Hur ser "knäckt underkäke" ut?
Har den bara munnen vitt uppspärrad så är det t.ex. tecken på både kvävning och vissa förgiftningar. "Tokryck" är ofta tecken på sjukdom, vanligen är det nåt som kliar eller svider på huden.
När den första kardinaltetran för ca ett halvår sen plötsligt rusade upp mot ytan och simmade sen ner med uppspärrade käkar trodde jag faktiskt att hennes käkar hade låst sig. Så när hon efter ca en vecka inte hade blivit bättre plockade jag upp henne och tillsammans med en kompis försökte jag försiktigt stänga munnen på henne. Det var då som vi upptäckte att underkäket hängde löst.
När jag flera månader senare upptäckte att en till kardinal uppvisade samma sympom berättade morsan som var på besök hos mig att hon hade sett honom bete sig likadant - raketsimning mot ytan.
Därför antar jag att han som fick dödshjälp i förgår också fick samma typ av skada efter liknade beteende.
Kvävning eller förgiftningar tvivlar jag på. Dels för att ingen bland de andra fiskarna inte visar några tecken på besvär och dels för att jag inte har stoppat ner något nytt i akvariet som skulle kunna vara giftigt. Nitrathalterna är ok. Visserligen är det samma akvarium där tbc härjar, men den första olyckan skedde ju för ca ett halvår sen...
Jag har i och för sig haft rätt många fiskar som fått skador i munnen - det har då antingen rört sig om ciklider som slagits eller ätit granbarr (vid matning med mygglarver), eller om fisk som fastnat i håven när jag fångat dem. Det har då vanligen varit tydligt att munnen varit skadad - bitar lösa, eller fullt uppspärrad i dagar, och fisken har inte kunnat äta.
Första gången trodde jag som sagt att hennes käkar hade låst sig, så jag väntade nog en vecka innan jag till slut bestämde mig för att göra nånting åt det. Precis som du säger kan de inte äta. Men grejen är att jag inte matat med något annat än flingfodret och ibland frysmat.
Jag har aldrig sett någon neon eller kardinal skada sig genom att bara simma in i något.
Jag tycker också att det är väldigt märkligt.
fifi: Jodå jag har flytväxter, dock inte över hela vattnytan.