brunt av rot

#1 - 5 januari 2010 18:45
Hej, införskaffade igår en ny rot till karet.
Jag la den i blöt i en dryg halvtimma och ruskade om den emellanåt, sedan åkte den i karet. Idag när jag kom hem var det oväntat brunt i vattnet om man säger så =/
Finns det något jag kan göra eller är det bara till att härda ut ett par dagar och låta filtret göra sitt? VB brukar jag göra lör-sön någon gång. Det känns ju inte riktigt som att att ett filter tar bort sådan missfärgning..
Jag har ett hemmapulat elrör/filter ca 3L (kar på 222L).

Tacksam för tips!
#2 - 5 januari 2010 18:53
Jag hade mina rötter i blötläggning i 2-3 dygn.... Jag kokade dem i omgångar också... Då blev det inte brunt...
#3 - 5 januari 2010 18:54
Kolla också Ph-värdet då rötter tydligen kan göra vattnet surt(?)
#4 - 5 januari 2010 18:54
Måste man blötlägga nya rötter man köpt på affären alltså? Köpte en red moore-rot häromdagen, och hade hoppats på att kunna lägga i den direkt.
#5 - 5 januari 2010 18:54
Jo nästa gång vet jag bättre, men det hjälper ju liksom inte mig när den legat i ett dygn nu och "brunat av sig" :)

redigerat: oj några snabba medans jag skrev. Ska införskaffa mig ett Ph test om tillfälle ges de närmsta dagarna, fast troligtvis håller jag bara tummarna.
#6 - 5 januari 2010 18:58
Det bruna är inte farligt så vitt jag vet.. ser bara tråkigt ut om man inte gillar det.

Det kan vara svårt att få rötterna på plats om de inte legat i blöt... De flyter ofta väldigt bra. ;)
#7 - 5 januari 2010 19:02
Mysgrisen skrev:
Måste man blötlägga nya rötter man köpt på affären alltså? Köpte en red moore-rot häromdagen, och hade hoppats på att kunna lägga i den direkt.

Nä men skölj av den noga, fast du får räkna med att den kommer att flyta i några veckor (kul va!) :D
#8 - 5 januari 2010 19:03
sjunker roten snabbt eller på en gång så kan man dra slutsatsen att det är ett ganska tätt träslag (hög idensitet) och då färgar den oftast mer.
ALLT trä färgar vattnet men det är olika mycket.

Rötter påverkar PH. men inte farligt mycket.
Det bruna är inte farligt, men vissa gillar inte piss färgen (tycker själv att den är ganska mysig)
men ibland kan det bildas vitt slemm på rötterna efter ett par dagar och så som jag har fattat det så är det bakterier. oftast inte farligt men man kan ha otur, det bästa är då att ta upp roten och skrubba av den.

Filtret kommer att fånga upp det bruna vattnet men det kommer ta tid, merparten av det bruna kommer att fiskas upp med dina vattenbyten, roten kommer alltid att laka ur men det blir mindre och mindre. dom första veckorna/månaderna är det värst sen märks det inte speciellt mycket.
#9 - 5 januari 2010 19:06
rödtoppen skrev:
Nä men skölj av den noga, fast du får räkna med att den kommer att flyta i några veckor (kul va!) :D

Hihi.

Ska dra igång ett helt nytt kar, så jag har massor med frågor känns det som!
#10 - 5 januari 2010 19:07
Ja den sjönk riktigt bra så tät var den nog. Men ok då vet jag att det inte verkar finnas några knep i alla fall, tack ska ni ha :)
#11 - 5 januari 2010 19:13
Mysgrisen skrev:
Hihi.

Ska dra igång ett helt nytt kar, så jag har massor med frågor känns det som!

Då är det här rätt ställe, här finns det VÄLDIGT många som kan MYCKET!:D

(Jag svarar bara på sånt jag själv provat, typ rötter.. ;) )
#12 - 5 januari 2010 19:21
danne0301 skrev:
Ja den sjönk riktigt bra så tät var den nog. Men ok då vet jag att det inte verkar finnas några knep i alla fall, tack ska ni ha :)

Du kan ju blötlägga den i en anna hink så slipper du skitet i ditt akvarium. koka den funkar också till viss del.
Brukar aldrig koka rötter. slänger bara i dom och låter dom sjunka, det bruna som kommer byts ut vitt vattenbyten.

Annons