brunt bös på botten... inga bakterier?

#1 - 4 maj 2012 10:38
vet inte hur ja ska börja...
lite bakrund till "problemet" jag hade ett 100 l kar som jag hade tänkt att byta upp mig till till ett 170 l
men strax innan bytet så fick jag vit prick som jag behandlade 6 fiskar av 20 överlevde...
ca en vecka (då alla kvarlevande fiskar mådde bra) bytte jag kar

gjorde rent sanden ,filtret ,växterna och petade ner nya rötter

tog vatten från ett friskt kar och hällde i ca 40% och i med nytt vatten
med tanke på att jag inte visst om det fanns "bra bakterier" då köpte jag en flaska med "starta upp bakterier" (hoppas ni fattar va ja menar)
hällde i det och i med fisken

alla mår jätte bra...

men jag har en massa brunt på botten och BARA på botten som jag inte blir av med ...
kan det vara så att det är förlite bra bakterier och att ja ska köpa en burk till
eller ska ja inte göra några vattenbyten
eller tvärt om göra mer...

filtret har jag inte gjort rent sen jag startade upp karet ca 1 månad sen

ska försöka att skicka en länk med bild så hoppas jag att ni förstår vad jag menar

http://ladda-upp.se/bilder/icezfxeunumfx/

http://ladda-upp.se/bilder/mjwcrcxkltepj/
#2 - 4 maj 2012 11:11
Försök att rikta om vattenströmmarna så att de blåser bort allt så det hamnar i filtret?
#3 - 4 maj 2012 11:49
det hjälper inte jag har haft filtret liggande oxå i olika höjd...
nu är det stående och det gjorde varken till eller ifrån...

funkar länkarna?
#4 - 4 maj 2012 14:36
Jadå, länkarna funkar. Det är fiskbajs, mm. Det blir gärna så i ett nytt kar, att det samlas, eftersom bakterierna i karet inte är fullt utvuxna ännu. I ett fullgånget kar är det så fullsmockat med bakterier att bajs mm ofta försvinner över natten. Så förhoppningsvis kommer det att fixa sig snart. Gör det inte det, kanske du kunde köpa en liten mindre pump du kör utan filterkorg (dvs en powerhead) som blåser bort det mot filtret.

Bottenlevande fiskar, som t ex corydoras, kuhilålar mm hjälper till med att sönderdela de större partiklarna till mindre, då går nedbrytningen snabbare. Kanske du skulle köpa ett gäng (trevliga firrar i vilket fall som helst :))

Sista lösningen är att slamsuga då och då, vilket många gör vid varje vattenbyte ändå.
#5 - 4 maj 2012 14:41
kul fiskar är pågång =)
och slammsuga gör jag lite mellan vatten byterna

tror du att det kan hjälpas om man hivar i en flaska till men bakterier eller gör det varken till eller från?
#6 - 4 maj 2012 15:15
rudy skrev:
kul fiskar är pågång =)

och slammsuga gör jag lite mellan vatten byterna

tror du att det kan hjälpas om man hivar i en flaska till men bakterier eller gör det varken till eller från?
Det där är fiskbajs och då tänker jag övermatning alt. sugmalar som gnager på rötterna och skiter som hästar och för lite cirkulation!
#7 - 4 maj 2012 16:04
men jag har ju dratt ner på maten.
matar jätte lite varannan dag men jag har ju 2 ancistrusar och en jävla massa rötter...
hur kan man avhjälpa det här då?
pumpen står på max ...
tänker ju inte ta ur rötterna iaf
#8 - 4 maj 2012 19:20
eller vad säjer ni folket som kan nått?
#9 - 4 maj 2012 19:46
rudy skrev:
men jag har ju dratt ner på maten.

matar jätte lite varannan dag men jag har ju 2 ancistrusar och en jävla massa rötter...

hur kan man avhjälpa det här då?

pumpen står på max ...

tänker ju inte ta ur rötterna iaf
Vad har du för pumpkapacitet?
#10 - 4 maj 2012 19:48
fluval 3...
#11 - 4 maj 2012 21:05
rudy skrev:
fluval 3...
Ok! Bra flöde i dem men bara ca 3,6dl filtermaterial. Jag är förespråkare av ordentlig filteryta, ca 1% av vattenvolymen tycker jag är en generellt bra regel (dvs 1L/100L), men 2 av mina kar har omkring 3-5% filteryta. Jag kör dock ett 160Liters med endast ett aquael unifilter 1000 o den har ca 5,5dl filteryta men där går bara ett par stim småtetror och ett stim pansarmalar så belastningen är inte så hög och det funkar väldigt bra. jag har en fluval 3 liggandes i förrådet, jag tycker den lämnar för mycket partiklar och har för liten filteryta genemot flödet.
#12 - 5 maj 2012 01:22
Jens A. skrev:
Jadå, länkarna funkar. Det är fiskbajs, mm. Det blir gärna så i ett nytt kar, att det samlas, eftersom bakterierna i karet inte är fullt utvuxna ännu. I ett fullgånget kar är det så fullsmockat med bakterier att bajs mm ofta försvinner över natten. Så förhoppningsvis kommer det att fixa sig snart. Gör det inte det, kanske du kunde köpa en liten mindre pump du kör utan filterkorg (dvs en powerhead) som blåser bort det mot filtret.

