Brunt grums

#1 - 11 december 2003 20:32
Av någon anledning har det dykt upp en massa brunt grums i mitt akvarie och det blir bara värre och värre. Akvariet har varit i gång länge och har väl inkörda filter och så, visserligen med svåra trådalgproblem de senaste månaderna. Men nu ser det ut som om någon tvättat filtren direkt i akvariet. En diskus blev svårt sjuk häromdagen så någonting är väldigt fel. -En massa brunt grums som flyger omkring och lägger sig överallt. Någon som vet vad det är? Rost kanske?

Peter
#2 - 11 december 2003 20:50
Hej!

Du har möjligtvis inte lagt i nyainköpta mangroverötter? I så fall kan det vara orsaken till allt detta bruna, mina rötter har under flera veckor avsöndrat bruna små flisor (trots att jag tvättat dem innan)som jag oxså trodde var bruna alger.

//Veronica
#3 - 11 december 2003 20:53
Nej, de har varit i över ett år nu, men grumset liknar verkligen det som brukar "trilla av" från rötterna.

Peter
#4 - 11 december 2003 20:58
Hmmm....har ingen aning om vad det kan vara i så fall, det är ju knappast troligt att dina rötter plötsligt har börjat fälla efter så lång tid, kanske någon annan här som vet?

//Veronica
#5 - 11 december 2003 22:57
Jag har också såna konstiga trådar på mina växter (och de verkar inte må bra av det), är det verkligen rötterna som gör att det blir såna trådar och brunt grums som flyger omkring i akvariet?
Men det är ju konstigt om du har haft igång det i 1 år.
Du kanske har för litet filter.
Vissa algätare bjasar mycket, om det nu kan vara bajs?
#6 - 12 december 2003 00:14
Hur ofta gör du delvattenbyten och hur mycket? Rengöring av filter?
#7 - 12 december 2003 06:43
Trådalgerna skapas dock inte av rötterna. Det bruna "grumset", lägger sig det på bottnen, och virvlar upp när en växt simmar över det? I så fall är det nog enbart skit och överbliven, förmultnad mat, så för att få bort det, ska du byta vatten 1 ggr i veckan, i fall du inte redan gör det...
Vid varje vattenbyte ska du använda en hävert och dra den sakta över bottnen, så att allt som virvlar upp suks upp i häverten!

Mvh Malawi´n
#8 - 12 december 2003 06:51
Malawi´n, vafan har du för växter i ditt akvarium igentligen =P

"Det bruna "grumset", lägger sig det på bottnen, och virvlar upp när en växt simmar över det?"
#9 - 12 december 2003 07:42
Härligt när ett gäng nybörjare försöker lösa ett problem som en erfaren akvarist ställer för att han inte har svaret på det. Jag kommer också här med en amatörmässig gissning: När ett välfungerande filter börjar få behov av att rengöras så är det inte alltid cirkulationen minskar. I vissa fall så släpper nerbrutit material och följer med ut i tanken med följden att filtret aldrig riktigt sätter igen. Detta redan nerbrytna material kan se ut som små träflisor. Jag skulle gissa att en försiktig filtertvätt i alla fall inte skull skada ditt kar just nu. Berätta vad du har för filter, filtermaterial och rebgörningsrutiner. Mät gärna nitrat i karet också. Har du växter? göder du? Om diskusen är allmänt hängiga och ett vattenbyte inte hjälper så brukar försiktig filtertvätt sätta igång dom.
MVH
Magnus
#10 - 12 december 2003 12:15
Tropfrog, visst är det underbart! Fast med tanke på hur problemen och katastroferna bytt om varandra sedan jag bytte till MH-belysning i sommras så känner jag mig nästan som en komplett nybörjare...

Jag har haft som "tradition" att rengöra filtren på nyårsdagen. Kanske jag skulle göra det lite tidigare denna gång. Förra gången hade de inte riktigt gått ett helt år men då var det slöseri med tid, för de var inte särskilt smutsiga. Jag har nämligen ett rejält mekaniskt filter vid insuget som jag rengör varje vecka.

