Bryta felströmmande vatten

#1 - 29 maj 2015 13:32
Säkert en riktig newbiefråga men jag har problem med att vattnet från pumparna strömmar fel och flyttar all sand från ena hörnet. Jag har fyllt på sand flera gånger innan jag insåg att det var strömmande vatten och inte någon fisk som flyttade sanden :-)

jag har gjort flera försök att rikta om pumpflödena utan effekt. Det sitter en cirkulationspump på varje kortsida, bakom bakgrunden. På något sätt kolliderar flödena och pressar ner rörelsen i ena hörnet.

Någon som har förslag på åtgärd? Kanske köpa någon vinkel till pumputflödet så jag kan rikta in strömmen i väggen?
#2 - 31 maj 2015 21:51
Hej.

Kollade på dina bilder i din projekt tråd (http://smg.photobucket.com/user/joelwideqvist/media/Akvarium/E6015C76-D055-4B02-BFCF-1920FF984AAD.jpg.html) och jag kan se de 2 hålen med svarta galler i bakgrunden. Ett nere vid botten på vänster sida och 1 uppe på höger sida. är det i dessa som då kör utblåsen från pumparna?

Jag tycker också jag kan se ett svart galler till vänster om mitten bakom växterna. Är det insug eller utblås?
#3 - 4 juni 2015 09:07
Det är inlopp till filtren, det finns två på varje sida. Utloppen sitter på de sidor där bakgrunden viker bakåt, vinkelrätt från fronten sett. Pumparna är vanliga cirkulationspumpar och blåser ut vattnet genom trädgårdsslang så jag har möjlighet att rikta flödena. Vill minnas att det inte var så här från början men nu virvlar sanden bort från det främre vänstra hörnet på en dag eller två. Om man bortser från att det ser fult ut med mattan synlig så blir det ju kontinuerligt mer sand i högra och bakre delen av akvariet...
#4 - 4 juni 2015 20:46
joyride skrev:
Det är inlopp till filtren, det finns två på varje sida. Utloppen sitter på de sidor där bakgrunden viker bakåt, vinkelrätt från fronten sett. Pumparna är vanliga cirkulationspumpar och blåser ut vattnet genom trädgårdsslang så jag har möjlighet att rikta flödena. Vill minnas att det inte var så här från början men nu virvlar sanden bort från det främre vänstra hörnet på en dag eller två. Om man bortser från att det ser fult ut med mattan synlig så blir det ju kontinuerligt mer sand i högra och bakre delen av akvariet...

Prova lite med utblåsen, annars kan en sten eller två (en rot) göra underverk tids nog brukar cirkulationen lugna ner sig när filtret sätter sig lite. Lyxproblem.

Annons