Ser ur som rost i vattnet när man kramar ur filtren och känns lite "grusigt" på händerna efteråt.
Ja precis! Då kallar jag "fällningen" järnspån från och med nu.
Någon som vet om man kan mäta/har mätt järnet i akvariet efter detta syndrom?
Njaoejaa.. När jag har mycket "järnspån" i filtret och börjar släppa in CO2 i filtret så ökar järnhalten i vattnet.
Såhärva: Jag körde mist ett tag och fick hela tiden mikrobrister och då började jag dosera oerhörda mängder nutrisi (både torrt och upplöst). Resultat: Rödsvart filtersubstrat
http://www.defblog.se/picture/1648.html
.. som gick bort med Citronsyra.
När jag sedan började bubbla in CO2 (också en "syra") i ytterfiltret så kunde jag mäta en ökning av järnhalten och ibland kunde vattnet lukta järn vid vattenbytena.
Man kan ju tänka sig att något sånt händer om man bara dumpar ner rent NutriSipulver i akvariet, men tyvärr har jag sett tendens till samma fenomen trots att jag löst upp NutriSin i batterivatten - iofs samma höga dosering som innan.
Justja. Trådalger har jag ju såklart också (vilket brukar vara ett säkert tecken på att man har mer mikro än makro).
Nu har jag börjat krypa ner väldigt mycket i NutriSidoseringen. Det börjar verka lite som den gamla klassiska väldigt svaga Nutrisi-blandningen på
www.pmdd.se trots allt inte är så tokig?