster som en "kuliss" som övarlappar bakgrunden och man lär inte se filtret annat än kanske längst bort från vänster.
Tänker komplettera Juwel filtret med ett Eheim 2028 Pro (som jag idag har i mitt 240 L Sydamerika) Vad sägs om att ha insug o utsug i vänstra hörnet, dvs motsatt där Juwel filtret sitter och täcka för med en BTN bit som sticker ut som en kuliss överlappande bakgrunden från vänster. (Räcker med ett par cm övarlappning för att täcka filter rören.
Kan denna lösning bli snygg eller har någon förslag på någon annan lösning ?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 17 december 2006 14:18
Är det akvariet verkligen 64 högt? I reklamen står det att det är 151x61x64 cm så blir det 590 liter och inte 450 liter. Är det inte som så att rampen är inräknad i höjden?
#3 - 17 december 2006 14:26
Det är 40 brett men ca 60 i mitten på den välvda framrutan
#4 - 17 december 2006 14:27
Hmm, kanske jag var lite för snabb i mina slusatser. Du har nog rätt där Kjell. Kollade precis broschyren och där står 151x61x64 samt 450 Liter. Det kan ju inte stämma om man inte räknar med rampen också.
Kom också att tänka på att i mitt Juwel 240 Liters som i broscyren har 55 cm i höjd men där har jag en BTN Orinocco bakgrund på 47 cm och den passar perfekt.
Den borde m.a.o passa, men vad tror du om min "överlappningstanke" med BTN bitar som sticker ut från sidan (hoppas du förstår vad jag menar) ?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 17 december 2006 16:02
Har du sett monteringsinstruktionen av Slimline på denna sida http://www.riftlakes.com/
#6 - 17 december 2006 16:42
Nej, det hade jag inte. Tusen Tack, helt suverän beskrivning. Precis vad jag är ute efter.
#7 - 17 december 2006 20:09
Jag har också monterat slimline nyligen...om du vill se.
http://www.flickr.com/photos/divateoxid/
#8 - 18 december 2006 10:13
Aquador skrev:
Hej,

Har bestämt mig för att köpa ett Juwel 450 Vision till mina Malawi ciklider. (Går idag i ett 325 liters) Funderar då på bakgrundsalternativ som inte är alltför dyra. Har sett BTN Slim-line i butiken som jag tycker är snygg. Mina frågor och funderingar :

Passar måttet 55 cm höga (Vision lär vara 62 cm-är orolig för att man då kommer att se en ful glipa pga otillräclklig höjd.

Funderar då på 3 st 50 cm bitar. Får då skära till den 3:e delen pga Juwel filtret.

Jag vill gärna täcka filtret, och funderar då på att silikona fast en 20 Cm bit på filter behållaren. Då sticker denna del rakt ut till vänster som en "kuliss" som övarlappar bakgrunden och man lär inte se filtret annat än kanske längst bort från vänster.

Tänker komplettera Juwel filtret med ett Eheim 2028 Pro (som jag idag har i mitt 240 L Sydamerika) Vad sägs om att ha insug o utsug i vänstra hörnet, dvs motsatt där Juwel filtret sitter och täcka för med en BTN bit som sticker ut som en kuliss överlappande bakgrunden från vänster. (Räcker med ett par cm övarlappning för att täcka filter rören.

Kan denna lösning bli snygg eller har någon förslag på någon annan lösning ?

Hej hej...jag tycker absolut att du skall sätta insug och utblåset på vänster sida. Jag har gjort detta efter en del testande och det funkar kanonbra.
Sedan huruvida du skall täcka till rören eller inte har jag ingen aning om, själv tycker jag inte att det stör så himla mycket. Lycka till med köpet!

//Michael N
#9 - 23 december 2006 15:04
Jag har också monterat slimline nyligen...om du vill se.

http://www.flickr.com/photos/divateoxid/

Väldigt snyggt, funderar att köpa en sådan bakgrund till mitt trigon 190.
Är lite orolig för färgen bara, hur röd blir den egentligen?
Är väldigt förtjust i alla rockybakgrunder, trist att slimline inte finns i sådan färg?
Någon som vet om det kommer eller går att få tag på utomlands?

/gurka :)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 23 december 2006 15:24
norsen skrev:
Väldigt snyggt, funderar att köpa en sådan bakgrund till mitt trigon 190.

Är lite orolig för färgen bara, hur röd blir den egentligen?

Är väldigt förtjust i alla rockybakgrunder, trist att slimline inte finns i sådan färg?

Någon som vet om det kommer eller går att få tag på utomlands?

Slimline röd gnejs skiljer sig väl färgmässigt inte så mycket från Rocky.

Slimline tillverkas i två färger - vit kalksten och röd gnejs.
+ en specialfärg som vinst i Zoopets fototävling
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=97005
#11 - 23 december 2006 15:32
Slimline röd gnejs skiljer sig väl färgmässigt inte så mycket från Rocky.

Ok, skönt att höra, har bara sett den på land med egna ögon, var lite orolig att den skulle bli mer tegelröd när man lade den i vattnet.

Annons