Brunnsålen *Mitt i Naturen*

#1 - 10 april 2008 19:00
Vilka såg repotaget om den 150 år gamla brunnsålen som visades i tv programmet Mitt i Naturen? :D

Det verkade så intressant och jag lärde mig en hel del nytt om denna fisk ^^ visste t.ex inte att dom reser 700mil. Trodde att det var en vanlig svensk insjö fisk.

Men trots allt så fick man se ålen efter alla spännande försök :D är själv sugen på att ha en nu xD
#2 - 10 april 2008 23:18
Här är klippet http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1106210

Hur tusan kan man bli så himla gammal!!? Å vilka ögon sen... :p
#3 - 10 april 2008 23:41
aaa såg & det va GRYMT! nu vill jag ha en (ännu mer än tidigare) :p
#4 - 11 april 2008 00:08
WOW, imponerande!
#5 - 11 april 2008 00:39
De stora ögonen sägs vara typiska för brunnsålar. Ålar får stora ögon, det är normalt, men normalt sett utvecklar inte ålar de där stora ögonen innan de påbörjat sin vandring mot Sargasso-havet - men brunnsålar kan ju inte vandra.
#6 - 11 april 2008 05:56
Ålen är säkerligen gammal, och har säkerligen bott en bra stund i brunnen, därav stora ögon (mörkt), men att den skulle vara några 150 år gammal, det tror jag inte på.
När en sån sak blir en "legend", så är det alltid nån som ska se till att det finns nånting som kan tolkas fritt... och helt enkelt har släppt ner en ål själv.
Ja, jag är skeptisk och cynisk, men när det gäller lokala sensationer, så är det säkrast så...
#7 - 11 april 2008 06:21
Varför skulle den få stora ögon för den bott i mörkret? Låter konstigt tycker jag.
#8 - 11 april 2008 06:25
Jämför ögonen på daglevande och nattlevande djur, så kommer du snart upptäcka att nattlevande har större ögon.
Djur har en rätt så intressant förmåga att kunna anpassa sig till sin omgivning mycket bättre än människor, så ålen kan säkert ha utvecklat större ögon för att försöka se i mörkret.
Observera att det är min teori, inget jag vet exakt. Så smart är jag inte. Än. :D

" target="_blank">http://uk.
<--- DÄR har vi någon med STORA ögon. Helt OT.
#9 - 11 april 2008 11:54
Trollsvans skrev:
Ålen är säkerligen gammal, och har säkerligen bott en bra stund i brunnen, därav stora ögon (mörkt), men att den skulle vara några 150 år gammal, det tror jag inte på.

När en sån sak blir en "legend", så är det alltid nån som ska se till att det finns nånting som kan tolkas fritt... och helt enkelt har släppt ner en ål själv.

Ja, jag är skeptisk och cynisk, men när det gäller lokala sensationer, så är det säkrast så...

När det gäller ål i fångenskap så har man ju iaf säkra uppgifter på att ett exemplar vid namn "putte" skall ha blivit 88 år... Naturligtvis är det sunt att ta en historia som den om brunnsålen med en nypa salt och det är mkt vanskligt och absolut aningens tvivelaktigt att jämföra fisk/fisk men förövrigt så behöver nog inte 150 år vara en så otroligt hög ålder för alla fiskar.

Vuxna håkärringar brukar ha en medellängd av drygt tre meter och märkningar ha visat att de vid den storleken växer i snitt en halv centimeter per år. Den största uppmätta håkärringen var 640 cm...Räkna hehe!!!
#10 - 11 april 2008 12:21
1280 år.. fast sannolikt växer de snabbare när de är mindre? ;)
#11 - 11 april 2008 12:23
Trollsvans skrev:
ålen kan säkert ha utvecklat större ögon för att försöka se i mörkret.

Det har de. Ålar får stora ögon när de vandrar mot Sargassohavet, pga att de simmar genom de djupa delarna av Atlanten, där det är mörkt.

De genomgår en räcka andra förändringar också, de första är att de förändrar färg och blir silverfärgade istället för mässingsfärgade, och under resans gång tillbakabildar de tarmkanalen, som inte längre behövs, medan könsorganen växer till.

