Brunalger?

#1 - 21 mars 2005 21:22
Någon som vet hur man ska få bort brunalger? Jag har ett kar på 54L som just nu är invaderat av både "vanliga" och brunalger men mest det senare.
Fiskarna i det är:
4Kampfiskar
2 Kopparbarbar
4 Guppyhanar

Pumpen bör vara bra eftersom jag har en likadan i mitt andra kar på 64L och där finns inga alger. Jag har mycket växter och brukade byta ca30% vatten 1 gång i veckan innan det grodde igen helt så jag renrensade det.
Det är ett heltäckt akvarium med samma sorts lysrör som i det andra jag har.
Jag tycker det är konstigt att det blir så mycket alger i detta fastän det är det andra som är överbefolkat :)
#2 - 21 mars 2005 21:35
Vilken temperatur har du? Små akvarium brukar ha en tendens att gro igen snabbt, övergödda och bli väldigt varma. Du har inte nitrit? Att ha hjälp av nån ancistrus med att hålla alger i schack är mycket tacksamt. De rensar nästan helt rent.
//Camilla
#3 - 22 mars 2005 07:59
Tempen ligger på ca24 grader eftersom jag har kampfiskar. Nej jag tror inta att jag har nitrit men jag kan inte kolla det, kan inte få tag på tester utan jag måste ta med vatten in till stan i sådana fall och jag kan inte ta mig in till stan just nu.
Kan man ha ancistrus i så här små akvarium? Jag ska försöka få tag på en men dom på djuraffären vet nog inte ens vad det är för fisk :) Jag har haft en Kinesisk algätare men den tog självmord. Den lyckades hoppa ut ur akvariumet fastän det är heltäckt, han tog vägen genom hålen där man drar ut kablarna från pump och värmare fastän hålet var 1,2cm. Sedan hittade hunden han och började tugga på den men då var han redan torr och död :)
#4 - 22 mars 2005 08:03
Djuraffären har hemma en sorts mal förutom kinesisk algätare och det är en som heter "Borneo Sucker" någon som vet något om den?
#5 - 22 mars 2005 10:00
Ja,du kan ha dem ett tag. Jag har 5st små ancistrusar (4-5cm) i mitt 200L. De far omkring som dammsugare! Har du akvariet i solljus? Har du slamsugit botten?
Hade du haft nitrit hade fiskarna ant. dött rätt snart. Åkte tyvärr på det för några dagar sedan. Som tur var, han jag upptäcka det i god tid! Lyckades få bort det och det dog "endast" 4st. Då har akvariet endast vart uppstartat i ca. 2 månader.
//Camilla
#6 - 22 mars 2005 12:04
Nej akvariet står mot en vägg och det är sällan solljus där eftersom vi drar ner markiserna på dagen.
Nej jag har inte slamsugit botten på länge, eller ja jag brukar suga upp det som ligger på gruset när jag gör vattenbyten men det är det enda.
Jo det är sant att fiskarna borde ha dött snabbt men jag har inte haft en död fisk i det akvariet på över 6Mån.
#7 - 22 mars 2005 13:56
Det kanske är därför du råkade ut för algerna om du inte slamsugit på ett tag. Jag hade vart dålig på den biten då det slamma igen och fick nitrit. (har legat m. ryggont) Annars gröpar jag runt varje vecka.
//Camilla
#8 - 22 mars 2005 14:21
jag hade massor o jag blev av med dem med hjälp av 4 st Siamesisk algätare. De är helt underbara o rensar upp allt. jag hade även tofsalger på roten o den har de rensat med. köp såna så blir det jätte rent. det lovar jag :)
kolla här:
http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=270
#9 - 22 mars 2005 16:29
Jo jag har varit på jakt efter en siamesisk algätare men har inte hittat någon ännu. Men jag var till stan och köpte en ancistrus (albino) så vi får se om det blir bättre nu. Jaghar även slamsugit bottnen lite men jag har så mycket saker på bottnen och växter så det är lite svårt.
#10 - 22 mars 2005 17:46
Jo, det kan ju vara lite knepigt att rensa botten när man har den full av växter m.m. Har två st albinosancistrus :) Här är en av dem!
//Camilla
#11 - 1 april 2005 19:17
VAd jag har förstått så får man brunalger enbart i saltvatten? det som folk brukar kalla brunalger är kiselalger som beror på undermålig belysning.
För svaga lysrör helt enkelt. Jag fick det själv när jag startade upp men de försvann av sig självt och nu har jag väldigt lite gröna alger som min plceo livnär sig på.....

Annons