Bruna växter

#1 - 5 januari 2004 18:48
Jag undrar om någon vet varför mina hygrophila polysperma blir bruna? Även ny utväxt är brun. Det är inte för starkt ljus (2*36W lysrör till 250 liter) och det är heller inte nitratbrist (mätt med no3-test). Annars brukar väl no3 brist göra växter bruna/röda?

Har haft detta problem länge nu så det vore kul att kunna åtgärda det.
#2 - 5 januari 2004 18:51
Jag tror att det kan var brist på andra näringsämnen. Så fort en växt har dåligt med något näringsämne så slutar den växa. Jag skulle tro att det beror på kväve- eller järnbrist som gör dina växter blir bruna.
#3 - 5 januari 2004 18:55


Annars brukar väl no3 brist göra växter bruna/röda?


Ja eller fosfat, vilket kan hända om du gör stora vattenbyten varje vecka, matar sparsamt och inte har så mycket fisk samt mycket växter som växer bra.

#4 - 5 januari 2004 18:55
Nej, växterna har inte slutat att växa. Tror inte att det beror på kväve eller järnbrist för det göder jag med och även bekräftat med tester att no3 ligger på ca 5 ppm och järn på ca 0.05 - 0.1 ppm
#5 - 5 januari 2004 19:00
Ursprungligen skickat av defdac

[quote]

Annars brukar väl no3 brist göra växter bruna/röda?


Ja eller fosfat, vilket kan hända om du gör stora vattenbyten varje vecka, matar sparsamt och inte har så mycket fisk samt mycket växter som växer bra.
[/quote]

Byter 50% vatten varje vecka men jag göder det nya vattnet med PMDD. Sätter iofs justeringsfaktor för fosfat till 0.5 men det borde inte bero på det ändå.
#6 - 5 januari 2004 19:01
Har du Co2? det kan var det, för växter består av över 40% kol.
#7 - 5 januari 2004 19:04
Ursprungligen skickat av Morpheus

Har du Co2? det kan var det, för växter består av över 40% kol.



Japp, kör med mäsk-co2. Ph ligger på ca 6.6 och Kh på 4.
#8 - 5 januari 2004 19:05
De flesta växter får pigmentförändring ju närmre dom kommer ljuset. Har du dessutom ett Solljus eller ReptiGlo eller annan UV-källa så byggs Anthocyanin upp i bladen.
#9 - 5 januari 2004 19:08
Har du följt järn/NO3-nivåerna under veckan mellan vattenbytena? Hur förändras dom?
#10 - 5 januari 2004 19:13
Ursprungligen skickat av defdac

De flesta växter får pigmentförändring ju närmre dom kommer ljuset. Har du dessutom ett Solljus eller ReptiGlo eller annan UV-källa så byggs Anthocyanin upp i bladen.



Har mest kört med ett aquarelle och ett philips 840. Kan det vara nåt som saknas i spektrumet?
#11 - 5 januari 2004 19:16
Ursprungligen skickat av defdac

Har du följt järn/NO3-nivåerna under veckan mellan vattenbytena? Hur förändras dom?



Har inte haft testerna så länge än, bara nån vecka, men jag tror inte det är någon större åtgång på järn/NO3 då jag har relativt lite växter och lite ljus.
#12 - 5 januari 2004 19:18
Blir *alla* blad bruna? Även dom längst ner vid bottnen?

Såhär ser farsans Limnophila sessiliflora ut högst upp nära ljuset:
http://194.236.255.117/defblog/pictureAction.do?method=view&id=1373
.. och den är ju inte direkt känd för att vara röd.

Perfekta gödningsnivåer (0.1 Fe, 5-10 ppm NO3, 0.25 ppm PO4, 20-30 ppm CO2).
#13 - 5 januari 2004 19:27
Ursprungligen skickat av defdac

Blir *alla* blad bruna? Även dom längst ner vid bottnen?



Tja, dom är nog lite grönare längre ner. Fast jag skulle ändå inte säga att dom är riktigt så gröna som dom ska vara.

En riktigt lustig sak är att när jag för någon månad sedan startade ett 50-liters akvarium tog jag allt vatten till det från det stora akvariet och på bara någon dag kunde jag se att den nya utväxten på den polysperma jag flyttade dit var helt grön. Precis samma vatten alltså. Det är en glödlampsramp till 50-liters akvariet, kan det ha någon med detta att göra?
#14 - 5 januari 2004 19:33
Ursprungligen skickat av defdac

Blir *alla* blad bruna? Även dom längst ner vid bottnen?



