Tjena!
Tänkte nu se om jag skulle kunna få lite hjälp..
I sena somras så köpte jag o min flickvän ett nytt större akvarium dels för att vi skulle kunna ha fler/större fiskar...
Vi gick från 54 till 180l..
och många säger ju att över 100l är lättare än under...
Men jag måste säga emot, vi har nästan bara haft problem sen vi bytte upp oss..
Fiskar som går bort hela tiden, minst 1 fisk var 2-3 vecka och alger... I början var de gröna alger, som sen också blandades med trådar på väldigt många växter och som nu mer eller mindre övergått till bruna alger, de gröna syns ej till längre och trådarna försvinner mer o mer, finns några små korta kvar här o där men de försvinner dagligen :)
Så vi har valt att inte köpa så många fiskar om de beror på obalans av nått slag eller något annat..(kan tillägga att vi idag har två gurami, en silvermolly, en klogroda, en äppelsnigel som börjat se mycket tråkig ut fastän han fått lite äggskal, 2 mollysar som är påväg o bli vuxna, 2-3 guppysar..) vatten har vi bytat nästan var 14'e dag hela tiden - vissa gånger har vi låtit de gå längre då vattnet är helt klart och vattenvärdena är bra..
Men även på senare tid så har växter sakta men säkert blivit bruna och tråkiga - samtidigt som "samma" växt skjuter upp precis brevid helt grön och fin..
Botten kryllar av "skräp-sniglar" eller vad dom hette, min flickvän som insistera på att vi skulle ha med oss iallafall dom stora från vårt gamla akvarium - vilket jag ångrar jag gick med på :P
Är det handhavande fel alltihop eller vad? det känns som vi gjort allt rätt men ändå känns de som allt blir fel..
Minsta lilla hjälp är vi tacksamma för...
///Micke och Becca :)