>"Har du växter? göder du?"

Ja, karet är proppfullt, rensade dock ur en hel del för att kunna få bort en del av grumset. Göder med alla PMDD-komponenter + Kalcium.

Peter
#11 - 12 december 2003 12:30
Det låter som om akvariet är övergött...
#12 - 12 december 2003 13:19
Jag hade exakt samma problem i ett av mina kar. Det var som en massa brun lös skit flyger runt och sätter sig på allt i karet. Det räckte med att nudda en växt så dammade den något enormt. Detta kom i samband med att jag började experimentera med bottengödning i form av Sera Florenette A-tabletter. Jag slutade med bottengödningen och bytte från Aqua-Glo till Sun-Glo så försvann det.
#13 - 12 december 2003 13:43
Jag har också fått en massa brunt "damm" som lägger sig på alla växter...
Inte speciellt snyggt.
Hade det problemet i mitt förra kar också, men då började det när akvariet hade varit igång nästan ett år.
Mitt nuvarande akvarium har bara varit igång i ca tre månader.
Har också funderat mycket över vad det kan vara.
Det är nog inte bottengödning i mitt fall... Visserligen har jag ett antal JBL:s 7 kulor i sanden ( och dom grumlar ju vattnet om man råkar gräva upp dem ) men det är inte alls samma färg på det dammet. Och dessutom hade jag ingen gödning ( förutom fiskarna då ) alls i mitt förra akvarium...
Det spelar ingen roll hur ofta man torkar av växterna - dammet är tillbaka efter bara några timmar.
Börjar bli lite less på detta nu....
#14 - 12 december 2003 14:54
Har också haft det, jag tror det ligger lite i det Rebecka och Tropfrog skriver. Prova med att öka filtervolymen samt att öka cirkulationen.
#15 - 12 december 2003 15:00
Ursprungligen skickat av petnym

Tropfrog, visst är det underbart! Fast med tanke på hur problemen och katastroferna bytt om varandra sedan jag bytte till MH-belysning i sommras så känner jag mig nästan som en komplett nybörjare...

Peter

Jag bytte ju också till mh, och fick massor av problem med näringsbrister och alger. Nu när jag lyckats stabilisera co2 och göder 1,5 dos pmdd varje dag har jag fått ordning på det. Skulle inte hjälpa mot skit i karet, men det skulle troligtvis få ordning på växterna. Växterna blir hungriga när man har mh.
MVH
Magnus
#16 - 12 december 2003 16:00
Jag kanske ska tillägga att det var alger, förmodligen skapade av för mycket järn eller micronäring.
#17 - 12 december 2003 16:11
jag tror att det har att göra med övergödning..
Jag menar, även ett effektivt ytterfilter behöver väl rengöras oftare än en gång om året?!?!

Jag rengör mitt varannan månad och innerfiltret nån gång i månaden och har perfekta värden och inte en alg.
#18 - 12 december 2003 16:33
Ett optimalt filter behöver aldrig rengöras men så kul ska vi inte ha det. [:)]
#19 - 12 december 2003 21:04
det beror ju på hur stor volymen är...Dagens ytterfilter på 6-7 liter behöver nog lite rensning då och då...
#20 - 12 december 2003 22:46
Blev nyfiken pga denna dikussion och rengjorde det mindre av mina två ytterfilter med ca 7 liter filtermaterial. Det har gått i nästan 1 år. Allt var väldigt missfärgat men inte så farligt skitigt, utom filtervadden möjligen. Som jag faktiskt glömt bort att den fanns i. Men den var inte på långa vägar så skitig som den jag har i mitt innerfilter, så mitt mekaniska förfilter gör visst susen. :-)

Filtret fick lite mer fart efteråt men det berodde nog lika mycket på att jag rengjort impellern som var rätt grumsig.