Såhär ser farsans Limnophila sessiliflora ut högst upp nära ljuset:

http://194.236.255.117/defblog/pictureAction.do?method=view&id=1373

.. och den är ju inte direkt känd för att vara röd.



Perfekta gödningsnivåer (0.1 Fe, 5-10 ppm NO3, 0.25 ppm PO4, 20-30 ppm CO2).



Har faktiskt förutom polysperma även Limophila heterophylla (dom i akvarieaffären sa att den hette så men den ser precis ut som sessiliflora). Den blir precis sådär röd när den är alldeles uppe under lysrören.
Den växten funkar ganska bra, den jag har problem med är hygrophila polysperma.
#15 - 5 januari 2004 19:41
Hur högt är karet? det kan vara så att det mest intensiva ljuset inte kommer ner till botten.
#16 - 5 januari 2004 20:12


den jag har problem med är hygrophila polysperma.


Är hela växten brun, nya som gamla blad? Ingen skillnad på färg nära eller långt bort från ljuskällan? Skillnad på färg om den sitter under Aquarellen eller 840-röret?
#17 - 5 januari 2004 20:30
Ursprungligen skickat av defdac



Är hela växten brun, nya som gamla blad? Ingen skillnad på färg nära eller långt bort från ljuskällan? Skillnad på färg om den sitter under Aquarellen eller 840-röret?



Äldre blad är grönare. Nya blad långt nere är grönare, så ja, grönare längre bort från ljuskällan. Verkar inte vara nån direkt skillnad på under vilket rör växten är. Har laborerat med att byta rör också, kör just nu med 827 (riktigt fult sken) bak och 865 fram.

Ska det gå att få riktigt grön färg oberoende av lysrör? Vill ju helst köra med aquarelle, men till slut tror man ju det kan bero på vilken liten detalj som helst och testar villt fram och tillbaka.
#18 - 5 januari 2004 20:30
Ursprungligen skickat av Morpheus

Hur högt är karet? det kan vara så att det mest intensiva ljuset inte kommer ner till botten.



Det är 45 cm högt.
#19 - 5 januari 2004 20:36


Ska det gå att få riktigt grön färg oberoende av lysrör?


Det är snarare så att växtakvarister försöker få så intensiv pigmentering som möjligt. Lite solbrändhet anses fint.

Jag tror dock att om du kryper upp till 10-15 ppm NO3 med KNO3 med bibehållen CO2-mängd så kommer allt bli betydligt grönare.
#20 - 5 januari 2004 20:42
Ursprungligen skickat av defdac



Det är snarare så att växtakvarister försöker få så intensiv pigmentering som möjligt. Lite solbrändhet anses fint.



Jag tror dock att om du kryper upp till 10-15 ppm NO3 med KNO3 med bibehållen CO2-mängd så kommer allt bli betydligt grönare.



Har lutat åt att det kan vara det ändå men jag trodde att 5 ppm skulle räcka. Ska prova öka lite. Hoppas inte algerna ser sin chans bara..
#21 - 5 januari 2004 20:55
Ursprungligen skickat av molly

Har faktiskt förutom polysperma även Limophila heterophylla ...

Den växten funkar ganska bra, den jag har problem med är hygrophila polysperma.


Hmm, betyder detta då att Hygrophila polysperma är känsligare för låg nitrathalt än Limnophila sessiflora? I så fall faller en del pusselbitar på plats för mig.
#22 - 5 januari 2004 21:00
Ja det stämmer med mina erfarenheter av Sessiliflora som var den enda växten som växte när jag hade seriös kvävebrist på den tiden jag fightades på Cyanobakterier.

De flesta andra växter växer betydligt saktare med låga kvävehalter.
#23 - 5 januari 2004 22:54
När jag ökade NO3 från 5 till 10, PO4 från 0.25 till 0.5 och Fe från 0.1 till 0.2-0.3 så har algerna avtagit och växterna växer och bubblar mer. Jag har betydligt mer ljus än dig och jag blir nästan ledsen över att jag får så lite bruna/röda toppar. Begränsar jag nitraten lite så blir genast alla toppar röda, tom valisinerian.
#24 - 5 januari 2004 23:06
Förutsatt bra CO2-nivåer är fosfat verkligen dundermedel. Finare phototaxis (växterna böjer sig och anpassar sin pose för att fånga upp så mycket ljus som möjligt), mycket bättre knoppbildning och snabbare tillväxt.