Bottenlevande fiskar, som t ex corydoras, kuhilålar mm hjälper till med att sönderdela de större partiklarna till mindre, då går nedbrytningen snabbare. Kanske du skulle köpa ett gäng (trevliga firrar i vilket fall som helst :))

Sista lösningen är att slamsuga då och då, vilket många gör vid varje vattenbyte ändå.

är du säker på att det är fiskbajs?
Jag tycker det ser ut som lite trä från roten. Troligtvis fisk typ ancistrus som knaprat på roten och varit lite slarviga.
Det är nog inte så mycket att bry sig om och det man inte får upp vid vattenbyten kommer nog at försvinna så småning om.
#13 - 5 maj 2012 01:24
rudy skrev:
vet inte hur ja ska börja...

lite bakrund till "problemet" jag hade ett 100 l kar som jag hade tänkt att byta upp mig till till ett 170 l

men strax innan bytet så fick jag vit prick som jag behandlade 6 fiskar av 20 överlevde...

ca en vecka (då alla kvarlevande fiskar mådde bra) bytte jag kar

gjorde rent sanden ,filtret ,växterna och petade ner nya rötter

tog vatten från ett friskt kar och hällde i ca 40% och i med nytt vatten

med tanke på att jag inte visst om det fanns "bra bakterier" då köpte jag en flaska med "starta upp bakterier" (hoppas ni fattar va ja menar)

hällde i det och i med fisken

alla mår jätte bra...

men jag har en massa brunt på botten och BARA på botten som jag inte blir av med ...

kan det vara så att det är förlite bra bakterier och att ja ska köpa en burk till

eller ska ja inte göra några vattenbyten

eller tvärt om göra mer...

filtret har jag inte gjort rent sen jag startade upp karet ca 1 månad sen

ska försöka att skicka en länk med bild så hoppas jag att ni förstår vad jag menar

http://ladda-upp.se/bilder/icezfxeunumfx/

http://ladda-upp.se/bilder/mjwcrcxkltepj/

Fråga: Behandlade du 6 av dina fiskar i ett separat akvarium? Med vita prick skall du behandla akvariet och inte fisken i annat fall finns det cystor och sporer kvar i akvariet.
#14 - 5 maj 2012 07:01
ja fisken blev behandlad i 100l karet sen så städade jag ur det när vi bestämde oss att det barmhärtigaste va att ha ihjäl fisken
så dom stackars lyckttetrorna som hade överlevt fick gå kvar i 100l med den mesta av sanden tvättad och filter och typ 60% vattenbyte

så där fick dom gå i en vecka tills vi såg att det inte skulle komma tillbax och att fiskarna förblev friska

det kan ju vara en grej med att jag tror att det är nått fel med bakterier( eller vad det nu kan vara) var ju att trots att det va 6 fiskar i ett 100l kar med en fluval 3 så blev den ändå massa brunt på botten som inte försvann och då hade ja filtret liggande
#15 - 5 maj 2012 07:11
tänkte slänga in en bild om det blir lättare att få en helhet på det hela
fiskbeståndet är
6 lyckt tetror
7 koppar tetror
1 eldstjärt och
2 ancictrusar

http://ladda-upp.se/bilder/taelqoannjthxt/
#16 - 5 maj 2012 14:29
Du får ut mer effekt från filtret om du tar bort munstycket på utblåset;)
#17 - 5 maj 2012 15:15
:D fixat
fast det är ju inte det som är problemet :p

om inte nån kommer med en ide så knatar jag ner till affärn och köper en flaska "starta upp " så får vi se vad som händer ...
för bajs är det inte... det är jag 100 % på att jag är 70% på
för "dammsuger "jag botten och inte matar fisken är det ju där igen efter bara några timmar [:-5]
#18 - 17 maj 2012 15:30
ja gjorde rent filtret och väntade med att byta vatten på ett tag och nu verkar det ha fixat sig

Annons