Btn

#1 - 24 april 2006 08:27
Köpte ett beggat 200 liters kar med BTN bakgrund till(Rocky).
Nu ska jag montera in det i karet men eftersom jag ska dölja filter och värmare därbak har jag funderingar kring placering, antal och storlek på insug och utblås.

Det följde med ett Tetratec Ex 700 ytterfilter. Vill dock ha lite mera skjuts i vattnet eftersom jag ska ha ciklider. Funderar på att investera i en Eheim Proff 2 för filtrering.

En annan fråga är om jag ska fästa bakgrunden permanent eller ha den lös så att jag kan rengöra bakom?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 24 april 2006 08:38
Du hittar en hel del info på BTNs hemsida www.backtonature.se om montering etc.

Bakgrunden måste silikonas fast - hur mångta pumpar som behövs beror lite på vilka fiskar du skall ha i akvariet
#3 - 24 april 2006 08:40
I denna tråd finns lite bilder på hur jag har monterat min rocky-bakgrund.
http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=51235

Jag har gjort avdelare bakom bakgrunden och i utrymmet mellan har jag fyllt upp men sönderklippta bitar av filtermatta. På ena sidan om filterdelen finns ett eheim kraftpaket på 1200 liter/tim och på andra sidan två silar för insug. Akvariet är på 400 liter.
#4 - 24 april 2006 08:46
Jag tycker inte man måste fästa bakgrunden, om man inte vill ha den som filter. Har kört med 'lös' bakgrund och ytterfilter själv utan problem, dock inte btn men liknande. Det man får räkna med är att fiskar kan komma in bakom bakgrunden.
#5 - 24 april 2006 09:00
Tack för snabba svar!
Har varit in på både http://www.backtonature.se/ och http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=51235, bra info!

Utblåsets hål borrar jag samma diameter som slangen och silikonar fast i bakgrunden. Ungefär tre cm under vattenytan.
Om jag placerar utbåset, låt säga, i vänstra hörnet, var ska jag då lägga insuget/insugen, och i vilken höjd?

Var kan jag köpa rasterna till insugen?

Blir en Eheim Proff 2 för kraftig till ett 190 liters? Jag ska som sagt ha Malavisar där.
#6 - 24 april 2006 09:23
Jag brukar silikona fast en skarfmuff för vp-rör (elrör) genom bakrgrunden för utblåset.
Se här: http://www.riftlakes.com/cichlids/artikel_mp_moduler.html

Sen är det bara att stoppa i slangen från pumpen där i. Strör man sand eller torv i silikonet går det att dölja så att det knappt syns. Avståndet från ovankant på bakrund är svårt att säga generellt. Jag brukar sätta det ganska långt ner och rikta det svagt uppåt för att få bra cirkulation i ytan. Kommer man för nära ytan så blir det ett störande plaskande ljud.
Rasterna brukar finnas i butiker som säljer bakgrunderna.
#7 - 24 april 2006 10:50
Det känns logiskt att placera insuget/en på motstående sida av akvariet, eller..?
Ska de placeras högt eller lågt? Eller spelar det ingen roll?

Det gäller väl att få lämplig cirkulation på vattnet.
#8 - 24 april 2006 11:17
Jag har insug och utblås på motsatta sidor och det funkar bra.
#9 - 24 april 2006 12:30
[quote=Micke]Jag har insug och utblås på motsatta sidor och det funkar bra.[/quote]

Då kör jag på samma sätt.
Sen placerar jag insuget lågt så att det går lättare att dölja.
#10 - 24 april 2006 18:03
[QUOTE=Opus]Jag tycker inte man måste fästa bakgrunden, om man inte vill ha den som filter. Har kört med 'lös' bakgrund och ytterfilter själv utan problem, dock inte btn men liknande. Det man får räkna med är att fiskar kan komma in bakom bakgrunden.[/QUOTE]
En BTN-backgrund har väl typ samma flytkraft som frigolit (har jag fått för mig iaf) så att inte silikona fast den känns som en omöjlighet.
#11 - 24 april 2006 18:40
[quote=heeke]En BTN-backgrund har väl typ samma flytkraft som frigolit (har jag fått för mig iaf) så att inte silikona fast den känns som en omöjlighet.[/quote]

Jag vet inte hur mycket flytkraft dom har men dom är ju riktigt tjocka dom där btn bakgrunderna iaf ;)

Som sagt så har jag inte kört med btn själv men en kompis av mig har en btn bakgrund löst i sitt möbelkar, där han kilade fast den under staget som finns i mitten av karet.

Annons