Fast doserar jag inte rejält med nitrat samtidigt som fosfat märks det direkt på bättre Cyanobakterietillväxt (en liten följeslagare jag förmodligen alltid kommer ha, men som är helt under kontroll nu).
#25 - 23 januari 2004 14:53
Eftersom det är svårt att beskriva hur en växt ser ut så har jag tagit en bild som visar hur konstigt färgade och taniga mina H. polysperma är. Fattar inte varför dom inte blir gröna och fina då jag göder enligt konstens alla regler. Men det verkar ändå vara nåt som fattas.

http://212.217.199.145/ful_polysperma.jpg

Nån som har en aning om vad som gör att växten ser så trist ut?
#26 - 23 januari 2004 18:05
Calciumbrist.

Det kan man åtgärda på lite olika sätt. Antingen (logiskt) dosera någon form av Calcium, typ CaCO3.

Men Calcium kan även blockeras vid för hög Magnesiumhalt.

Har du t ex mjukt vatten och doserar TMG så kommer du förmodligen få alldeles för hög Magnesiumhalt i förhållande till Calciumhalten vilket gör att Calciumet blockeras - resultatet är krulliga blad som på din polysperma.
#27 - 23 januari 2004 18:08
För att få den grönare krävs förmodligen mer nitrat (vet du vilken nitrathalt du har?). Lägg dig på 10 ppm NO3 med KNO3 så kommer det förmodligen bli betydligt grönare.
#28 - 23 januari 2004 18:23
Ursprungligen skickat av defdac

För att få den grönare krävs förmodligen mer nitrat (vet du vilken nitrathalt du har?). Lägg dig på 10 ppm NO3 med KNO3 så kommer det förmodligen bli betydligt grönare.



Jag har testat det mesta för att få dom grönare och få finare form på löven. Ligger på 10 ppm NO3 redan så det beror nog inte på det.

Kalciumbrist säger du. Jag har också misstänkt det och har tillsatt riven skolkrita (är det ren CaCO3?). På så sätt har jag höjt Kh från 4 till ca 5.5 vilket borde ge mer än 7 ppm extra kalcium. Frågan är hur mycket man måste höja för jag har inte sett så stor förbättring.

Använder inte TMG utan micro+ och har också slutat dosera K2SO4 efter tråden om att för mycket K kan blockera Mg och Ca. Jag nöjer mig med kaliumet från KNO3. MgSO4 har jag också slutat med. Bladen har kanske blivit lite mindre krulliga efter det men dom är fortfarande rätt färglösa.

Har ett litet akvarium med glödlampsbelysning där jag också har H. polysperma och där är löven gröna och perfekt formade så man börjar ju undra om det kan ha nåt med belysning/spektra att göra.

Här är en länk till en analys av mitt kranvatten vilket kanske kan ge en hint

http://www.umeva.se/vatten/anlaggningar/kemiskanalys.html
#29 - 23 januari 2004 23:35


MgSO4 har jag också slutat med. Bladen har kanske blivit lite mindre krulliga efter det men dom är fortfarande rätt färglösa.


Dessverre behövs ju Mg i klorofyllet, som inte bildas i samma utsträckning om du begränsar det för mycket - vilket jag gissar är fullt möjligt om du helt slutar med MgSO4 och bara kör Mikro+ och har iövrigt bra nivåer (CO2 etc).

Jag lyckades med det (vita blad på Ludwigia inclinata var verticillata) varpå jag doserade 10 ppm MgSO4. Det vita försvann men dessverre krullade sig min Nesaea något fruktansvärt.

Svår balansgång.

Nu testar jag Seachem Flourish som har bra avvägt Mg:Ca-förhållande samt har även lagt till en gnutta CaCO3 vid varje fulldospuls och nu ser det riktigt lovande ut.



Har ett litet akvarium med glödlampsbelysning där jag också har H. polysperma och där är löven gröna och perfekt formade så man börjar ju undra om det kan ha nåt med belysning/spektra att göra.


Samma här. Perfekta blad med mindre belysning av samma sort jag har i stora akvariet med krulliga blad (Aquarelle). Det handlar med andra ord inte om ljusets sammansättning. Sånt är växter bra på att anpassa sig till.