Peter
#21 - 18 december 2003 22:26
Ha Ha nån som vill köpa <font color="red">Sera Florenette A-tabletter</font id="red">,har osso brunt grums.tack Andreas för dit inlägg, ska genast sluta med dena gödning som e den enda ja har provat. (måste finnas bättre gödnings medel?)
#22 - 19 december 2003 00:14
golv: Topica Master Grow (TMG) finns på exempelvis PWSS och Hjortgatan.
#23 - 30 mars 2004 16:57
Jag har också problem med att nåt slags brunt grums lägger sig på mina växter. Det går ganska lätt att vifta eller borsta bort grumset från växterna men det kommer hela tiden nytt så det är ingen långsiktig lösning. Har en gammal rot och två ancistrus malar som jag börjat misstänka, kanske i en kombination då ancistrusarna gillar att sitta och käka på roten. Tänkte att dom kanske löser upp partiklar från roten eller nåt.

Har bilder som visar hur det ser ut på http://81.172.198.108/

Kan det vara dom oerhört nedskräpande malarna som ligger bakom eller vad är det?
#24 - 30 mars 2004 18:05
molly: Jag är ganska säker på att det där är någon form av Cyanobakterie. Dom går lätt att vifta bort och uppkommer gärna i växtakvarier som har regelbundna vattenbyten och inte göder med extra nitrat via t ex KNO3.
#25 - 30 mars 2004 18:23
Ursprungligen skickat av defdac

molly: Jag är ganska säker på att det där är någon form av Cyanobakterie. Dom går lätt att vifta bort och uppkommer gärna i växtakvarier som har regelbundna vattenbyten och inte göder med extra nitrat via t ex KNO3.

Ser ju verkligen inte ut som cyanobakterier, men det finns alltså många olika former av dom?
Jag byter rätt mycket vatten men samtidigt göder jag med KNO3..

Nåt förslag på hur jag ska göra för att bli kvitt dem?
#26 - 30 mars 2004 18:35
Dom kommer i en hel del olika former. De där gissar jag på är en diatomvariant (kanske Microcystis):
http://www-cyanosite.bio.purdue.edu/images/images.html

Har haft en liknande sida vid sida av dom mer vanliga blågröna som bildar slöjor:
http://194.236.255.117/defblog/pictureAction.do?method=view&id=1400
närbild:
http://194.236.255.117/defblog/pictureAction.do?method=view&id=1399

Kollar man i mikroskop så levde dom ofta sida vid sida i stora kolonier - den trådiga varianten som rör på sig (Oscillatoria) sida vid sida av diatomvarianten.

Jag blev av med dom i samband med att jag började kraftigt dosera fosfat och nitrat (alltid samtidigt) i 1:10 förhållande vilket skjuter in kväve:fosfor-förhållandet i Redfield-ration:
http://www.xs4all.nl/~buddendo/aquarium/redfield_eng.htm
+ att jag varje dag tog en extremt finmaskig håv (brukar vara vita typ damstrumpor) och slog på växterna och håvade upp skiten.
#27 - 30 mars 2004 18:46

Har haft en liknande sida vid sida av dom mer vanliga blågröna som bildar slöjor:

http://194.236.255.117/defblog/pictureAction.do?method=view&id=1400

närbild:

http://194.236.255.117/defblog/pictureAction.do?method=view&id=1399

Det där ser ju verkligen likadant ut! Skönt att äntligen veta vad det är för nånting.

Jag blev av med dom i samband med att jag började kraftigt dosera fosfat och nitrat (alltid samtidigt) i 1:10 förhållande vilket skjuter in kväve:fosfor-förhållandet i Redfield-ration:

http://www.xs4all.nl/~buddendo/aquarium/redfield_eng.htm

+ att jag varje dag tog en extremt finmaskig håv (brukar vara vita typ damstrumpor) och slog på växterna och håvade upp skiten.

Ok, har redan börjat följa ditt råd att dosera kväve och fosfor samtidigt och i 10:1 förhållande och akvariet ser faktiskt ut som det är på rätt väg. Får fortsätta på samma sätt och dessutom manuellt ta bort så mycket som möjligt.

Tusen tack för dina svar defdac, utan dig skulle man famla i mörkret!
#28 - 31 mars 2004 18:28
HJÄLP!!!

