Jag får inte ihop det att man ska ha hög fosfathalt när det handlar om cyanobakterier.
Nej det går inte ihop om man enbart har hög fosfathalt. Fosfat:Nitrat förhållandet ska vara typ 1:5-1:20. Då får andra alger (men framförallt växterna) övertaget.
Så att enbart höja fosfathalten är alltid bad idea. Man höjer alltid samtidigt nitrathalten i en ca 10 ggr högre dos. Man doserar aldrig fosfat ensamt osv.
Hur mycket måste bort för att dom inte ska blomma upp igen? Eller måste man döda allt cyano genom mörkläggning för att vara säker på att dom inte kommer tillbaka.
Du kan aldrig få bort sporer av alger hur nogrann du än är. Eventuellt genom att köra hela akvariet i en autoklav (inklusive fiskar och växter ;)
Dom blommar inte upp om förhållandena inte rätt. Förhållandena är rätt för Cyanobakterier när kvävehalten är zip.
Således: Mörkläggning och sedan se till att nitrathalten alltid ligger på minst 10 ppm typ.
Det bruna grumset är en specialare som vissa märker försvinner om man ser till att hålla hyffsat hög fosfathalt runt 1-2 ppm.
Jag har en hel del brunt "grums" i mitt SA-kar, men där är orsaken träätande L-malar som far fram som sliprondeller på rötter och kork.
Ja det gäller att hålla ordning och reda på sin grumsklassifisering. Brunt grums är inte alltid brunt grums(tm) ;D Det jag menade: Brunt grums är inte alltid Cyanobakterier.
Växtakvarienissarna läser vidare:
Mycket nedbrytbart material som bildar brunt grums är inte bra i växtakvarier där man vill att nitrat men framförallt fosfatet ska gå till växterna och inte bindas upp och bli i en organisk form som bara alger kan ta upp. Detta märker man om man har en massa brun grums, man doserar fosfat och växterna ändå inte växer. Med bra fosfathalter och i övrigt bra gödning (nitrat, mikro, CO2) så växer nämligen växter extremt mycket. Uteblir den extrema tillväxten trots bra med syrebubbel från växterna och man har brunt grums => Dags för några vattenbyten med högtrycksmetoden så man får bort så mycket organsiskt material som möjligt. Direkt efter dessa vattenbyten *måste* man se till att dosera bra nivåer över hela spektrat med t ex TMG+KNO3+KH2PO4 och se till att CO2-halten ligger bra.
massor av alger på alla växter ( som inte växer ), mest kisel och sånt brunt grums men även några gröna alger som sitter som berg...
Och så det snygga blågröna slemmet över sanden...
Jag trodde aldrig jag skulle säga det här, men jag ger snart upp!
För att ge dig lite förslag på vad du kan testa/göra behöver vi lite info:
*) Antal lysrörswatt och hur många timmar per dygn dom är påslagna.
*) Kommer det in ljus från fönster i rummet med akvarierna?
*) Är lyset tänt i rummet när akvariet är släckt?
*) Vattenbyten (hur mycket hur ofta?)
*) Vad har du för algätare? (utan algätare är det svårt att få kontroll på alger)
*) Vad använder du för gödning? (utan gödning växer bara alger som inte behöver gödning)
*) Vattenparametrar är alltid tacksamt.
Jag kan gissa mig till att din nitrathalt är mycket låg och att du är förmodligen är duktig med vattenbyten.
En sak är säker: Ger du växterna allt dom vill ha blir dom helt algfria. Låter du även växterna skugga alla algbevuxna partier kommer även dom hålla sig algfria efter skrubbning.