Brunnsålar får stora ögon och blir silverfärgade precis som vandrande ålar, dvs som om ålen hade kunnat påbörja sin vandring, men kommer aldrig till det stadiet att tarmen tillbakabildas och könsorganen utvecklas.
#12 - 11 april 2008 12:31
ize skrev:
1280 år.. fast sannolikt växer de snabbare när de är mindre? ;)

Naturligtvis!
Men om man räknar på intervallet 300-640 så räcker det liksom rätt långt ändå...;)
Man skall naturligtvis inte projicera sådana uppgifter på ålar men 150 år behöver s a s inte med nödvändighet vara en "sensationellt" hög ålder på en fisk.
#13 - 11 april 2008 12:35
A C-son skrev:
Naturligtvis!

Men om man räknar på intervallet 300-640 så räcker det liksom rätt långt ändå...;)

Man skall naturligtvis inte projicera sådana uppgifter på ålar men 150 år behöver s a s inte med nödvändighet vara en "sensationellt" hög ålder på en fisk.

True :) Den var alltså en försvarlig sak redan när Columbus "hittade" Amerikat runt 1400 kallt . Synd att den inte fick leva vidare, hade varit intressant att se hur stor den kunnat bli
#14 - 11 april 2008 13:00
ize skrev:
True :) Den var alltså en försvarlig sak redan när Columbus "hittade" Amerikat runt 1400 kallt . Synd att den inte fick leva vidare, hade varit intressant att se hur stor den kunnat bli

Nu är det ju inte riktigt min mening att helt byta fokus på denna tråd men ämnet "brunnsålen" är ju mkt intressant inte minst med tanke på åldersaspekten. Appropå gammla håkärringar och deras tillväxt så kan man kaske ochså anta att en sexmetershaj växer långsammare än en tremetershaj..?
Större exemplar än rekordet på 6.40 har ochså observerats även om de då inte uppmätts på ett tillförlitligt sätt. Vill minnas att Svt visade ett program för några år sedan där vetenskapsmännen snackade om "teoretiska åldrar" på 1000 år...
När vi anser att 150 år är mycket (i det här fallet för en ål) så jämför vi nog gärna med våran egen förväntade livslängd vilket ju kan vara en lika dålig "åldersmåttstock" som den för håkärringar.

När det gäller ål i fångenskap så vet jag som sagt att åldern 88 år är styrkt bortom allt tvivel.
#15 - 11 april 2008 14:13
Det här med ålar börjar bli riktigt intressant ^^ !

Hur och vart fångar man dessa fiskar? Vad nappar de på ?
#16 - 11 april 2008 14:23
Aircut64 skrev:

Tja, tror att den är rödlistad numera så den är nog inte lätt att finna men förr när jag fiskade och det fanns gott om ål så tyckte jag att de nappade bäst på bottenmete/småkrok/daggmask.
#17 - 11 april 2008 14:32
Aircut64 skrev:

Ett död häst går utmärkt - kolla in "Blecktrumman".
Men tänk på att antalet glasålar som når oss från Saragassohavet har minskat med över 99 procent (!) sedan 1980.
#18 - 11 april 2008 15:32
illa illa :( :(
#19 - 11 april 2008 15:57
ålen i brantevik

brunnsägarens fru är min gamla lärare:) (sträng jävel).

hörde historier om ålen när jag var yngre av min morfar..
#20 - 11 april 2008 21:00
niice :) !
QardinalE
#21 - 11 april 2008 21:55
Aircut64 skrev:

Fiskeförbud gäller för alla som inte är registrerade som yrkesfiskare och har ålafiske som huvudinkomst.

De genomgår en räcka andra förändringar också, de första är att de förändrar färg och blir silverfärgade istället för mässingsfärgade, och under resans gång tillbakabildar de tarmkanalen, som inte längre behövs, medan könsorganen växer till.

Färgförändringen har redan skett innan den vandrar till Sargasso för att leka, det är endast Blankålen som vandrar eftersom det är först då de är redo för lek . När den förändras till blankål så vill jag minnas att de även slutar att äta så efter den förändringen är deras tid så att säga utmätt.

Brunnsålar får stora ögon och blir silverfärgade precis som vandrande ålar, dvs som om ålen hade kunnat påbörja sin vandring, men kommer aldrig till det stadiet att tarmen tillbakabildas och könsorganen utvecklas.

