Brunt pulver (alger?)

#1 - 13 september 2007 09:15
Hej har ett akvarie på 92 L som varit igång cirka 6 veckor, byter 25% av vattnet en gång i veckan, har 5 små fiskar i akvariet, det bildas någon sorts brunt damm, det sätter sig på bakre glaset på växter och stenar, pillar man på det blir det som ett brunt pulver som virvlar runt i vattnet, någon som vet vad detta är och hur man blir av med det? har två 15 w lysrör med dagsljus som är på 11 timmar/dygn har även tillsatt acuasafe och algumin för att få bättre vatten och förhindra algbildning, förslag?
#2 - 13 september 2007 09:21
Hej mrdiesel! Välkommen till forumet!:)
Det verkar på din beskrivning som det smuts/slam som bildas naturligt i karet. Hur har du det med filtrering i karet?
Jag kan ibland se lite sånt där brunt partikeljox i mitt discuskar - det lägger sig på en del växtblad - och jag suger bara upp det när jag byter vatten!

My two cents!
#3 - 13 september 2007 10:12
@mrdiesel: det låter som kiselalger. De har ofta blomning i nystartade akvarier. Dessutom har du mycket svagt ljus, vilket de gillar (eller, mer korrekt, de klarar bättre än grönalger).
#4 - 13 september 2007 11:53
Azur skrev:
@mrdiesel: det låter som kiselalger. De har ofta blomning i nystartade akvarier. Dessutom har du mycket svagt ljus, vilket de gillar (eller, mer korrekt, de klarar bättre än grönalger).

Intressant, Azur! Jag skall inte ta upp spejs i denna tråden, men vill fråga dig om de bruna kiselalgerna är uniforma, alltså att alla partiklarna är lika stora och därför uppträder nästan som ett damm när det virvlas upp?

Det jag lite då och då ser i mitt kar, och som jag instinktivt fick för mig att mrdiesel kanske också hade i sitt kar, är ju det där bruna slammet som bildas i karet och som i lite stillastående vatten, speciellt i hörnen och under växter, kan samla ihop sig. :)
#5 - 13 september 2007 21:34
ok kiselalger, hur blir man av med dessa då?
#6 - 13 september 2007 21:44
Varje individuell kiselalg är bara 0.1 mm eller så, så gemensamt bildar de som ett damm. Vid mycket gynnsamma betingelser kan de bilda tjockare mattor, men ofta ser man just det här dammet.

Det finns rätt mycket om kiselalger här på zoopet, gör ett forumsök så hittar ni mycket information.
Bilagor:
#7 - 13 september 2007 22:21
Thanx, Azur! Det är bara lite gôtt brunt vanligt slam jag ser lite då och då i mitt kar - som jag suger upp med häverten!
Hoppas mrdiesel får bukt med brunalgerna!:)

Annons