brunt slem på havsstenar

#1 - 4 december 2009 14:48
Tjosan!

Jag har skaffat havsstenar från öland och lagt ner i akvariumet. Nu efter ca 2 veckor så börjar jag se ett brunt slem på stenarna, och min kompis stenar likaså. Det började på sandtenarna, men sitter nu även på de andra stenarna. Det är brunt och slemmigt och går att torka av hjälpligt med en handduk. Kan detta vara kiselalger?

Jag sköljde bara stenarna, jag kokade de aldrig.

Erik
#2 - 4 december 2009 15:53
Har du nån bild på stenarna? Lättare då :)
#3 - 4 december 2009 16:06
Är akvariet nystartat?
#4 - 4 december 2009 18:39
Kiselalger eller kanske cyanobakterier.
#5 - 4 december 2009 20:07
DAHLBERG skrev:
Har du nån bild på stenarna? Lättare då :)

Jadå, det har jag här:

http://img269.imageshack.us/img269/2904/dsc02312c.jpg
http://img193.imageshack.us/img193/8136/dsc02307c.jpg

Det syns knappt på den första bilden, menmen
ansjo skrev:
Är akvariet nystartat?

Jag startade det den 16 Okt. 2009, det räknas väl inte som nystartat då?
Azur skrev:
Kiselalger eller kanske cyanobakterier.

Hur ser Cyanobakterier ut? Är de bruna?
#6 - 4 december 2009 20:12
Tror inte att det är cyano, isf kisel. Men så farligt är det inte ;) Lät som att det var jordens undergång :D
#7 - 4 december 2009 21:08
DAHLBERG skrev:
Tror inte att det är cyano, isf kisel. Men så farligt är det inte ;) Lät som att det var jordens undergång :D

Jo, jag har kollat lite på cyano, och kommit fram til att det måste vara kisel.

Jaså? Nej, det är det inte. Jag undrade bara för att veta hur jag ska behandla det. Det får bli någon ful gul-vit mal , L144 tror jag det var... Jaja, jag ska låta det vara osagt.

Erik
#8 - 4 december 2009 21:08
Små mängder med kiselalger:).
#9 - 4 december 2009 21:14
ansjo skrev:
Små mängder med kiselalger:).

Ja, 2-0 till Si-algerna.

En Guldancistrus L144A blir det. Den ska tydligen asa sig runt i hela akvariumet och äta lite alger, men mest så tar den loss algerna så att de fastnar i filtret. Den informationen fick jag av zoobutiken. Hur många bör jag ha i ett 100L kar?
#10 - 4 december 2009 21:20
Ett par kan vara kul, om du ser könsskillnaden på dem.
Jag tror nog att du fått lite fel info, Ancistrus äter dessa alger med stor aptit och det kommer att gå fort att bli av med de små mängderna du hade:).
Se till att du stödmatar dem sedan med grönsaker och algtabletter.
#11 - 4 december 2009 21:39
ansjo skrev:
Ett par kan vara kul, om du ser könsskillnaden på dem.

Jag tror nog att du fått lite fel info, Ancistrus äter dessa alger med stor aptit och det kommer att gå fort att bli av med de små mängderna du hade:).

Se till att du stödmatar dem sedan med grönsaker och algtabletter.

Okej, men det är nog inte helt fel ändå. Min komis köpte en sådan rackare, och när han rengör pumpen så är det fullt med alger i den. Å andra sidan har han jättemycket kiselalger, men det börjar lägga sig nu.

Lite grönsaker får jag väl fixa då. Gurka, squash, sallad å sånt är helt OK va?

Tack
erik
#12 - 4 december 2009 23:51
Det är inte kiselalger som är i pumpen utan något som kallas mulm, eller skit på ren Svenska. Det är avfall från fiskar, mat och växter som sedan bryts ner med hjälp av bakterier och har man god fantasi kanske man kan förväxla det med kiselalger.

Zuccini, broccoli, gurka och squash är väl de vanligaste grönsakerna som man ger malarna, och mina malars favorit av dessa är förvälld broccoli:).
#13 - 5 december 2009 09:19
ansjo skrev:
Det är inte kiselalger som är i pumpen utan något som kallas mulm, eller skit på ren Svenska. Det är avfall från fiskar, mat och växter som sedan bryts ner med hjälp av bakterier och har man god fantasi kanske man kan förväxla det med kiselalger.

Zuccini, broccoli, gurka och squash är väl de vanligaste grönsakerna som man ger malarna, och mina malars favorit av dessa är förvälld broccoli:).

Men detta "mulmmet" i hans pump (ja, det är jag som sköter hans akvarium mest...) blev mer efteratt han(jag) introducerade malen. Självklart fanns det en del mulm i pumpen innan. Jag rengör hans filter relativt ofta, på grund av dess storlek. Det är en filterkub av skum på 3x3x4 cm... Och sedan en kolfilterpatron ovanpå. Det fungerar inte bra som biologiskt filter, för det sätts bara igen av mulm. Jag/han har testat med nitrivec enl. förp. Men det hjälpte inte nämnvärt mycket. Jag tänkte att man skulle kunna byta ut den filterkuben mot PPI10 filter och skära till den så den passar bätte, och ersätta kolpatronen med filtermakaroner.

Det blev lite OT menmen...

Det är helt klart kiselalger i både mitt och hans akvarium. När jag försökte göra pumpen mer fiskvänlig (genom att klä den med aluminiumnät) Och fästet för doppvärmaren var brunt och slemmigt. Tomten likaså. Men det är inget att gråta floder för.

Tack
Erik

Annons