Med den markant mindre ljusnivån i mitt lilla akvarium så doserar jag även markant mindre gödning, så att magnesium förmodligen aldrig kommer upp i blockerande nivåer.



http://www.umeva.se/vatten/anlaggningar/kemiskanalys.html


T om mindre Calcium än vad jag har enligt mitt vattenverk, men dom varnade för att det ändras ganska rejält påvägen från vattenverket till lägenheten.
#30 - 24 januari 2004 08:42
Ursprungligen skickat av defdac

[quote]

Nu testar jag Seachem Flourish som har bra avvägt Mg:Ca-förhållande samt har även lagt till en gnutta CaCO3 vid varje fulldospuls och nu ser det riktigt lovande ut.



Hur doserar du CaCO3? Svårt att veta hur mycket som tillsätts om man bara lägger i några kalkstenar. Dessutom löses väl kalksten knappt upp i akvarium?

Är det en bra ide att fortsätta tillsätta riven skolkrita (blir som ett hyffsat fint pulver)? Det tar ju en stund innan allt verkar bli upplöst och mycket lägger sig på ytan och ser fult ut. Borde finnas ett bättre sätt..
#31 - 24 januari 2004 09:17
Sepiaskelett ska vara lättare att lösa upp. Lägg det i reaktorn eller filtret för bästa upplösning alternativt vid insuget till filtret. Du kan också använda ogödslat benmjöl/äggskalsmjöl men då kommer du få en dimma ett tag efter doseringen har jag för mig.
#32 - 24 januari 2004 10:45


Hur doserar du CaCO3?





Du kan också använda ogödslat benmjöl/äggskalsmjöl men då kommer du få en dimma ett tag efter doseringen har jag för mig.


Jag har ett benfärgat pulver som är CaCO3 - kan benmjöl och CaCO3 vara samma sak? Det blir en rejäl dimma av det någon timme efter att jag doserat det.
#33 - 24 januari 2004 20:11
Hej igen! Jag har undersökt den här intressanta frågan från dig Molly lite närmre:


Har ett litet akvarium med glödlampsbelysning där jag också har H. polysperma och där är löven gröna och perfekt formade så man börjar ju undra om det kan ha nåt med belysning/spektra att göra.



Min slutsat om att spektrat inte påverkar krulligheten kanske var förhastad. Jag har nämligen nyligen bytt från JBL Solar Tropic till Aquarelle i mitt lilla akvarium - och nu har faktiskt rosanervig fått betydligt krulligare blad när jag tittar närmare. Solar Tropic är ett betydligt varmare rör (4000 K) jämfört med Aquarelle (10000K).

Jag mailar en italienare som tog kontakt med mig ang. att jag fick häftigare pigmentutveckling med Aquarelle än med SunGlo. Han har sett exakt samma sak - med visst spektra får han mycket intensivare rödare färger, men nu när jag kollar på hans bilder så lider han ju av samma fenomen som mig:
http://www.gpodio.com/gallery/scene54.jpg
http://www.gpodio.com/gallery/scene55.jpg

Jag mailade honom och frågade vidare om det här. Kanske vi kan hitta något fiffigt samband mellan spektra och krullighet.

Både min Nesaea "red" och Rosanervig får perfekta blad när dom står lite skuggigare i av andra växter filtrerat ljus (grönt - låg kelvin).

En enkel förklaring kanske vore att vissa högeffektiva rör typ Aquarelle (i hans fall ett GE med 9325 K) tvingar in växten i "för snabb" tillväxt - eller kanske t om gör att växten visar sitt "rätta" utseende.

Spännande 8) Jag hoppas fler personer kan ge synpunkter och iaktagelser.

#34 - 24 januari 2004 22:03
Ursprungligen skickat av defdac

Hej igen! Jag har undersökt den här intressanta frågan från dig Molly lite närmre:

[quote]

Har ett litet akvarium med glödlampsbelysning där jag också har H. polysperma och där är löven gröna och perfekt formade så man börjar ju undra om det kan ha nåt med belysning/spektra att göra.


Både min Nesaea "red" och Rosanervig får perfekta blad när dom står lite skuggigare i av andra växter filtrerat ljus (grönt - låg kelvin).
[/quote]

Precis samma fenomen upplever jag: skott på polysperman som kommer långt ner är gröna och har perfekt form men ju mer "ur skuggan" dom kommer och ju närmare vattenytan dom kommer desto krulligare och mer missfärgade blir dom.