Mitt akvarium har börjat bli nedkladdat av något äckligt brunt. Det finns på växterna, botten (bland alla stenarna). Jag har inte sett någon negativ effekt på fiskarna än... sen finns det några gröna långa svajande aljer också. jag har "städat" akvariet och gjort rent filtret. kan någon hjälpa mig och berätta hur jag ska göra för att få bort detta äckliga. MVH Kristin
#29 - 31 mars 2004 18:37
Cyanobakterier igen.

Den korta historien: Akvariet är för rent (från kväveföreningar och kanske även fosfor från fiskskit).

Tips om du är superintresserad av växter: Skaffa KNO3 och KH2PO4

Tips om du inte har några växter och inte känner för att börja dosera pulver med konstiga namn: Vänd ner grumset och slemmet i bottnen och avvakta/ha is i magen. Gör inga vattenbyten och tvätta absolut inte filtermassan. Att tvätta filtermassan ska man iofs aldrig göra - bara försiktigt krama ur den i en hink med gammalt akvarievatten.

Anledningen: Du behöver få upp kväve och fosfor-halterna i ett 10:1 förhållande - vilket du antingen smidigt gör med KNO3 och KH2PO4 eller lustigt nog döda Cyanobakterier kommer hjälpa dig med *i sinom tid* när tillräckligt mycket slem bundit atmosfäriskt kväve och sedimenterats och sedan brutits ner och släppt ut det i organisk form. Att suga ur slemmet och göra ännu frekventare vattenbyten kommer således inte hjälpa dig.
#30 - 28 april 2004 13:40
Nej, det verkar inte gå att få bort denna bruna diatom-variant av cyanobakterie genom att dosera fosfat och nitrat i redfield ration och dammsuga växter. Nu är det dessutom värre än nånsin, finflikiga växter blir helt bruna på nån timme efter man har dammsugit dom med häverten.

Jag har märkt att vattnet är väldigt dimmigt och växterna är lite mindre bruna på morgonen när man tänder akvariet och sen frammåt kvällen är vattnet klarare men växterna mer övervuxna av det bruna. Kan det vara så att cyanobakterierna "släpper taget" när det blir mörkt och sen sätter sig fast igen när det blir just?

Funderar på att göra en 2-3 dagars total mörkläggning och under tiden göra ett par 50%-iga vattenbyten när vattnet är sådär dimmigt. Det borde kanske sparka undan benen på dem.

Svårt att läsa sig till hur man ska bära sig åt då nästan inga verkar ha problem med den här sorten av cyanobakterie. Men samma trix som man använder mot den vanliga sorten av cyanobakterie borde väl fungera nu också? Får jag inte bort cyanobakterierna med mörkläggning kanske man kan använda FungiStop eller dyl?
#31 - 28 april 2004 18:19

Nej, det verkar inte gå att få bort denna bruna diatom-variant av cyanobakterie genom att dosera fosfat och nitrat i redfield ration och dammsuga växter.

Testa att istället för att dammsuga växterna hålla tummen för hävertpåfyllningsslangen och högtrycksduscha allt i akvariet, inklusive inredning/rutor. Upprepa tills det påfyllda vattnet är kristallklart.

Du har för mycket DOC som binder upp fosfatet i organisk form som bara är till nytta till algerna.

Kan det vara så att cyanobakterierna "släpper taget" när det blir mörkt och sen sätter sig fast igen när det blir just?

Japp! Dom brukar dessutom sätta sig fast på bladkanterna som står i strömriktningen. Dvs bladkanterna som möter strömmen blir algbeklädda men inte bakkanten.

Funderar på att göra en 2-3 dagars total mörkläggning och under tiden göra ett par 50%-iga vattenbyten när vattnet är sådär dimmigt. Det borde kanske sparka undan benen på dem.

Japp det är en gammal goding. Se bara till att få bort allt dött organiskt material som kommer vara sedimenterat både överallt i akvariet och i filtret.

Men samma trix som man använder mot den vanliga sorten av cyanobakterie borde väl fungera nu också? Får jag inte bort cyanobakterierna med mörkläggning kanske man kan använda FungiStop eller dyl?