Jag är skeptisk till att en Brunnsål genomgår förvandling till Blankål. Däremot så brukar de ändra färg och bli vita med tiden eftersom brunnsvatten är alltid kallt och mörkt så det blir pigmentförändring för de ålarna.
#22 - 11 april 2008 23:01
Jag tyckte det var otroligt häftigt att ålen fanns kvar i brunnen och att de fick tag i den...men,var det rätt att släppa ner den i brunnen och mörkret igen?? Visst,den hade väl aldrig klarat sig i havet...men jag tänkte nåt offentligt akvarium,typ havets hus eller nåt... Eller var den så anpassad så att brunnen var det enda alternativet? Vad tycker ni :)
#23 - 12 april 2008 00:54
" target="_blank">

WOHA va läkert!!! det måste man ju testa nån gång ...& jag vet ju ett ställe där det finns massor med hästar [:-38]
#24 - 12 april 2008 09:23
uuuuh trevlig video The_Dude :S Där rök min sköna morgon kännsla uuuuuuh :/ vart mest äcklad av att se tanten spy..
#25 - 12 april 2008 11:58
Bläcktrumman är en svinbra film och att agna kadaver var en vanlig företeelse för inte alls så många årtionden sedan, go Dude, go..
#26 - 12 april 2008 12:15
QardinalE skrev:
Jag är skeptisk till att en Brunnsål genomgår förvandling till Blankål.

Titta på brunnsålen i den länkade videon.

Däremot så brukar de ändra färg och bli vita med tiden eftersom brunnsvatten är alltid kallt och mörkt så det blir pigmentförändring för de ålarna.

Referens för denna uppgift, tack, för jag tror det är en mycket gammal uppgift från när man trodde att grottfiskar bara var vanliga fiskar som simmat fel och vuxit upp i mörker, och därför saknade färg och ögon.

Notera att brunnsålen i länkade videon inte är vit.
#27 - 12 april 2008 14:38
Trollsvans skrev:
Jämför ögonen på daglevande och nattlevande djur, så kommer du snart upptäcka att nattlevande har större ögon.

Det är ju en egenkap som utvecklas hos arten under tusentals år, inte en reaktion på att det enskilda djuret är natt aktivt.
#28 - 12 april 2008 17:50
Så med detta menar du alltså att brunnsålen är en egen art med sina tefatstora svarta ögon eller?:D
#29 - 12 april 2008 18:27
Verktyget dom använder när dom letar efter musslor i programmet?
Vattenkikare eller...
Var får man tag på dom till rimliga priser - finns tips?
QardinalE
#30 - 12 april 2008 20:15
Azur skrev:

Referens för denna uppgift, tack, för jag tror det är en mycket gammal uppgift från när man trodde att grottfiskar bara var vanliga fiskar som simmat fel och vuxit upp i mörker, och därför saknade färg och ögon.

Notera att brunnsålen i länkade videon inte är vit.

Tyvärr jag kan inte ge någon referens till detta påstående. Så det kan vara ett felaktigt påstående från min sida, men det var sådant jag fick höra bl a, i slutet av 80-talet när jag var tillsammans med en Ålfiskar dotter på östkusten.

Men för att ge en referens till att jag är skeptisk till att brunnsålarna utvecklas till Blankål:

[COLOR=#af0000]Fortplantning och tillväxt[/COLOR][COLOR=#af0000]:[/COLOR] Könsmognad nås vanligtvis vid en ålder av 12-18 år och under färden mot Sargassohavet och/eller efter ankomsten dit. Efter ca 1,5 år i söt- och bräckvatten är gulålen 170-190 mm lång. Efter förvandlingen till blankål (silverål) tillväxer ålen ej mera; den är då minst 6 eller högst 28 år. (I medeltal 9 år för hanarna, 13 för honorna). Honorna väger då ca 3,5 kg och är 42-100 cm, hanarna 29-51 cm. I fångenskap har konstaterats att blankålen kan leva under 4 år utan föda.
Källa http://www.fiskbasen.se/al.html

Eftersom mag-tarmkanalen tillbakabildas vid dräktförändring till Blankål så kan de väl inte tillgodogöra sig föda efter det. då borde det vara svårt att brunnsålarna blir så gamla.
#31 - 13 april 2008 01:39
erikthur skrev:
Verktyget dom använder när dom letar efter musslor i programmet?