Måste helt enkelt ha nåt med ljuset att göra. Din teori om hög- och lågkelvin ljus verkar kunna stämma bra då jag har ett aquarelle, ett 965 och två 865:or.
#35 - 25 januari 2004 00:13
Om du inte redan har gjort det vore det ohyggligt intressant om du kunde få en rosanervig att förgrena sig så att samma planta kan ligga med en stängsel direkt under Aquarellet och en under 965/865:orna och se om du ser skillnad.

Blir det snyggare tillväxt på grenen direkt under de varmare rören än under det kalla tycker jag personligen vi har en indikation på att övriga parametrar såsom näringen i vattnet, substratet och vattenvärmen inte har någon betydelse.

Jag har en reststängsel rosanervig i min stora burk med Osram Biolux längst bak och Aquarelle längst fram. Jag ska försöka få den att förgrena sig och på något sätt göra fast stängslarna så samma planta ligger under olika typer av ljus ungefär som jag gjorde när jag jämförde pigmentering på L. arcuata.
#36 - 25 januari 2004 10:30
Ursprungligen skickat av defdac

Om du inte redan har gjort det vore det ohyggligt intressant om du kunde få en rosanervig att förgrena sig så att samma planta kan ligga med en stängsel direkt under Aquarellet och en under 965/865:orna och se om du ser skillnad.



Blir det snyggare tillväxt på grenen direkt under de varmare rören än under det kalla tycker jag personligen vi har en indikation på att övriga parametrar såsom näringen i vattnet, substratet och vattenvärmen inte har någon betydelse.



Man kan ju alltid försöka att göra på det sättet men jag har inte märkt så stor skillnad på tillväxten vart man än har planterat växten. Har inte någon rosanervig heller men vanlig polysperma skulle väl också duga antar jag.

Det jag misstänker är att 965:orna och till viss del även aquarelle saknar en hel del rött i sitt spektrum om man jämför med glödlampssken. Jag är lite sugen på att skaffa t ex ett varmitt rör eller ett 930 som innehåller rätt mycket rött ljus för att se om det blir någon skillnad.
#37 - 25 januari 2004 11:56


Det jag misstänker är att 965:orna och till viss del även aquarelle saknar en hel del rött i sitt spektrum om man jämför med glödlampssken.


Ja jämfört med glödlampssken så har alla lysrör väldigt lite rött 8)



Jag är lite sugen på att skaffa t ex ett varmitt rör eller ett 930 som innehåller rätt mycket rött ljus för att se om det blir någon skillnad.


930:an innehåller inte speciellt mycket mer rött än 965:orna:
http://www.iespana.es/aquagarden/fotos/TL-930.jpg
http://www.iespana.es/aquagarden/fotos/tld965.jpg

865:an och Aquarellen verkar hyffsat lika på det sättet att intensiteten kommer i spikar:
http://www.iespana.es/aquagarden/fotos/aquarelle.JPG
http://www.iespana.es/aquagarden/fotos/TL-865.jpg
#38 - 25 januari 2004 16:27
Ursprungligen skickat av defdac

[quote]

930:an innehåller inte speciellt mycket mer rött än 965:orna:

http://www.iespana.es/aquagarden/fotos/TL-930.jpg

http://www.iespana.es/aquagarden/fotos/tld965.jpg



Jag kollade på
http://www.aqua-web.org/users/saurama/index.htm
och där ser det ut att skilja betydligt mer mellan 930 och 965.

Vad ska man då har för rör som är mer åt glödlampshållet? Gro-lux kanske vore något..
#39 - 25 januari 2004 17:13


Jag kollade på

http://www.aqua-web.org/users/saurama/index.htm

och där ser det ut att skilja betydligt mer mellan 930 och 965.


Ja det har du rätt i. Det skulle vara intressant att veta hur han mätt spektrat. Spontant känns hans mätningar mer rättvisande iom att alla rören är mätta på samma sätt. Det är lite lurigt att jämföra olika tillverkares spektra på ett rättvist sätt.



Vad ska man då har för rör som är mer åt glödlampshållet? Gro-lux kanske vore något..


Ja fast med saurama-jämförelsen ser 930:an helt klart ut att ha väldans mycket rött. Kanske en kombination av GroLux och 930 om man verkligen vill testa mycket rött.











Annons