Japp, fast jag märkte skillnad först när jag höjde fosfathalten ganska rejält (och samtidigt sköt upp nitrathalten). Vet dock inte om det var det som tog knäcken på dom eller om det var det faktum att jag började bli ganska nitisk vid vattenbytena och högtryckssprayar rent allt och ser till att flåsa ganska rejält bakom dom där riktigt täta buskagen där man aldrig annars rotar.
#32 - 28 april 2004 19:24
Är det något sådant här vi pratar om eller?
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=96

Taskig bild men den föreställer brunt grums på växterna. Ofta lite ljusbrun i färgen men kunde vara mörkare periodvis.
Jag hade detta elände ett tag efter uppstart men det försvann efter några vattenbyten och i samma veva som började jag dosera KH2PO4 (0,5 ppm).

#33 - 29 april 2004 06:10
Ursprungligen skickat av BluesBoy

Lite svårt att säga. Kanske, men isåfall är det inte speciellt mycket.

Jag får inte ihop det att man ska ha hög fosfathalt när det handlar om cyanobakterier.
#34 - 29 april 2004 06:16

Japp det är en gammal goding. Se bara till att få bort allt dött organiskt material som kommer vara sedimenterat både överallt i akvariet och i filtret.

Ja, problemet verkar ju vara att undvika att cyanobakterierna kommer tillbaka. Hur mycket måste bort för att dom inte ska blomma upp igen? Eller måste man döda allt cyano genom mörkläggning för att vara säker på att dom inte kommer tillbaka.

Det som är sedimenterat, är det dött eller kan lite sedimenterade cyano börja växa igen?
#35 - 29 april 2004 06:26
Jag har en hel del brunt "grums" i mitt SA-kar, men där är orsaken träätande L-malar som far fram som sliprondeller på rötter och kork.
#36 - 29 april 2004 06:56

Precis sådant har jag i mitt akvarium... ( har även "vanlig" blågrön cyano i sanden )
Det är hur fult som helst...
Så fult att jag till och med funderade på att slänga ut hela akvariet igår.
Jag skojar inte, mitt akvarium ser fruktansvärt fult ut just nu....massor av alger på alla växter ( som inte växer ), mest kisel och sånt brunt grums men även några gröna alger som sitter som berg...
Och så det snygga blågröna slemmet över sanden...
Jag trodde aldrig jag skulle säga det här, men jag ger snart upp!
#37 - 29 april 2004 08:44

Jag får inte ihop det att man ska ha hög fosfathalt när det handlar om cyanobakterier.

Nej det går inte ihop om man enbart har hög fosfathalt. Fosfat:Nitrat förhållandet ska vara typ 1:5-1:20. Då får andra alger (men framförallt växterna) övertaget.

Så att enbart höja fosfathalten är alltid bad idea. Man höjer alltid samtidigt nitrathalten i en ca 10 ggr högre dos. Man doserar aldrig fosfat ensamt osv.

Hur mycket måste bort för att dom inte ska blomma upp igen? Eller måste man döda allt cyano genom mörkläggning för att vara säker på att dom inte kommer tillbaka.

Du kan aldrig få bort sporer av alger hur nogrann du än är. Eventuellt genom att köra hela akvariet i en autoklav (inklusive fiskar och växter ;)

Dom blommar inte upp om förhållandena inte rätt. Förhållandena är rätt för Cyanobakterier när kvävehalten är zip.

Således: Mörkläggning och sedan se till att nitrathalten alltid ligger på minst 10 ppm typ.

Det bruna grumset är en specialare som vissa märker försvinner om man ser till att hålla hyffsat hög fosfathalt runt 1-2 ppm.

Jag har en hel del brunt "grums" i mitt SA-kar, men där är orsaken träätande L-malar som far fram som sliprondeller på rötter och kork.

Ja det gäller att hålla ordning och reda på sin grumsklassifisering. Brunt grums är inte alltid brunt grums(tm) ;D Det jag menade: Brunt grums är inte alltid Cyanobakterier.

