Brunt vatten - går knappt se!

#1 - 29 mars 2008 15:11
Jag hade i alkottar tidigare idag, eftet ungefär en timme var vattnet så brunt att det knappt gick att se in i det, tog genast ur kottarna och bytte typ 15-20% av vattnet.
Kommer filtret att göra vattnet rent igen?
Hur kommer filtret att påverkas av vattnet nu? kommer jag behöva göra rent filtret eller något?
#2 - 29 mars 2008 15:28
Jag tror att aktivt kol tar bort brunfärgningen, men annars är det vattenbyten som gäller om du vill ha klart vatten...;) Rensa inte filtret! Det gör du bara när flowet är kraftigt nedsatt.
Enda problemet kan vara om pH´t har blivit för lågt då kan nitrifikationsbakterierna ha dött.
Jag tycker du ska mäta ditt pH.
#3 - 29 mars 2008 15:29
Nja, snarare så får vattenbytena göra vattnet ljust igen. Alkottar brukar man använda för att sänka pHt. Vid mycket lågt pH kan bakterierna i karet få fnatt, men i ditt fall tror jag mer på att byta lite vatten i omgångar.
//Camilla
#4 - 29 mars 2008 15:34
Vad är aktivt kol?
#5 - 29 mars 2008 15:37
pH är 7-7,5 ungefär.
#6 - 29 mars 2008 15:47
Aktivt kol renar vattet på div. ämnen och även färg. Bra att använda efter tex medicinering i karet för att ta bort resterna av medicinen. Dock skall man inte låte det ligga i i flera veckor/månader då det blir mättat och släpper tillbaka skiten den samlat ihop i stor dos. Finns att köpa på zooaffärer. pH't är ok.
//Camilla
#7 - 29 mars 2008 16:28
Aktivt kol går hårt åt växterna också eftersom det tar bort alla ämnen, även näringsämnen.. ;)

Samla ihop kottarna först och främst... Sen byt vatten som vanligt så är det snart som det ska igen.. tycker jag iaf...
Men som sagts ovan, håll koll på ph.. [:-174]
#8 - 29 mars 2008 17:17
Katharina skrev:
Aktivt kol går hårt åt växterna också eftersom det tar bort alla ämnen, även näringsämnen.. ;)

Samla ihop kottarna först och främst... Sen byt vatten som vanligt så är det snart som det ska igen.. tycker jag iaf...

Men som sagts ovan, håll koll på ph.. [:-174]

Hur ser aktivt kol ut? som grillkol?
#9 - 29 mars 2008 17:50
Ja, det är svart, men inte samma som grillkol. http://sv.wikipedia.org/wiki/Aktivt_kol
//Camilla
#10 - 29 mars 2008 19:12
Temeraire - i en tidigare tråd fick du rådet att inte mixtra med vattenvärdena innan ditt kar blivit biologiskt stabilt. Ditt pH är inte farligt för dinna fiskar - men om du börjar med att mixtra med vattnet innan karet har stabiliserat sig så får du sådana här effekter och du bidrar med att skapa en farlig situation för fiskarna. Låt karet gå i några månader innan du börjar med att mixtra - den pH sänkning du får av alkottarna går på ditt KH och att hålla detta stabilt kring 4 nu i inkörningsfasen är mycket viktigare än att sänka pH.

MVH Lasse

Annons