Brunt vatten, ska jag fylla på mer???

#1 - 3 juli 2006 17:30
Jag håller på att fylla mitt nya 200L, men vattnet är mycket brunt och grumligt. Man kan inte se igenom akvariet från kortsida till kortsida. Jag tror att det beror på den svarta lavasanden som jag har i botten. Jag har rengjort den så gott jag kan, men vet inte vad jag ska göra nu. Har fyllt akvariet till hälften, men ska jag vänta tills skiten sätter sig eller ska jag fylla upp med vatten så att grumlet "späds ut"?
#2 - 3 juli 2006 19:42
Jag har nyligen startat ett akvarium med lavasand, och det var ordentligt grumligt när jag fyllt det. Jag satte i två extrafilter jag hade liggande packade med filtervadd och lät dem gå ett par dagar. Då var vattnet klart (och när jag plockade ut vadden var den helt grå-röd-svart). Troligen lägger det sig av sig själv bara man väntar lite, men mitt tålamod är alldeles för kort...
#3 - 3 juli 2006 19:56
ok, då är ja inte ensam iaf...
Jag har bara innerfilter för tillfället, och det går inte att sätta in vadd, bara den medföljande "patronen". Har ni andra ideer eller ska jag vänta ut det?
#4 - 3 juli 2006 20:08
Jag hade också innerfilter. I det ena (fluval 4) la jag vadd runt filterpatronen vid insugshålen, det andra (fluval 1+) tog jag ut patronen ur, la en bit filtermatta närmast maskineriet och fyllde resten med vadd.
Om du tänker vänta ut det skulle jag inte tro att du vinner något på att bara fylla det till hälften.
#5 - 3 juli 2006 20:48
ok, tack för tipsen, låter vettigt.
Om det inte fixar sig lär ni få höra av mig igen hehe...
#6 - 4 juli 2006 08:50
Du kan ju prova med aktivt kol också i kombination med dagliga vattenbyten.
#7 - 4 juli 2006 10:15
mm, skulle kunna prova det men har det inte tillgängligt just nu. Vattnet är inte grumligt längre, men vattnet är extremt brunt, som öl ungefär. Satte in filtervadd nyss, men vet inte om det kommer att hjälpa. Tror ni att aquaclear hjälper mot sånt?
#8 - 4 juli 2006 11:02
Vet inte, efter allt prat om öl tappade jag förmågan till nya intryck.

En Guinness skulle sitta fint nu, aaarghh
#9 - 4 juli 2006 11:23
Låter som det är en rot som färgar vattnet
Thomas
#10 - 4 juli 2006 17:36
Det var nog sanden som färgade för när jag rotade runt så steg det moln av brunt grummel. Men jag bytte vatten och tillämpade tipset ovan om vadd, och nu ser vattnet glasklart ut i princip.
Tack för hjälpen!

Annons