Växtakvarienissarna läser vidare:

Mycket nedbrytbart material som bildar brunt grums är inte bra i växtakvarier där man vill att nitrat men framförallt fosfatet ska gå till växterna och inte bindas upp och bli i en organisk form som bara alger kan ta upp. Detta märker man om man har en massa brun grums, man doserar fosfat och växterna ändå inte växer. Med bra fosfathalter och i övrigt bra gödning (nitrat, mikro, CO2) så växer nämligen växter extremt mycket. Uteblir den extrema tillväxten trots bra med syrebubbel från växterna och man har brunt grums =&gt; Dags för några vattenbyten med högtrycksmetoden så man får bort så mycket organsiskt material som möjligt. Direkt efter dessa vattenbyten *måste* man se till att dosera bra nivåer över hela spektrat med t ex TMG+KNO3+KH2PO4 och se till att CO2-halten ligger bra.

massor av alger på alla växter ( som inte växer ), mest kisel och sånt brunt grums men även några gröna alger som sitter som berg...

Och så det snygga blågröna slemmet över sanden...

Jag trodde aldrig jag skulle säga det här, men jag ger snart upp!

För att ge dig lite förslag på vad du kan testa/göra behöver vi lite info:

*) Antal lysrörswatt och hur många timmar per dygn dom är påslagna.
*) Kommer det in ljus från fönster i rummet med akvarierna?
*) Är lyset tänt i rummet när akvariet är släckt?
*) Vattenbyten (hur mycket hur ofta?)
*) Vad har du för algätare? (utan algätare är det svårt att få kontroll på alger)
*) Vad använder du för gödning? (utan gödning växer bara alger som inte behöver gödning)
*) Vattenparametrar är alltid tacksamt.

Jag kan gissa mig till att din nitrathalt är mycket låg och att du är förmodligen är duktig med vattenbyten.

En sak är säker: Ger du växterna allt dom vill ha blir dom helt algfria. Låter du även växterna skugga alla algbevuxna partier kommer även dom hålla sig algfria efter skrubbning.
#38 - 29 april 2004 09:04
För att ge dig lite förslag på vad du kan testa/göra behöver vi lite info:

*) Antal lysrörswatt och hur många timmar per dygn dom är påslagna.

*) Kommer det in ljus från fönster i rummet med akvarierna?

*) Är lyset tänt i rummet när akvariet är släckt?

*) Vattenbyten (hur mycket hur ofta?)

*) Vad har du för algätare? (utan algätare är det svårt att få kontroll på alger)

*) Vad använder du för gödning? (utan gödning växer bara alger som inte behöver gödning)

*) Vattenparametrar är alltid tacksamt.

OK, ska försöka ge lite info...
* lysrör 2 X 38 w med reflektor på det främre lysröret för att jag ej ska bländas vid öppnande av lucka ( Juwel ), ca 200 liter vatten.
* tänt 8 timmar
* ibland ( när det är någon i rummet ) är det tänt i rummet efter släckning. På sommaren lyser det tyvärr in i akvariet ca en halvtimme på morgonen.
Ett tag hade jag jag akvariet övertäckt när det inte var tänt, fick betydligt mindre alger på framrutan då men på de övriga algerna verkade det inte ha någon större verkan.
Funderar på att börja med det igen, problemet är bara att det blir så så varmt i akvariet när det är övertäckt....
* vattenbyte i gång i veckan ca 30%
* har gett upp algätare eftersom de bara gnagde trä och skitade ner, är tyvärr lite pedantisk [;)] och har akvariet för att det är fint att titta på ...om det är fult kan jag lika gärna vara utan det ( sorgligt men sant )...
Kan tänka mig några otocinclus eftersom de antagligen inte skitar ner så mycket - de är ju så små... [;)]
Tycker dock att jag redan har fullt i akvariet och är rädd för att det blir för rörigt....
* gödning = TMG ( ca halv dos vid vattenbyte )
* pH ca 6,5 - 7 temp. 26-27 grader

Har endast svärdsplantor av olika slag + några anubias...
Eftersom det ser så hemskt ut i akvariet just nu så funderar jag på att slänga ut växterna och bara ha stenar och rötter.
( Växterna är ju så fula!!! )
Vore dock synd eftersom jag älskar växter...

