Vid vita prick har jag doserat med EXIT i 4 dagar med bra resultat..
Det är exit jag använder mig utav nu, det funkar väl, men det tar veckor för mig att få bort det.
Jag har provat JBL punktol 1000
Vet inte om det finns olik punktol men jag har då iaf använt en sort och den funkade inte alls, blev ingen förbättring och fiskarna blev tillslut överprickiga och dog, detta hände i ett annat akvarie som troligtvis smittat av sig till edet stora.
när jag får det så först byter jag vatten och sedan höjer tempen och därefter salta och doserar medicin. Sera och Waterlife Protozin har effektift tagit bort sjukdomen på ca 3-6dagar.
mot maskarna hjälpte detta mina fiskar
http://www.pwss.nu/product.php?productid=5569&cat=861&page=1
dock tog jag veck och avled dom värst drabbade. dessa maskar behöver ingen mellan värddjur utan föder levande ungar som sprids till fisken direkt. när du ser dom ''hänga'' ut så är det då dom föder. så därför sprids dom väldigt snabbt. om jag har fattat allt rätt.
Salta? Men jag har hört att vissa fiskar dör på direkten de kommer i kontakt me salt?
Man kan "hindra" maskspridanet om man tar bort fisken direkt då man ser att det kommer mask. Jag har inte haft mask i det där akvariet sen i somras och även då tog ja bara bort fisken som var sjuk och sen var det lugnt. Det var så fiskaffären sa åt mig att göra.
Och ja du har fattat allt rätt, de föder ägg/ungar som hamnar i vattnet gruset, överallt, som fiskarna sen får i sig. tror det tar ca 30 dagar för yngarna att utveckla sig till en mask som sen föder vidare.