Det är inte kiselalger som är i pumpen utan något som kallas mulm, eller skit på ren Svenska. Det är avfall från fiskar, mat och växter som sedan bryts ner med hjälp av bakterier och har man god fantasi kanske man kan förväxla det med kiselalger.
Zuccini, broccoli, gurka och squash är väl de vanligaste grönsakerna som man ger malarna, och mina malars favorit av dessa är förvälld broccoli:).
Men detta "mulmmet" i hans pump (ja, det är jag som sköter hans akvarium mest...) blev mer efteratt han(jag) introducerade malen. Självklart fanns det en del mulm i pumpen innan. Jag rengör hans filter relativt ofta, på grund av dess storlek. Det är en filterkub av skum på 3x3x4 cm... Och sedan en kolfilterpatron ovanpå. Det fungerar inte bra som biologiskt filter, för det sätts bara igen av mulm. Jag/han har testat med nitrivec enl. förp. Men det hjälpte inte nämnvärt mycket. Jag tänkte att man skulle kunna byta ut den filterkuben mot PPI10 filter och skära till den så den passar bätte, och ersätta kolpatronen med filtermakaroner.
Det blev lite OT menmen...
Det är helt klart kiselalger i både mitt och hans akvarium. När jag försökte göra pumpen mer fiskvänlig (genom att klä den med aluminiumnät) Och fästet för doppvärmaren var brunt och slemmigt. Tomten likaså. Men det är inget att gråta floder för.
Tack
Erik