( ursäkta om jag hoppade in i tråden... )
#39 - 29 april 2004 09:56

ibland ( när det är någon i rummet ) är det tänt i rummet efter släckning. På sommaren lyser det tyvärr in i akvariet ca en halvtimme på morgonen.

Tiden solen lyser på akvariet varierar ganska kraftigt med årstiden. När det är som "värst" på vårkanten så lyser det förmodligen betydligt längre tid än övriga årstider.

Ett tag hade jag jag akvariet övertäckt när det inte var tänt, fick betydligt mindre alger på framrutan då men på de övriga algerna verkade det inte ha någon större verkan.

Det stämmer bra. En del alger sitter kvar väldigt lång tid efter att man rättat eventuella ljusproblem. Dom värsta algerna i denna genre är toffsalgerna - jag planterade en superfet och tät dunge med Hygrophila över en toffsalgsbeklädd sten och toffsalgerna satt kvar tills jag skrubbade bort dom: Efter skrubbningen så orkade dom dock inte komma tillbaks.

Funderar på att börja med det igen, problemet är bara att det blir så så varmt i akvariet när det är övertäckt....

Word. Det är ett stort problem jag brottas med just nu. Jag använder dessutom tjocka filtar över en ramp med 220 watt. Inte bra om dom ligger övertäckta en hel dag.

Plats för tips på övertäckninguppfinningar. Någon form av gardin kanske, men det blir svårt att få snyggt.

* har gett upp algätare eftersom de bara gnagde trä och skitade ner, är tyvärr lite pedantisk [;)] och har akvariet för att det är fint att titta på ...om det är fult kan jag lika gärna vara utan det ( sorgligt men sant )...

Helt sant. Man har inte akvarier för att man ska titta på algodling och fiskskit. Sådana akvarier går fetbort.

Jag gissar dock att du bara testat Ancistrus eller andra "stor-munnade" monster. Testa Siamesiska algätare och Ottocinclus istället: Gärna en hel hög, typ 6-8 av varje. Siamesiska algätare blir lite stora, men då klubbar du dom eller låter klubban gå på akvariemötesauktionen.

Cyanobakterier uppkommer väldigt gärna i pedantiskt skötta akvarier. Det vet jag verkligen av egen erfarenhet.

* gödning = TMG ( ca halv dos vid vattenbyte )

Låter bra. Med pedantiskt skötta akvarier blir det dock lite probbs med kväve- och fosfor-tillgång vilket växter strejkar på direkt. Det är faktiskt inte så jobbigt att fippla med KNO3 och KH2PO4: 7 tsk KNO3 och 4 krm KH2PO4 i en halvliters flaska med vatten - dosera som TMG. Klart.

Eftersom det ser så hemskt ut i akvariet just nu så funderar jag på att slänga ut växterna och bara ha stenar och rötter.

( Växterna är ju så fula!!! )

Vore dock synd eftersom jag älskar växter...

Skaffa KNO3 och KH2PO4 från Hjortgatan helt klart. Dosera som du brukar (halvdos av TMG och lösningen ovan) i ett par veckor. Har växterna inte börjat komma igång och Cyanobakterierna gått tillbaks så kanske jag tillåter dig slänga ut växterna ;)
#40 - 29 april 2004 10:24
Ok...jag gör så här ( så snart jag får råd ):
* Köper en bunt med otocinclus....
* Försöker hitta ett bra sätt att täcka akvariet utan att fiskarna blir kokta...
* Köper KNO3 och KH2PO4 och doserar tillsamman med TMG varje vecka...

Ska även byta ut det bakre lysröret ( urdåligt, nåt daylight standardrör till Juwel ) mot ett Aquarelle som jag även har där fram.
Funderar även på att köpa några mer snabbväxande växter sedan, just nu växer till och med mina anubias bättre än svärdsplantorna...

Jag vill ju ha ett snyggt kar!

Annons