Vattenkikare eller...

Var får man tag på dom till rimliga priser - finns tips?

jag undrar samma sak!
alltid velat ha en sån, har funderat på att bygga nått liknande själv (men kan/orkar inte).
#32 - 13 april 2008 04:45
#33 - 13 april 2008 12:09
Gaffel skrev:
Så med detta menar du alltså att brunnsålen är en egen art med sina tefatstora svarta ögon eller?:D

Nej självklart inte.
#34 - 13 april 2008 19:51
kalley skrev:
brunnsägarens fru är min gamla lärare:) (sträng jävel).

hörde historier om ålen när jag var yngre av min morfar..

Det tycker inte jag var en rättvis beskrivning på mig....[:o]

Mvh Karin
#35 - 13 april 2008 23:03
Kalley din gamla lärare joinar zoopet hehe :) o hon såg allt oops ^^ hehehhe
#36 - 13 april 2008 23:18
Tacchi skrev:

tackar! inte så dyra heller... [:)]
#37 - 14 april 2008 09:47
men moms, frakt, emballage mm tillkommer - och postförskott för privatpersoner
#38 - 14 april 2008 11:38
Snacka om att byta ämne

ize skrev:

Men som på den tiden (1991-92) väldigt aktiv i "Kampanjen Amerika 500 år av förtryck och motstånd" (för att belysa ursprungsfolken situation under 500 år) vill jag bara säga: förr 1500 kallt. 1492.[:o] Förlåt att jag leker "Messerschmitt"

För att återgå till ämnet: de hittade alltså ålen? (Missade programmet och får int igång "Play")
#39 - 14 april 2008 12:34
AllaFiskar skrev:
Men som på den tiden (1991-92) väldigt aktiv i "Kampanjen Amerika 500 år av förtryck och motstånd" (för att belysa ursprungsfolken situation under 500 år) vill jag bara säga: förr 1500 kallt. 1492.[:o] Förlåt att jag leker "Messerschmitt"

För att återgå till ämnet: de hittade alltså ålen? (Missade programmet och får int igång "Play")

:D I stand corrected!

(Faktum är att jag inte kom ihåg exakt när den käre C. hittade Amerikatt, bara att det var 1400-nånting. Det tinglade dock en svag bjällra i bakhuvudet att det var rätt sent 1400-tal. Därav 1400 kallt.. lagomt oprecist sådär ;) Aja, nu vet jag! :P)
#40 - 18 april 2008 19:05
Köpte en stor men även en liten kikare som kom idag.
Den lille en:
http://www.heraco.se/groups.aspx?arID=2&gID=1256&filter=V
:)
#41 - 19 april 2008 00:13
- Kollade runt lite på olika ställen efter fakta om ål. Fann bland annat följande:

"Ålen är upptagen på Rödlistan som Akut hotad (CR) på grund av en dramatisk minskning av beståndet. Enligt vissa uppskattningar är beståndet nere på 1 % av det på 1970-talet." källa: wikipedia

"Ål har ibland släppts ned i brunnar för att hålla denna ren. Ålar som på liknande sätt förhindras att lekvandra kan bli över 50 år gamla. I fångenskap har 149 års ålder uppnåtts." källa:wikipedia

"Ålen föds i Sargassohavet och färdas som yngel i 3 år med Golfströmmen till våra (svenska) breddgrader, där de blir glasålar. De tar sig upp i insjöarna och lever där i 20 år, för att sedan förvandlas till blankålar. Strax innan de återvänder till Saragassohavet förändras deras matsmältningssystem så att de inte längre kan uppta någon näring via maten. Hela vägen tillbaka lever de endast på sina fettreserver. Väl i Saragassohavet leker de och dör sedan." källa: wikipedia

"En svensk ål i fångenskap har blivit 88 år och i vilt tillstånd kan arten, om den förhindras att vandra ut i havet, uppnå minst 50-55 års ålder"
källa: Svenska fiskeriverket

- Som sagt! En mycket intressant fisk. Har själv fångat en hel del ål genom bottenmete nattetid i Mälaren.

Annons